Profesii

Culmea eficienţei în recrutare: în call-centere se organizează câte 50 de interviuri de angajare în acelaşi timp

Autor: Adelina Mihai

27.02.2011, 23:55 11180

În România lucrează aproximativ 15.000 de tineri încall-centere, potrivit estimărilor firmelor care activează îndomeniu, aceste companii fiind printre singurele care au anunţat căfac angajări masive în ultimul an, pe lângă cele de outsourcing şiIT. Profilul candidaţilor căutaţi pentru un astfel de job estepoate cel mai puţin specializat, având în vedere că se cerecunoaşterea unei limbi străine (dar nu întotdeauna obligatorie) şiabilitatea de a folosi calculatorul (noţiunile elementare, cum arfi folosirea bazelor de date în Excel). Salariile oferite suntmici, încep de la 100 de euro pentru un program de lucru part-time,dar studenţii sunt mulţumiţi pentru că măcar îşi pot stabilisinguri programul de lucru.

"Din 150 de tineri chemaţi la interviu, a doua zi se prezintănumai 50 de candidaţi, iar dintre aceştia sunt angajaţi doar 10.Dacă anul trecut rata de prezentare la interviu era de 50%, acum ascăzut la 30%, pentru că sunt mai multe joburi disponibile pentrustudenţi", spune Simona Nicolaescu, managerul de resurse umane alfirmei de call-center Linea Direct Communications, care caută înprezent 150 de tineri pentru poziţii de call-center în domeniulvânzărilor prin telefon. Pentru joburile de vânzări prin telefon,salariul net pentru un program part-time este de 100- 150 de europe lună, la care se adaugă bonusurile, care pot dubla salariul.

"Candidaţii stau câte 4-5 ore la interviu, dar află la finaldacă au fost sau nu angajaţi. În prima oră, li se prezintă profilulcompaniei şi al candidatului căutat, apoi au o probă practică -telefonică-, după care urmează o testare prin care demonstrează căştiu să folosească calculatorul", a mai spus Nicolaescu.

Iuliana B., 23 de ani, absolventă a Facultăţii de Litere(specializarea engleză- spaniolă), a încercat să se angajeze înultima lună ca operator call-center şi a fost la două interviuri deangajare.

"La unul dintre ele ni s-a povestit că trebuie să vindem produsecosmetice clienţilor din Spania, după care am dat un test scris delimbă, în care se verficau noţiuni de gramatică, de vocabular şi desemantică. Eram 20 în aceeaşi sală şi nu toţi erau testaţi pentrulimba spaniolă. Mi s-a spus că am fost ok şi că ar trebui să începlucrul peste 2 luni, când încep şi ei proiectul. Ieri am primit untelefon pentru un nou interviu, însă nu ştiu dacă are rost să mămai duc, poate e la fel ca aici", a spus Iuliana, care a spus căîşi doreşte doar să capete puţină experienţă de lucru, pentru caapoi să se angajeze mai uşor în alte domenii.

Mai mult, unii recruiteri nici nu-i mai sună pe candidaţi pentrua-i chema la interviu, ci le trimit câte un e-mail - care nu estedeloc personalizat- prin care îi anunţă că se pot prezenta în zilediferite la interviu.

"Bună ziua, în urma vizionării C.V.-ului dvs. dorim să văinvităm luni 21.02.2011 şi/sau marţi- 22.02.2011 între orele 17.00şi 18.00 la interviu. Îmi cer scuze că nu v-am contactat printelefon, dar timpul nu-mi permite. Mulţumim şi vă aşteptăm învederea interviului", aşa arată e-mailul fără semnătură care estetrimis zilnic câtorva sute de studenţi care aplică online pentru unjob.

Majoritatea studenţilor îşi dau demisia după şaseluni

Angajaţii din call-centere nu au voie să întârzie (în cazcontrar sunt sancţionaţi), nu au voie să-şi ia pauze decât laanumite intervale de timp, uneori lucrează şi în weekend, munca loreste mereu măsurată şi angajaţii trebuie să fie politicoşi înpermanenţă- aceste condiţii îi fac chiar şi pe cei mai energicitineri să-şi piardă răbdarea şi dorinţa de a mai munci. Se poateface însă carieră dintr-un job de operator call-center?

"În niciun caz nu mă văd ieşind la pensie din call-center,oamenii cu care intru în contact sunt destul de dificili. Vreau sălucrez până se termină criza, îmi place că programul este flexibilşi că mi

s-au promis creşteri salariale peste câteva luni. Nevoia de banieste singurul motiv pentru care am acceptat jobul", susţine Anda,22 de ani, care în prezent este studentă în anul I la un masteratde comunicare. Ea s-a angajat în urmă cu trei luni şi câştigă unsalariu net de 170 de euro, la care se adaugă bonurile de masă.

Însă salariile în call-centere, pentru un program de lucrufull-time, pot ajunge până la 800 de euro net cu tot cu bonusuri,fie din vânzări, fie datorită limbilor străine cunoscute. Cu câtlimbile străine cunoscute de angajat sunt mai "exotice", cu atâtnivelul salarial creşte. Însă acest lucru nu-i motivează pe tinerisă-şi construiască o carieră pentru o viaţă într-un call-center."În general, studenţii pleacă după ce lucrează şase luni, însă uniiau şi şansa de a promova, dat fiind faptul că managerii echipelordin call-centere au vârsta cuprinsă între 23 şi 24 de ani. Dorinţastudenţilor care vin să se angajeze e să capete experienţă, pentrucă majoritatea celor care vin nu au mai lucrat niciodată", a maispus managerul de resurse umane al Linea Direct Communications.

Laura M., 25 de ani, a lucrat ca operator call-center la o firmădin domeniul telecom pentru o perioadă de un an. Ea avea un programde lucru de şase ore, cu o singură pauză de 15 minute. "Mi-am datdemisia, chiar dacă mi s-a oferit o promovare. Am refuzatpromovarea pentru că ar fi trebuit să lucrez tot în call-center şinu am mai rezistat după atâta timp în care oamenii îmi vorbeau urâtşi eu nu aveam voie să le închid telefonul", a spus Laura, care înprezent lucrează ca psiholog.

Până la 2.000 de candidaţi pe job

În prezent, din cele peste 13.600 de joburi disponibile pesite-ul de recrutare Ejobs, cel puţin 1.000 sunt în domeniulcall-center, printre companiile care fac angajări în acest domeniuaflându-se, pe lângă Linea Direct Communcations, firmele ComputerGenerated Solutions, Callpoint New Europe, Sykes, ING Asigurări(Cluj), XL World sau Evalueserve.

"Numărul aplicaţiilor trimise pentru un astfel de job estecuprins între 500 şi 2.000 de CV-uri depuse pentru o singurăpoziţie şi variază în funcţie de responsabilităţile jobului, oraşulîn care urmează să se desfăşoare activitatea, importanţa companieipe piaţă sau limbile străine cunoscute", susţine Laura Chilom, HRConsultant în cadrul Ejobs.

În prezent, pe piaţa locală există cel puţin 200 decall-centere, din care aproximativ 60% sunt numai departamenteinterne ale unor companii din telecom sau bănci, în industrii cu unnumăr mare de clienţi, care au nevoie de activităţi de suport.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO