Profesii

Cum arata piata muncii dupa un an de criza

Cum arata piata muncii dupa un an de criza

1: Octavian Pantis, managing director al TMI Romania: Suntem cam la nivelul anului 2007, ceea ce nu e rau. Inceputul de an a fost mai nehotarat, dar ultimele luni au redevenit destul de aglomerate. 2: Andrei Gosu, director general Ascendis Consulting: In prima parte a anului eram in partea de negare, pentru ca 2008 a fost un an fantastic, cu peste 2.400 de zile de training livrate si aproximativ 20.000 de cursanti. Din punct de vedere emotional, greul a venit pe 15 - 20 ianuarie, cand nu ne mai primeau oamenii la discutii sau inghetasera contractele. 3: Viorel Panaite, managing partner Human Invest: Daca in 2008, un trainer «freelancer» putea ajunge la un venit intre 50.000 si 80.000 de euro pe an (4.000 - 6.600 de euro - n.r.), sau chiar peste aceasta valoare, in 2009 trainerii buni au reusit cu greu sa castige cu aproximativ 50% mai putin decat castigau anul trecut.

21.12.2009, 00:00 147

Firmele de recrutare, confruntate brusc in acest an cu lipsa acererii de candidati din partea companiilor care au inghetatangajarile, au fost nevoite sa se reorienteze.

"Foarte bine au mers anul acesta serviciile de leasing depersonal, de outsourcing - pentru partea de salarizare siadministrare, de outplacement - pentru angajatii disponibilizati side consultanta, mai ales in zona de evaluare", spune Iuliana Badea,sales manager in cadrul firmei de recrutare Lugera&Makler, careestimeaza ca anul acesta compania va incheia "cu bine" afacerile,insa cifre mai exacte se vor putea vedea in martie. Anul trecut,Lugera&Makler a avut afaceri de 18,4 mil. euro.

"Din septembrie se simte o revigorare, pentru ca de atuncicompaniile au inceput sa dea drumul la recrutari. S-au cautatfoarte multi economisti si contabili. Piata de recrutare a scazutcu 60 - 70% fata de anul trecut, insa piata serviciilor in domeniulresurselor umane a scazut cu doar 15 - 20%", explica Badea.

Recrutare mai putina, la preturi mai mici

Nici serviciile de recrutare de executivi nu au mers foarte bineanul acesta. Sorin Roibu, managing director al firmei de executivesearch Arthur Hunt, estimeaza o scadere cu pana la 22% aafacerilor, dupa ce anul trecut a avut o cifra de afaceri de250.000 de euro (in cel de-al doilea an de activitate pe piatalocala).

"Scaderea e generata si de faptul ca am investit intr-o noualinie de business, de consultanta in resurse umane, cu un focus maiaccentuat pe dezvoltare organizationala, restructurare, coaching sievaluare", explica Roibu. El a mai precizat ca a existat o presiunefoarte mare din partea companiilor, iar unele au impus conditia caplata recrutarii sa se faca la sfarsitul proiectului.

"Companiile mari ne-au obligat sa practi cam tarife de proiectede recrutare, dar aveau as teptari de executive search", mai spuneRoibu.

Salariul mediu pe economie a franat tot mai abrupt in ultimeleluni, avansurile abia acoperind rata inflatiei, iar specialistiiestimeaza ca in curand vom vedea rate negative de crestere.Salariul mediu pe economie era in luna octombrie de 1.375 de lei,in crestere cu 3,6% fata de aceeasi luna a anului trecut, insacresterea s-a datorat in principal premiilor ocazionale, primelorde vacanta, potrivit datelor Statisticii.

In acelasi timp, salariile executivilor de top nu au scazut inanul crizei. Veniturile insa in anumite situatii s-au diminuat, darnu ca valoare absoluta a bonusurilor acordate de angajatori, ci maidegraba pentru ca targeturile, care in anii trecuti erau depasitecu usurinta de sefii din companii, au devenit in 2009 un fel de"misiuni imposibile".

Trainingul s-a dezmortit usor pe final dean

Jucatorii de pe piata de training, estimata la 40- 50 mil. deeuro anul trecut, au inregistrat scaderi ale afacerilor cuprinseintre 30 si 35%, dar au avut rezultate mai bune fata de asteptariledin prima parte a anului, pe fondul deblocarii bugetelor deinstruire ale companiilor pe final de an si ca urmare a accesariifondurilor europene pentru resurse umane. Sefii companiilor detraining sunt optimisti cand vine vorba de anul viitor, fiindconvinsi ca programele lor - adaptate la criza - vor fi cautate deangajatori. "Am simtit ca vine criza, am simtit ca bugetele detraining ale companiilor vor deveni brusc anorexice, iar una dinstrategiile noastre a fost sa accesam cat mai multe fondurieuropene si sa ne ajutam si clientii sa faca acest lucru. Daca anulacesta scadem cu 30%, la anul cred ca ne revenim", spune AndreiGosu, director general al Ascendis Consulting, unul dintre cei maimari jucatori de pe piata locala de training, care estimeaza ca vaincheia anul cu afaceri in valoare de 3 mil. euro. Compania a reduspreturile cu 20%, ceea ce a dus si la o negociere a sumelor oferiteconsultantilor asociati.

"Nu mai este business-oriented sa te raportezi la 2008. S-aschimbat modul in care faci afacerile, iar cel mai rau lucru pecare poti sa il faci anul acesta si anul viitor este sa teraportezi la 2008", mai spune Gosu.

La randul sau, Viorel Panaite, managing partner al companiei detraining si consultanta in dezvoltare organizationala Human Invest,estimeaza ca termina anul cu afaceri de 750.000 de euro, in scaderefata de 2008.

"Aceasta cifra este foarte aproape de unul din cele treiscenarii pe care le facusem la finalul anului 2008. Cel maioptimist implica o cifra de afaceri de 1,1 mil. euro si cel maipesimist o cifra de afaceri de 600.000 de euro", spune Panaite,care precizeaza ca a atins tinta de profit, de 10%. Compania a avutanul trecut o cifra de afaceri de 1,4 mil. euro.

Afacerile trainerilor au revenit la nivelul din 2007,dar "nu e rau"

O scadere cu aproape 35% a afacerilor a inregistrat anul acestasi firma de training TMI, comparativ cu 2008, care a fost"extraordinar de bun".

"Suntem cam la nivelul anului 2007, ceea ce nu e rau. Inceputulde an a fost mai nehotarat, dar ultimele luni au redevenit destulde aglomerate", spune Octavian Pantis, managing director al TMIRomania, care a incheiat afaceri de 2 mil. euro in 2008.

Adrian Florea, managing partner la grupul de firme TrendConsult, cu afaceri de 1,1 mil. euro anul trecut, spune ca 2009 afost un an mai bun decat a crezut la inceput, intrucat afacerilecompaniei au scazut mai putin decat piata, care a suferit un declin de 30- 35%.

"O sa terminam cu 18% scadere, de la 1.060.000 euro la sfarsitullui 2008, la 870.000 - 900.000 euro la finele acestui an", explicaFlorea.

Diana Rosetka, general manager al companiei de training siconsultanta in resurse umane United Business Development (UBD),care coordoneaza trei linii de business: Achieve Global (training),Kepner - Tregoe (consultanta si instruire) si ROI Institute(cercetare, benchmarking si consultanta) spune ca scaderea pedivizia de training in acest an este de 20% fata de asteptarileinitiale.

"La sfarsit de an, piata de training se afla in dezghet. Pe de-oparte, s-au mai deblocat din bugetele pentru 2009, iar aprobareaunor proiecte cu fonduri europene au creionat premisele pentru 2010in cazul unora dintre companii, iar in cazul altora, planurile deafaceri pentru perioada urmatoare presupun resursa umana cuabilitati «proaspete», ceea ce a generat deja proiecte foarteinteresante pentru 2010 si chiar mai departe", spune Rosetka, careestimeaza ca va incheia anul cu afaceri de 1,2 mil. euro.Previziuni mai optimiste sunt pentru anul viitor, cand estimeaza cava avea afaceri de 1,6 mil. euro.

Adriana Boscanici, managing partner al firmei de trainingTrainart, spune ca afacerile companiei pe care o conduce sunt inscadere, insa acest lucru este normal, avand in vedere situatiaeconomica actuala.

"Asteptarile noastre au fost mai ridicate fata de rezultateleobtinute, poate si pentru ca nimeni nu anticipa cum se va derulaaceasta criza si care vor fi accentele specifice pentru Romania(criza politica - n.r.). Insa ne mentinem optimismul si suntemintr-o continua cautare si reinventare", mai spune Boscanici.

E greu sa dai faliment in training

Criza a curatat piata de training de furnizorii cu metodologiisuperficiale, iar companiile care nu au reusit sa se adapteze sicare au trait cu speranta ca perioada dificila va trece au disparutde pe piata.

"Convingerile celor care se aflau la conducere, modelul debusiness care le-a adus succesul pana in 2008, nu mai functioneazaazi si in mod cert nu vor mai functiona nici in viitor", explicaPanaite.

Pe de alta parte, faptul ca trainerii ofera servicii si nu auprea multe costuri fixe contureaza un business ferit defaliment.

"Modelul de business din industria noastra nu presupune preamulte costuri fixe. Cand ai costuri fixe mari, ori restructurezi,ori intri in insolventa. E greu sa dai faliment", mai spune Gosu,care a mai precizat ca nu a avut probleme cu incasarile de lacompaniile-client in acest an.

Cele mai afectate au fost firmele mici de training, pentru ca lalicitatiile mari au participat indeosebi companiile din topcinci.

"Firmele mici au fost foarte afectate, firmele mari si-auconsolidat pozitia si au participat frecvent la marile proiecte",explica Florea.

Trainart si-a adaptat programele oferite anul acesta pentruclienti, in sensul ca a organizat module cu o durata de cateva orepe mai multe saptamani, pentru ca angajatii sa nu mai fie scosi dinproductie 2-3 zile consecutive. De asemenea, compania a oferitposibilitatea ca firmele sa plateasca in rate facturile si ainregistrat o crestere a programelor de mystery shopping.

"Am customizat foarte mult programele anul acesta, pentru a fisi mai aproape de provocarile foarte specifice ale companiilorromanesti in acest an", mai spune Rosetka. Cele mai bine vandutetraininguri de Achieve Global au fost cele de dezvoltare deleadership, management de vanzari si colectare de debite.

Piata s-a schimbat radical anul acesta, pentru ca, daca in 2008angajatorii care isi trimiteau angajatii la training puneau un mareaccent, retentie, realizare, motivare si head-hunting, in 2009focusul a fost pe eficacitatea individuala sau pe eficacitateadepartamentelor. Programele-vedeta de training pe care le-a oferitAscendis in acest an au fost cele legate de managementulperformantei si managementul proceselor. "In prima parte a anuluieram in partea de negare, pentru ca 2008 a fost un an fantastic, cupeste 2.400 de zile de training livrate si aproximativ 20.000 decursanti. Din punct de vedere emotional, greul a venit pe 15 - 20ianuarie, cand nu ne mai primeau oamenii la discutii sauinghetasera contractele", mai spune Gosu. Cea de-a doua parte aanului a devenit mai grea atunci cand au inceput sa se vadarezultatele comparativ cu anul trecut.

Florea a mai spus ca anul acesta a fost cu totul atipic,cu o evolutie diferita in raport cu perioadele anului.

"Primul trimestru a fost inghetat, cu bugete anuntate, dar faracheltuirea lor. Trimestrul al doilea a fost la jumatate fata deanii de pana acum, iar T3 a fost surprinzator de incarcat, cu iuliesi august pline (cu 30% mai mult fata de aceeasi perioada a lui2008)", explica el, care mai precizeaza ca si ultimul trimestru afost dezechilibrat. In lunile noiembrie si decembrie firma a livratcu peste 20% mai multe programe fata de perioada similara din2008.

Pantis de la TMI crede ca va incheia anul peste asteptari, iarpentru 2010 spera ca va avea aceleasi rezultate de anul acesta,

"Companiile cu o expertiza buna intr-un numar restrans de arii,care nu fac de toate pentru toti, o duc si o vor duce in generalbine", mai spune Pantis.

De la venituri lunare de 4.000 de euro, lajumatate

Si veniturile trainerilor au scazut anul acesta, mai ales parteavariabila, care consta in bonusuri in functie de zilele de traininglivrate si in comisioane de vanzare, cele care aveau cea mai maregreutate din totalul incasarilor trainerilor.

"Daca in 2008, un trainer «freelance» putea ajunge la un venitintre 50.000 si 80.000 de euro pe an (4.000 - 6.600 de euro -n.r.), sau chiar peste aceasta valoare, in 2009 trainerii buni aureusit cu greu sa castige cu aproximativ 50% mai putin decatcastigau anul trecut", mai spune Panaite. Pentru 2010, Human Investintentioneaza sa ofere trainerilor angajati un procent importantdin sumele incasate de la clienti.

"Intentionam ca venitul personal al unui trainer seniorperformant din comunitatea noastra sa fie in jur de 4.500 - 6.000de euro pe luna", mai spune Panaite. Indiferent daca au fostcursuri in-house sau open, cele mai multe programe livrate anulacesta de Human Invest au fost cele de leadership development,comunicare si time management.

In acest an, Human Invest a livrat 470 de zile de training,precizeaza Panaite.

Cererea pentru programele de customer s-a triplat fata de anultrecut in cadrul Trend Consult pentru ca angajatorii care au apelatla training au pus mare accent pe atitudine in relatia cuclientii.

"In bugetele de training, au avut prioritate cursurile carecresc performanta in vanzari si in mentinerea relatiilor cuclientii. Pe locul doi au fost cursurile care asigura pastrareaviziunii si luarea deciziilor in conditiile unui mediu schimbator",mai spune Florea.

Previziuni optimiste pentru a doua parte a lui2010

In ceea ce priveste evolutia pietei de recrutare in prima partea anului viitor, optimismul este moderat. Un procent de 58% dinangajatori nu prevad nicio schimbare pe piata fortei de munca inprimul trimestru din 2010, in timp ce 15% cred ca va creste numarulangajarilor comparativ cu ultimele luni ale acestui an, potrivitcelui mai recent studiu realizat de Manpower, unul dintre jucatoriidin top cinci pe piata de recrutare locala si filiala celei maimari companii de leasing de personal din lume.

Recruiterii se asteapta ca dupa o prima jumatate a lui 2010destul de dificila, companiile sa inceapta sa creeze din nou locuride munca incepand cu luna iunie.

Boscanici este de parere ca piata de training la final de an amai dat cateva semne de revenire, insa domeniile din care provincele mai multe comenzi sunt cele care au dus-o bine chiar si incriza: telecom, FMCG, retail.

"Insa semnele de revigorare sunt punctuale si in niciun caz lanivelul anului trecut. Pentru 2010, nu cred ca vom vedea orevigorare in adevaratul sens al cuvantului mai devreme de perioadade toamna", explica Bos­canici.

Si previziunile Human Invest sunt optimiste si se bazeaza pecontractele care au fost semnate in acest an si cele care vor fisemnate in prima parte a anului.

"Pentru 2010 ne-am propus o rata a profitului de minim 15%,chiar si pentru cel mai pesimist scenariu privind cifra de afaceria companiei", spune Panaite.

Perioada de toamna a adus semne bune pentru furnizorii detraining, intrucat companiile au derulat licitatii pentru achizitiade programe de training din bugete proprii sau din subventii de lastat.

"Clientii au devenit mult mai selectivi. Ceea ce conteaza acumeste ca sesiunile de training sa fie strans legate de prioritatilestrategice ale companiei: relevanta proceselor desenate siasistenta oferita clientilor in etapa de implementare a celorexersate in sala de curs devin criterii esentiale de diferentiereintre un program valoros si unul nefunctional", spune Panaite.

El estimeaza ca anul viitor trei din cinci companii vor ramanein prima liga a furnizorilor de training, iar clientii vor ramanein continuare foarte atenti la achizitionarea acestor programe.

Mai optimist pentru anul viitor este Adrian Florea de la TrendConsult, care spune ca, desi inceputul lui 2010 va fi dificil, vorreveni pe piata firmele mici si freelancerii, iar ultimeletrimestre vor fi foarte solicitante pentru firmele de training.

"Credem ca ultimele doua trimestre din 2010 vor fi chiar maiactive decat aceeasi perioada a anului 2008, datorita inactivitatiidin ultimii doi ani", spune Florea.

AFACERI DE LA ZERO