Profesii

Dilema absolventului de limbi străine: call center sau „la catedră“

Dilema absolventului de limbi străine: call center sau „la catedră“

Autor: Adelina Mihai, Laurentiu Cotu

12.09.2010, 23:05 4340

Aproximativ 10.000 de români s-au angajat în ultimii ani ladiviziile de outsourcing ale unor giganţi ca Alcatel-Lucent,Genpact, HP, IBM, Oracle, Wipro, Sykes, Computer GeneratedSolutions, XL World sau ING Asigurări, pentru a presta serviciiprecum procesare de facturi sau suport IT pentru firmeoccidentale.

Facultăţile de limbi străine au scos anul acesta aproximativ1.000 de absolvenţi, potrivit estimărilor Ministerului Educaţiei,iar o mare parte din tineri sunt deja angajaţi sau depun cereripentru posturi în call centere pentru salarii care încep de la 300- 400 de euro pe lună. Dacă în trecut majoritatea acestorabsolvenţi se înghesuiau pentru o funcţie într-o instituţie deînvăţământ, salariile mici şi prestigiul scăzut al profesorilori-au determinat să accepte orice loc de muncă prin care îşi potsuplimenta veniturile şi tototdată pot aplica ceea ce au învăţat înfacultate.

"Rolul şi imaginea profesorului în comunitate a scăzut înultimii ani, ceea ce a dus şi la o scădere în aspiraţiile tinerilorcătre o carieră preuniversitară sau universitară. Mulţi preferă sălucreze într-un call center pe un salariu de 300 - 400 de eurodecât să urmeze o carieră în învăţământ pe un salariu de nici 200de euro, mai ales că s-au redus cu un sfert salariile şi nici numai primesc bani pentru orele suplimentare", este de păreresociologul Alfred Bulai. Dacă în trecut profesorii mai puteau să-şisuplimenteze veniturile prin meditaţii, dezvoltarea învăţământuluiparticular din ultimii ani a lovit puternic aceste practici şi deaceea chiar profesorii au încercat să ia mai multe norme sau să seimplice în proiecte finanţate din fonduri europene pentru a-şimajora veniturile.

De ce vor să lucreze ca operatori callcenter

Programul flexibil, salariul acceptabil pentru un angajatfără experienţă, dar şi lipsa altor slujbe disponibile pe piaţă îidetermină pe tineri să-şi depună CV-urile pentru posturile deoperatori call center.

"Am ales să lucrez la un call center pentru că aveam nevoie debani. Sunt încă student, iar pentru alte joburi se cere experienţăde cel puţin doi ani. Avantajul meu a fost că vorbesc italiana laun nivel mediu, asta fiind şi principala cerinţă a angajatorului.În ceea ce priveşte salariul, câştig 250 de euro pe lună plus bonusdacă depăşesc targetul lunar stabilit", spune Cătălin, student înanul II la Facultatea de Ştiinţe Politice, Administrative şi aleComunicării din Cluj-Napoca. La serviciu, rolul lui Cătălin esteacela de a-i suna pe clienţii unor companii din Italia care nuşi-au achitat la timp datoriile către acestea sau de a recuperaunele sume restante.

Şi Anda, 22 de ani, absolventă a unei facultăţi de limbistrăine, s-a angajat în urmă cu patru luni, înainte să-şi deaexamenul de licenţă, la o firmă de call center din Bucureşti.

"Consider că este mai bine să lucrez undeva de unde pot să obţinbani decât să merg în învăţământ, doar pentru titulatura jobului.Îmi place ceea ce fac mai ales pentru că programul este flexibil,pot să mai vorbesc cu colegii şi, în plus, mi-au spus că e posibilsă facă majorări salariale pentru cei mai vechi de trei luni",spune Anda, care are momentan un salariu net de 170 de euro şibonuri de masă. Ea a mai spus că şi-ar dori să lucreze în aceastăcompanie cel puţin până când se termină criza, pentru că locul demuncă actual nu reprezintă o oportunitate de carieră pe termenlung, mai ales că, uneori, oamenii cu care intră în contact latelefon pot fi destul de dificili.

Vivek Bakshi, şeful local al diviziei de Business ProcessOutsourcing (BPO) a companiei Wipro Technologies, unul dintreliderii industriei mondiale IT şi cea mai mare companie de softwaredin India, spune că există două condiţii pe care le impune laangajare: absolvirea unei facultăţi şi cunoaşterea unei alte limbistrăine în afară de engleză. Momentan, Wipro are 1.000 de angajaţiîn România, iar planul de recrutare pentru acest an prevedeocuparea a încă 150 de poziţii deschise.

"Limba engleză este absolut necesară, mai ales că este folosităşi în comunicarea internă. Avem o bază de 5.000- 6.000 de CV-uriadunate, iar candidaţii români sunt bine pregătiţi", spune Bakshi.El a mai precizat că, deşi se spune că slujbele în centrele deoutsourcing sunt tranzitorii, în cadrul companiei există 12angajaţi care lucrează de 3-4 ani în companie şi care au fostpromovaţi, formându-şi o carieră în cadrul acestei companii.

Totuşi, o mare parte din studenţii sau absolvenţii care seangajează în call centere vor doar un loc de muncă bine plătit,pentru a-şi acoperi cheltuielile de chirie şi întreţinere, mai alescă mulţi sunt din provincie.

"99% din cei care se angajează în call centere nu vor o carierăîn compania respectivă, nu vor să iasă la pensie de acolo. Seangajează pentru o perioadă determinată de timp, până găsesc cevamai bun - pentru că şi-aşa nu ştiu să facă nimic - pe un salariu de300- 400 de euro, pe care nu l-ar obţine dacă ar lucra înînvăţământ", mai spune sociologul Bulai.

Pot câştiga până la 800 de euro net dacă vorbesc limbi"exotice"

Absolvenţii de liceu sau studenţii sunt cei care depun CV-uripentru posturile în call centere, care vor program flexibil, în aşafel încât să poată să meargă şi la şcoală. În prezent, recruiteriiprimesc câte 200 - 300 de cereri pentru un loc de muncă de operatorcall center.

"Nivelul salarial variază, în funcţie de specificitatea jobului,cu marje care variază între 300 şi chiar 800 de euro net. Poate fivorba despre un salariu fix mai mic, la care se adaugă bonus dinvânzări (în cazul în care este vorba despre un call center ce areca obiect de activitate vânzarea de produse sau de servicii printelefon) sau poate fi vorba de un salariu ce cuprinde bonusuripentru limbile străine cunoscute. Cu cât acestea sunt mai«exotice», cu atât nivelul salarial creşte", susţine Carmen Puia,HR consultant în cadrul firmei Adecco, jucător aflat în top 5 pepiaţa locală de recrutare.

Printre limbile străine "exotice" se află limbile nordice(suedeza, finlandeza sau daneza), dar şi olandeza, portugheza saupoloneza. Ea a mai precizat că principala problemă la recrutare oconstituie atitudinea candidaţilor, care nu aveau niciun fel deexperienţă profesională (nici măcar internship-uri sauvoluntariate), dar care aveau aşteptări salariale foarte mari, doarpentru că au terminat o facultate.

"În fiecare an, există aproape 100 de absolvenţi aispecializării de limbă italiană, iar aceştia se angajează fie caprofesori, fie prin multinaţionale - în call centere sau în bănci,în notariate sau la ziare. Doar cei mai buni ajung să facătraduceri foarte bune şi să lucreze în edituri. Mulţi studenţi seangajează în call centere încă din timpul facultăţii, iar acestlucru este benefic şi se vede şi la cursuri, pentru că au o fluenţămai mare în vorbire", spune conf. dr. Oana Cristea, şefa catedreide italiană din cadrul Facultăţii de Limbi şi Literaturi Străine aUniversităţii din Bucureşti.

ING caută vorbitori de cehă şi slovacă

Conducerea centrului regional de servicii deschis la Cluj-Napocade divizia de asigurări de viaţă a grupului olandez ING a anunţatcă planurile de angajare includ recrutarea a 200 de persoane pânăla finalul anului, plus încă aproximativ 500 de oameni anul viitor,majoritatea posturilor fiind poziţii de junior şi se adreseazătinerilor absolvenţi de studii superioare. "Căutăm studenţi sauabsolvenţi de studii superioare, vorbitori de limbi străine, înprezent fiind disponibile posturi pentru vorbitorii de cehă şislovacă, iar în viitor pentru poloneză, maghiară, greacă şispaniolă. Totodată căutăm şi specialişti în IT, experienţa îndomeniul asigurărilor fiind fără îndoială, un avantaj", a declaratpentru ZF Transilvania Koen Vanvinckenroye, CEO ING Self ServiceCenter Europe. Intenţia centrului regional de servicii ING de laCluj este să ajungă la un total de 300 de angajaţi până la fineleanului, urmând ca numărul acestora să crească la aproximativ 1.000până în 2013.

Până în prezent, la Cluj au fost angajate peste 120 de persoane.Prin centralizarea mai multor servicii la Cluj-Napoca, ING urmeazăsă obţină o reducere a costurilor operaţionale la nivelulcompaniilor de asigurări de viaţă pe care le deţine în regiune.

Ce companii îşi trimit angajaţii de 38 de ani la cursuride limbi străine

Însă limbile străine "exotice" nu sunt căutate numai deangajatorii care caută tineri absolvenţi pentru centrele deservicii.

Multinaţionale precum British American Tabacco, Genpact, Cameronsau Lukoil şi-au trimis în acest an cel puţin 250 de angajaţi lacursuri de limbă rusă, spaniolă, cehă, maghiară, finlandeză şiarabă, potrivit datelor companiei care oferă cursuri de limbistrăine Bell Bucharest, unul din cei mai mari jucători de pe piaţalocală de furnizori de cursuri de limbi străine (în special delimbă engleză) pentru segmentul corporate.

"Cursanţii care sunt angajaţi ai companiilor mari au o medie devârstă de 38 ani şi urmează cursurile deoarece intră în contact cuclienţi vorbitori ai acestor limbi. Avem puţini cursanţi carelucrează în call centere, aceste companii optând adesea să-şipregătească angajaţii cu traineri interni sau apelează la centre delimbi străine care lucrează cu tarife coborâte", spune GabrielOlariu, managerul Bell Bucharest.

Preţul unui curs de 50 de ore de limbă slovenă, de exemplu,costă în jur de 1.400 de euro pentru o grupă de cinci persoane şise desfăşoară pentru o perioadă de 4-5 luni (în care cursanţiiînvaţă timp de 4 ore pe săptămână).

În prezent, pe piaţa locală există cel puţin 200 de callcentere, din care aproximativ 60% sunt numai departamente interneale unor companii din telecom sau bănci, în industrii cu un numărmare de clienţi, care au nevoie de activităţi de suport.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO