Profesii

Ce vor angajatii de la programele de training? Interactivitate si jocuri

Ce vor angajatii de la programele de training? Interactivitate si jocuri
10.10.2008, 17:16 969

"Eficienta unui training, cel putin in compania noastra, se masoara atat in cantitate, adica sa avem cat mai multi angajati care trec printr-un curs de formare profesionala, cat si in calitate", afirma un trainer intern al unei companii care ofera servicii de call-center, care a participat la conferinta anuala de training organizata de Business Edu, organizator de targuri si conferinte cu profil educational saptamana trecuta. Trainerul spune ca experienta l-a invatat ca acei angajati care participa la un curs de formare profesionala isi doresc ca atmosfera sa fie una destinsa, dar ca in acelasi timp trebuie sa existe si un echilibru intre seriozitate si relaxare. "Participantii sunt foarte focusati pe latura comunicationala a cursului si pe interactiunea cu trainerul", spune reprezentantul companiei. Acesta adauga ca un curs care nu dispune de multe lucruri practice este foarte plictisitor pentru participant, chiar daca trainerul care il tine este extrem de energic si bine intentionat. "In continuare, chiar daca nivelul de profesionalism al trainerilor locali a crescut, se importa anumite lucruri fara a se adapta la specificul pietei romanesti", subliniaza trainerul.

Pentru ca un training sa fie eficient conteaza foarte mult atat calitatea programului, cat si a speakerului. Un trainer bun trebuie sa stie cum sa alterneze mo-mentele practice cu cele teoretice, dar si cand este momentul sa faca o gluma sau cand sa le capteze atentia cursantilor cu un mic joc. "Indiferent de tipul programului in care sunt implicat, cea mai mare dorinta pe care o am este sa existe interactivitate. Daca ar fi sa fac un top al preferintelor, cel mai mult imi place sa particip la team-buildinguri, dupa care la workshopuri si in ultimul rand la traininguri", spune Dan Gurghian managing partner & IT development manager la compania Amplusnet din Targu-Mures, producator de aplicatii software comerciale si pentru mediul de afaceri. El afirma ca prefera team-buildingurile pentru ca dupa cateva zile petrecute impreuna cu cei de la munca, relatiile dintre colegi se intaresc. In vreme ce work-shop-ul are de partea sa nivelul crescut de interactivitate, trainingul poate fi extrem de util, daca este folosit la momentul potrivit si pentru oamenii potriviti.
"Pana acum cinci ani, angajatii percepeau trainingul ca pe o sarcina de serviciu, iar in prezent oamenii il percep sub forma unui instrument care contribuie la dezvoltarea lor profesionala", spune Bogdan Serbanescu, supervizor al directiei de managementul cunoasterii din cadrul BCR. Serbanescu tine programe de formare profesionala de 11 ani pentru angajatii celei mai mari institutii de credit din Romania. Anual, trainerul tine cursuri pentru cateva sute de angajati ai BCR, pe soft-skills sau pe psihologia vanzarilor, atat pe middle, cat si pe low-level management.
 
 
Firmele aloca pentru training doar 113 euro/ angajat
 
Chiar daca participantii la conferinta de training afirma ca in ultimii ani s-au facut progrese mari in directia trainingului, firmele din Romania aloca doar 113 de euro per angajat pentru formarea profesionala anuala, arata studiul Romanian HR Profile 2008 realizat de Business Edu, impreuna cu Corporate Dynamics International, firma specializata in training si consultanta organizationala.
Potrivit analizei, organizatiile investesc in training cu 29,8% mai mult decat anul trecut. Daca se adauga si cheltuielile cu transportul si cu cazarea intr-un hotel de trei stele in valoare de 50 de euro, suma cheltuita de companii cu trainingul urca la 163 de euro de angajat. "Cifrele arata astfel o crestere a increderii directorilor de resurse umane in solutiile prezentate de catre piata, in paralel cu o diversificare a ofertei de training si cu maturizarea unor segmente din piata de training", explica Decebal Leonard Marin, mananging partner al Corporate Dynamics International.
Pe piata locala insa, doar 4% dintre companii investesc peste 500 de euro/ angajat/an in programe de training, in vreme ce 6% dintre angajatori investesc intre 76 si 100 de euro anual per angajat, alti 6% aloca intre 151 si 200 de euro, in timp ce un procentaj de doar 2% cheltuiesc sume cuprinse intre 300 si 400 de euro.
Comparativ, studiul de anul trecut evidentia ca 20% dintre managerii chestionati considerau trainingul drept ceva neimportant pentru organizatiile in care acestia ocupau functia de director de resurse umane. Totusi, aproape 65% dintre firmele chestionate declarau ca trainingul reprezinta o practica folosita in organizatie. "In continuare trainingul si calificarea la locul de munca sunt metodele cele mai uzitate pentru instruirea angajatilor, chiar daca putem sa constatam o usoara scadere a frecventelor cu care firmele declara ca practica aceste metode, in timp ce constatam o crestere a cererii de coaching, mentoring si e-learning", afirma managing partnerul Corporate Dynamics International.
El adauga ca, spre deosebire de anul trecut, diferenta dintre training si calificarea la locul de munca s-a imbunatatit in favoarea trainingului, trainingul devenind si metoda considerata in prezent drept cea mai eficienta in ceea ce priveste instruirea de personal.
 
 
Bugetul de training, influentat de lipsa de putere a HR managerului
 
Una dintre cauzele pentru care valoarea bugetului de training pe care il aloca anual firmele este de doar 113 de euro ar putea fi data de faptul ca directorul de HR are in continuare o putere limitata de decizie in cadrul companiei, doar unul din trei directori de HR fiind membru in comitetul executiv al companiei.
"De asemenea, HR managerul este mai degraba un executant decat un partener strategic care contribuie la dezvoltarea pe termen lung a organizatiei", afirma Marin, de la Corporate Dynamics International.
Mai mult, una din doua firme functioneaza fara buget sau nu a bugetat activitati de dezvoltarea a resurselor umane, iar 63% dintre repondenti au precizat ca directorii de resurse umane nu cunosc bugetul in urma caruia ar trebui sa opereze. Datele arata capacitatea relativ redusa a departamentelor de HR de a planifica si conduce proiecte specifice de resurse umane. De aceea, persoana care stabileste bugetul de resurse umane al organizatiei este directorul economic (37%), urmat de directorul general (31%) si de HR manager (28%).
Studiul a fost realizat pe un esantion aleator, prin intervievarea unui numar de 485 de firme mici, mijolicii si mari, care au si departamente de resurse umane.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO