Profesii

Cum a ajuns un antreprenor român să ducă un start-up cu doi angajaţi la o afacere cu 2.500 de salariaţi în zece ani

Cum a ajuns un antreprenor român să ducă un start-up cu doi angajaţi la o afacere cu 2.500 de salariaţi în zece ani

Autor: Adelina Mihai

03.02.2013, 20:38 555

După o experienţă de opt ani în domeniul telecom, Vladimir Sterescu, 37 de ani, absolvent de Finanţe- Bănci (ASE), a avut o idee de business care a dus o companie de la un număr de doi angajaţi în 2002 la un efectiv de 2.500 de angajaţi în 2013. În prezent, el este country manager al Computer Generated Solutions (CGS), o firmă care oferă servicii de tip outsourcing în 18 limbi străine, business care a generat în 2011 afaceri de peste 27 de milioane de euro.

Computer Generated Solutions continuă recrutările şi anul acesta, mai ales în Sibiu şi în Bucureşti, intenţionând să ajungă la un număr de 3.000 de angajaţi la finalul lui 2013.

"Cheia dezvoltării companiei o reprezintă echipa pe care am reuşit să o atragem de-a lungul anilor. Ne-am înfiinţat în 2002 ca Easy Call, iar la finalul anului 2006 am fost preluaţi de compania americană CGS. În ultimii ani, am reuşit să atragem câte aproximativ 400 de noi colegi pe an. Furnizăm servicii în 18 limbi şi acoperim conti­nentul european, Africa, Orientul Mij­lociu, America de Nord şi Australia", a spus Vladmir Sterescu, prezent la emisiunea ZF Live de vineri.

Sterescu spune că serviciile de tip business process outsorucing (BPO) oferite de CGS diferă de cele de tip call center prin faptul că angajaţii CGS sunt responsabili de întreg procesul de suport tehnic oferit clienţilor proveniţi din rândul companiilor-client ale CGS.

"Nu mă sunaţi (în calitate de angajat al CGS - n.red.) ca să îmi spuneţi că aveţi o problemă cu laptopul şi eu notific acest lucru undeva. Vă răspund, încerc să identific problema, încerc să o rezolv la telefon, dacă am constatat că aveţi o piesă care nu funcţionează, iau legătura cu depozitul dintr-o anumită ţară de unde sunteţi localizat şi vă trimit această piesă, urmăresc când v-a sosit, vă anunţ şi am speranţa ca la final să fiţi mulţumit ca şi client. Sunt răspunzător de întreg lanţul de servicii", mai spune Sterescu.

El explică faptul că angajaţii din BPO le răspund clienţilor în limba maternă a acestora, identifică problema şi tipul de contract de suport care există între client şi compania care a apelat la serviciile CGS, având în vedere că angajaţii care acordă suport sunt "şcoliţi" de compania-client şi au acces la aproape toate informaţiile la care au şi angajaţii proprii ai companiei care foloseşte servicii de externalizare.

"Suntem informaţi aşa cum sunt informaţi şi angajaţii lor, avem acces şi drepturi relativ depline pentru bucăţica noastră de activitate", mai spune el.

 

20 de outsourcing în lume, de 10 ani în România

Moda outsourcingului a început în urmă cu aproape 20 de ani, când companiile mari americane cum este IBM sau General Electric au început să îşi externalizeze o parte din servicii către centre situate în India, datorită faptului că angajaţii de acolo erau foarte buni în domeniul suportului şi al dezvoltării software. Modelul a fost preluat în urmă cu 15 ani de către companiile din Europa, dar şi din America, care au început să externalizeze serviciile de suport în Irlanda, ca urmare a faptului că sunt vorbitori de limbă engleză, dar şi a facilităţilor fiscale pe care această ţară le oferea investitorilor. "Ulterior, companiie care aveau nevoie de servicii de externalizare au descoperit centrul Europei, s-a făcut un lobby puternic la nivel european şi au început să se dezvolte aceste businessuri în Polonia, Ungaria şi Cehia. În urmă cu 10 ani, România şi Bulgaria au devenit şi ele destinaţii atractive pentru outsorucing".

În 2002, când a pus bazele Easy Call, Vladimir Sterescu mai avea o singură colegă ca angajat, ceea ce a durat o perioadă de câteva luni. Primul contract semnat de Easy Call a fost cu un ONG care lupta împotriva fumatului, prin care redirecţionau apelurile către medicii care acordau suport şi tratament pentru cei care voiau să se lase de fumat.

"Un call center începe să arate cu adevărat a call center atunci când are 100 de angajaţi, iar noi am ajuns la acest efectiv în septembrie-octombrie 2003, după un an. Am avut noroc pentru că era momentul potrivit, pentru că România era descoperită ca destinaţie potenţială pentru astfel de servicii.

 

Americanii au investit în România deşi Ungaria era destinaţia iniţială

În perioada 2002- 2004 clienţii Easy Call au fost exclusiv români, iar volumele mari de business erau ge­nerate de cererea venită din partea companiilor de telecomunicaţii.

În 2004 s-a semnat însă primul contract cu o companie străină, ceea ce a dus al conştientizarea unui potenţial de dezvoltare venit din partea clienţilor externi. "În 2006, pe final de an, a avut loc o întâlnire cu domnul Phil Friedman, cel care deţine compania CGS cu sediul în New York, în momentul în care CGS era în prag de a semna şi de a achiziţiona o companie la Budapesta. Echipa de atunci, pe care o avem şi în prezent, a reuşit să îi convingă să investească în România. Atunci am reuşit să vindem România, nu doar Easy Call, pentru că CGS a cumpărat nu doar compania şi clienţii, ci şi potenţialul pe care îl avea România în dezvoltarea outsourcingului la momentul respectiv." La momentul achiziţiei de către CGS, Easy Call avea aproximativ 500 - 550 de angajaţi pe piaţa locală.

În prezent, CGS are centre în Bucureşti (unde sunt peste 1.000 de angajaţi), Braşov (unde lucrează 1.200 de angajaţi) şi Sibiu (care are în prezent 200 de angajaţi), iar anul trecut compania a avut o creştere "exponenţială" a afacerilor faţă de 2011, când a încheiat cu 27 de milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

 

Din costurile unei companii de outsourcing 75% sunt cele salariale

"În alegerea României ca destinaţie pentru outsourcing se speculează costul redus al muncii, dar în ultima vreme nu se mai pune accentul pe acest lucru. România are avantajul forţei de muncă tinere şi educate, pentru că beneficiem de un sistem de învăţământ bun, cum era pe vremuri, şi este în cultura noastră să ne trimitem toţi copiii la facultate. Acest mix de ingrediente face diferenţa."

Pe de altă parte, Sterescu spune că în ultimii ani cali­tatea absolvenţilor de facultate a scăzut, ceea ce creează o ruptură între nevoile angajatorilor şi oferta de pe piaţa muncii. "Se discută foarte intens de clasa 0, dar nu există o strategie şi o viziune pentru cei care sunt în liceu sau în facultate. Când termină facultatea, tinerii sunt total debusolaţi, iar aceasta nu este vina lor sau a părinţilor, ci a sistemului, iar mediul de business ar putea veni în ajutorul acestora."

Compania face 400 de noi angajări anul acesta, mai ales în centrele din Sibiu şi Bucureşti. Iniţial, centrul din Braşov era gândit pentru un efectiv de 800 de angajaţi, însă a ajuns la 1.200.

"Braşovul s-a dovedit a fi un business bun atât pe perioadă de boom, cât şi pe perioadă de recesiune. Am reuşit să le vindem clienţilor care puneau presiune pe costuri Braşovul, unde există un decalaj din punctul de vedere al costurilor salariale de 15- 20%, în condiţiile în care în businessul de outsourcing 70 -75% din cheltuieli sunt cele salariale."

Peste 30.000 de români s-au angajat în ultimii ani în centrele de servicii şi de business process outsourcing (BPO - externalizare a proceselor de business) ale unor multinaţionale precum CGS, HP, Wipro, Genpact, Oracle, WNS sau Microsoft, potrivit datelor Asociaţiei Liderilor din Domeniul Serviciilor pentru Afaceri din România (ABSL).

 

CGS în România

  • Este prezentă pe piaţa locală din 2006, de când a preluat compania de call center Easy Call fondată de Vladimir Sterescu.
  • Are 2.500 de angajaţi în centrele din Bucureşti, Braşov şi Sibiu.
  • Recrutează 400 de angajaţi până la finalul acestui an.
  • Furnizează servicii în 18 limbi străine.
  • A avut o cifră de afaceri de aproape 27 mil. euro în 2011, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO