Profesii

De ce merg creativii romani la EMBA la Berlin? Nu vom ajunge toti CEO, dar vom fi cu siguranta mai bogati professional

30.11.2009, 00:00 65

Principalul motiv pentru care managerii din industriaadvertisingului aleg sa petreaca aproximativ un an si jumatate lacursurile EMBA-ului de la Berlin este ca un astfel de masterat nuexista pe piata locala. Programul, care a inceput inca din 2006, seadreseaza managerilor care lucreaza in agentii de publicitate saude relatii publice, dar si celor care activeaza in domenii precumjurnalism, design sau marketing.

"Managerii romani par sa fie mai interesati decat germanii inceea ce priveste valoarea pe care o aduce un EMBA. Programul iiinvata pe liderii companiilor sa aiba un stil de management creativsi cuprinde cursuri de contabilitate, finante, strategie, resurseumane, adaptate la industriile creative", sustine Clark Parsons,managing director in cadrul Berlin School of CreativeLeadership.

Programul este conceput in asa fel incat sa reflecte experientade business a unor lideri din domeniile advertising, jurnalism, PR,divertisment sau new media, in piete si culturi diferite.

"Am ales acest program pentru a ma intalni si pentru a invata dela oameni care scriu istoria creativitatii la nivel mondial,alaturi de colegi care vor sa se dezvolte in primul rand pe ei calideri si sa transforme industriile din care provin", precizeazaSimona Dan, senior partner in cadrul agentiei de relatii publiceRogalski Grigoriu, care a inceput programul in luna noiembrie aanului trecut si care il va finaliza la sfarsitul lunii aprilie in2010.

"Cu totii ne-am inscris la program cu dorinta de a ne transformadin profesionisti foarte buni in lideri desavarsiti. Una dinprimele lectii de la scoala a fost aceea ca leadershipul nu e otrasatura cu care te nasti, ci o stiinta care se invata", mai spuneDan.

Si Ema Prisca, directorul de creatie al agentiei de publicitateGraffiti BBDO, va finaliza programul inceput in luna noiembrie aanului trecut tot in 2010, cand urmeaza sa-si sustina teza demasterat.

"Este singurul program de EMBA care se adreseaza exclusivindustriilor creative. Cred ca esecul liderilor de companiifinantisti si avocati reflectat la modul cel mai clar de actualacriza economica face intentia domnului Conrad, fondatorul scolii,una extrem de relevanta", spune Prisca. In opinia lui DimitrisTranakas, partener in cadrul grupului de agentii Frank, unul dintrecele mai importante avantaje oferite de program este ca oferaposibilitatea de a lucra cu o parte din cei mai buni oameni dinpublicitate si marketing din lume. Cursurile sunt sustinute incateva centre ale unor agentii de publicitate si media din Berlin,New York, Londra sau Tokio.

"As zice ca este un model nou de MBA care a evoluat odata cuindustria, care urmareste indeaproape cele mai noi tendinte,totodata cautand sa inspire si sa creeze retele de colaborare intreliderii industriei la nivel mondial", explica Tranakas. GrupulFrank ofera servicii de consultanta in domenii precum strategie,branding, advertising, online BTL sau relatii publice. Tranakasconduce agentia inca din anul 2008, cand a fost infiintata, si areo experienta de peste 15 ani in advertising.

Si Adrian Botan, creative partner in cadrul grupului decomunicare McCann Erickson, este de parere ca programul oferit deBerlin School este altfel decat un program clasic de EMBA."Diferenta este ca de la cer la pamant, pentru ca intr-o agentie depublicitate, de exemplu, partea de soft, de cultura si motivatiesunt foarte importante. Poate de aceea multi finantisti esueaza laconducerea unor companii creative", spune Botan.

Americanii si romanii, mai dispusi sa investeasca ineducatie

In acest moment, la programul oferit de scoala berlineza suntinscrisi 36 de studenti, din care jumatate vor absolvi in aprilie2010, iar restul fie au ales o programa mai flexibila (si vorabsolvi in 2010 sau 2011), fie au ramas putin in urma cu materia(si care ar fi trebuit sa finalizeze anul acesta programul)."Majoritatea participantilor la cursuri provin din afara Germaniei.Americanii, romanii, brazilienii sunt mai dispusi sa invsteascasume mari in educatie daca acest lucru ii va ajuta dezvoltareacarierei. Piata de EMBA in Germania este destul de mica, pentru canu exista o traditie din a obtine un MBA sau de a plati pentru unastfel de program", mai spune Parsons.

Din 2006 pana acum au existat doua serii de absolventi, numarultotal ajungand la 35. "In prezent, sunt inscrisi cinci manageriromani in program", adauga Parsons.

Varsta medie a studentilor este de aproximativ 38 de ani, iartaxa pentru program, de 48.500 de euro, nu acopera costurile cutransportul si cazarea.

"Jumatate din absolventi isi finanteaza singuri programul, iarpentru ceilalti programul este platit de companiile la carelucreaza. Pentru cei care isi platesc singuri taxa, oferimposibilitatea platii in unu sau doi ani", mai spune Parsons.

Au profesori de la Harvard, Insead si IMD

In cadrul programului exista aproximativ 12 profesori carepredau regulat, insa majoritatea celor care tin cursuri in cadrulprogramului de EMBA lucreaza si la alte institutii, cum suntHarvard, Stern School of Business din cadrul New York University,Insead din Franta sau scoala de afaceri elvetiana IMD.

"Exista si un numar mare de profesionisti din industria creativacare vin ca speakeri pentru a le impartasi punctul lor de vedereparticipantilor", mai spune Parsons.

Unul dintre cei mai renumiti profesori ai scolii de businesspentru creativi este Doug Guthrie, directorul academic alinstitutiei, care este si profesor de management si membru incadrul Facultatii Daniel P. Paduano al scolii de business Stern(din cadrul New York University). Temele de curs sunt structurateastfel incat sa dezvolte aptitudini si sa creeze competente deleadership.

"M-am simtit mai bogata dupa prelegerile unor oameni foartespeciali, precum Keith Reinhard, Michael Conrad sau John Hegarty.Invat foarte mult de la colegii mei in timpul sesiunilor de «learn& do» care au loc in prima zi a fiecarui modul si unde dezbatempropriile experiente profesionale acumulate de la ultimaintalnire", mai spune Simona Dan. Michael Conrad, fondatorulscolii, s-a retras din industrie in 2003, dupa o experienta de 34de ani in advertising. Sub conducerea sa, 27 de agentii ale LeoBurnett au primit premiul de "Agentia anului" in statele in care seaflau, iar unele dintre ele au obtinut acest premiu de mai multeori. Nascut in Germania, Conrad locuieste in prezent inElvetia.

Cursuri sustinute de profesori precum Doug Guthrie, Heike Bruchde la University of St. Gallen din Elvetia, Robert Weisz de laUniversity of Aix din Franta, Paul Verdin din Belgia sau OlivierTabatoni de la IAE Aix-en-Provence School of Management sunt celela care studentii au aplaudat la final.

"Capacitatea de a multiplica valoarea, abilitatea de a crea oorganizatie in care sa se dezvolte talente si puterea de a insuflao viziune, toate deopotriva reprezinta esenta leadershipului.Aceasta este pentru mine lectia cea mai valoroasa cu care am venitde la Berlin", adauga senior partner-ul Rogalski Grigoriu.

Nu e conceput pentru ca studentii sa fie promovati dupaabsolvire

Daca in cazul unor programe clasice de EMBA studentii vor cadupa absolvire sa promoveze si sa aiba salarii cel putin cu 50% maimari, in cadrul acestui program nu se pune problema de astfel depretentii. Majoritatea participantilor detin deja functii deconducere in cadrul marilor retele de publicitate si media sau alpropriilor companii, avand o experienta de cativa ani buni inindustrie.

"Programul nu cauta neaparat sa creeze oportunitati de promovareprofesionala, ci mai degraba sa ne ajute sa gasim noi modele deleadership pentru industrie, astfel incat sa putem construi inagentiile pe care le conducem sisteme mai sanatoase decat celeexistente, bazate pe cooperare «open source», creativitate sauaccent pus pe oameni. Este vorba de «brain food», fiind un atu incariera oricarui profesionist in domeniu", mai spune Tranakas. Elspune ca una dintre cele mai mari oportunitati oferite in cadrulporgramului a fost aceea de a interactiona cu cativa din cei maiimportanti oameni din industrie, de la creatori ai unor adevarateimperii mondiale de advertising (McCann) sau proprietari ai unorfirme boutique de creatie (Droga5, Naked) si pana la profesionistidin sfera digitala (cei care au creat campania online a lui Obama)sau oameni care s-au dedicat identificarii unor noi modele debusiness in industria creativitatii.

De aceeasi parere este si Ema Prisca de la Graffiti BBDO, careconsidera ca aportul de informatii adus in companie in urmacunostintelor dobandite in cadrul programului este mai presus deorice promovare. "Chiar daca pe termen scurt n-o sa ajungem totiCEO, vom fi cu siguranta mai «rotunzi» ca informatie si cunostintedecat multi dintre decidentii actuali. Toti colegii mei de an, 20la numar, sunt profesionisi cu o lunga experienta in advertising,televizune, arhitectura, on-line, comunicare. Si ei, ca si mine,vor sa vada cum arata lucrurile de partea cealalta a baricadei: dinzona strategiei de business, a finantelor, a managementuluiorganizatiei", explica Prisca.

Berlin School of Creative Leadership

  • Institut din cadrul universitatii Steinbeis din Berlin
  • Ofera un program de EMBA pentru managerii care lucreaza inindustria creativa din 2006
  • Are o comunitate de peste 35 de absolventi pana acum, din care11 sunt romani
  • In prezent exista 36 de studenti, din care 5 sunt romani
  • Americanii, romanii si brazilienii sunt cei mai numerosistudenti
  • Se adreseaza managerilor din industria creativa, in agentii depublicitate sau de relatii publice, jurnalism, design simarketing
  • Pretul programului de EMBA este de 48.500 de euro (nu includetransport si cazare)
  • Cursurile se tin in centrele unor agentii de publicitate simedia din Berlin, New York, Londra sau Tokio
  • Scoala este fondata de Michael Conrad, cu o experienta de 34 deani in advertising

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO