Valer Blidar, proprietarul fabricii de material rulant Astra Vagoane Călători din Arad, cu afaceri de 61 milioane de lei anul trecut, a investit în deschiderea unei şcoli tehnice de maiştri, după ce în urmă cu doi ani a fondat o şcoală profesională pentru a-şi asigura forţa de muncă în fabrică.
"Anul acesta scoatem şi prima promoţie la şcoala profesională (sudori, lăcătuşi, electricieni-n.red.). În următorii trei ani, cu aceste două şcoli, vom ajunge să acoperim deficitul de forţă de muncă din fabrică", a declarat pentru ZF Valer Blidar. Industriaşul spune că lipsa acestor categorii de angajaţi, maiştri sau sudori, lăcatuşi, ar putea să fie rezvolvată la nivel naţional dacă s-ar înfiinţa mai multe şcoli
Pregătirea tinerilor în şcoala tehnică durează doi ani, iar în cea profesională durează trei ani.
Anul trecut, 10.500 de elevi au terminat o şcoală profesională, de zece ori mai puţini decat în urmă cu zece ani, potrivit ultimelor date.
Şi pentru fabricile de componente auto sau pentru şantierele navale de pe piaţa locală lipsa de meseriaşi a devenit o provocare. Şantierul naval Vard Tulcea, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa construcţiilor navale, a semnat un acord cu Colegiul "Anghel Saligny" şi cu Primăria Tulcea pentru pregătirea elevilor în vederea asigurării forţei de muncă, anul acesta fiind nevoit să aducă din Vietnam sudori şi lăcătuşi.