Gramatica limbii române a ajuns să le ridice probleme chiar şi absolvenţilor de studii superioare, astfel că firmele au început să testeze pregătirea candidaţilor prin exerciţii de vocabular şi sintaxă în special pentru posturi din vânzări sau call center, potrivit firmelor de recrutare.
Ca urmare a direcţiei dezastruoase pe care a luat-o învăţământul românesc în ultimele două decenii, „culminând“ cu rezultatele din ultimii ani în care doar jumătate dintre absolvenţii de liceu au promovat examenul de bacalaureat, companiile sunt nevoite să-şi trimită angajaţii înapoi la manualul de gramatică deoarece o exprimare neîngrijită le poate aduce grave prejudicii de imagine, dar şi financiare.
„Din păcate, există candidaţi care au probleme legate de modul în care scriu şi vorbesc în limba română, iar surprinzător este că aici vorbim de absolvenţi de studii superioare“, declară Sorina Donisa, country manager al firmei de recrutare şi închiriere de forţă de muncă temporară APT.
În general, multinaţionalele care deschid birouri pe piaţa locală se arată mulţumite de nivelul ridicat de cunoaştere a limbilor străine şi ar putea trece mai uşor cu vederea folosirea greşită a adverbului „decât“ şi cratimele uitate sau puse aiurea. Această ignoranţă nu este însă întotdeauna valabilă. „Pretendenţii la un post care susţin în CV că vorbesc fluent în trei limbi străine, dar care au greşeli impardonabile în limba română, să nu se mire dacă nu vor fi contactaţi niciodată“, spune şi Andrei Goşu, director general al Ascendis.