Profesii

Cum a schimbat criza atitudinea managerilor faţă de un loc de muncă: “Era candidatului care nu se dă jos din pat dacă nu primeşte o anumită sumă s-a încheiat”

Cum a schimbat criza atitudinea managerilor faţă de un...

Autor: Adelina Mihai

25.12.2013, 12:18 1911

Managerii care (încă) sunt chemaţi de headhunteri la interviurile de angajare şi-au schimbat discursul faţă de cel din perioada de dinainte de criză, astfel că şi-au mai “potolit” din pretenţii şi cerinţe, iar despre pachetul salarial vorbesc abia spre sfârşitul interviului, ceea ce înseamnă că mulţi candidaţi s-au “maturizat” şi au devenit mai realişti, a explicat Sorin Roibu, managing partner al firmei de consultanţă în resurse umane şi executive search Arthur Hunt.

“De cele mai multe ori, întrebările adresate de candidat sunt cele care pot da măsura calităţii sale. În funcţie de proiect, întrebările lor vizează de obicei indicatori economici ai companiei, relaţionarea postului, provocările imediate şi cele pe termen mediu lung şi, nu în ultimul rând, contextul în care are loc proiectul. Întrebări sunt şi despre pachetul salarial, dar aici piaţa începe uşor-u şor să devină mai educată  (la nivel de top management cu preponderenţă) şi abordează înţelept acest aspect spre sfârşitul procesului de recrutare, ţinând cont şi că piaţa nu mai e atât de  « generoasă ». Candidatul care « nu se dă jos din pat » fără o anumită sumă începe să dispară din peisaj », a spus Sorin Roibu.

 

100.000 de euro brut/an, cel mai mare salariu din 2013 obţinut de un manager plasat de companie

 

Cu toate acestea, salariile managerilor nu au scăzut semnificativ, chiar dacă anii de criză au mai redus din beneficiile oferite de companii în ofertele salariale pentru managerii de top. Cel mai mare salariu încasat anul acesta de un manager plasat de consultanţii de la Arthur Hunt a fost de 100.000 de euro brut pe an (8.300 de euro brut/lună), la care se adaugă un bonus variabil de 15% din salariul anual şi alte beneficii, pentru un candidat care a obţinut o poziţie de director general.

“Anul acesta am avut 55 proiecte în total, din 70 de propuneri. Am constatat că a crescut numărul de mediu de lucru pe proiect de la 77 la 95 de zile, a crescut ponderea agriculturii şi industriei producătoare în rândul clienţilor -   industrii care reprezintă circa 60% din cifra de afaceri a companiei în prezent -, calitatea candidaţilor s-a ameliorat în sectorul industrial, dar rămâne o problemă în sectorul agricol », a mai adăugat Sorin Roibu.  

În opinia sa, piaţa serviciilor de executive search va continua şi anul viitor să fie legată de exterior,  pentru că decidentii în cazul poziţiilor de top în cazul companiilor mulţinationale sunt de cele mai multe ori la nivel regional sau global.

“Centrii de decizie din România sunt extrem de limitaţi, cu excepţia proiectului « CEO la stat » . România este din acest punct de vedere o ţară marginală, iar piaţa nu este încă atractivă  pentru jucătorii mari. Pentru poziţiile de middle management, cred că piaţa se va menţine la acelaşi nivel care asigură cu greu profitabilitatea acestui gen de business. Pe de altă parte, corpul consultanţilor în executive search mai are ceva până să se maturizeze el însuşi, prin piaţa însăşi », a mai spus Sorin Roibu.

 
 

Sorin Roibu a fost anul acesta unul dintre experţii în resurse umane  care au participat la dezbaterile HR Insider. Ajuns la şapte ediţii în 2013, HR Insider este un eveniment prin care periodic se organizează întânliri cu experţi în domeniul HR pentru a discuta pe marginea celor mai importante teme din acest sector, realizat sub umbrela ZF Corporate, platforma de ştiri online cu plată a ZF. Vedeţi aici intervenţia lui Sorin Roibu în cadrul dezbaterii HR Insider: bit.ly/1c092PE

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO