Profesii

Executivii internationali vor excelenta, romanii sunt preocupati de retentie

Executivii internationali vor excelenta, romanii sunt preocupati de retentie

Cristina Pasat, general manager, Professional. Companiile sunt destul de reticente in a le permite angajatilor sa lucreze acasa si asta in special din cauza unor motive obiective precum respectarea confidentialitatii si dorinta acestora de a putea controla fluxul informational, evitandu-se astfel utilizarea sau accesare unor date interne in afara mediului companiei. In plus angajatorii romani prefera sa aiba posibilitatea de a monitoriza performanta angajatilor.

26.09.2008, 19:29 23

Liderii, antreprenorii si managerii din intreaga lume vad in angajatii cu performante cea mai competitiva arma intr-un mediu economic din ce in ce mai competitiv, arata datele unui studiu realizat la nivel global de Cornerstone International Group, una dintre cele mai mari organizatii in consultanta in resurse umane la nivel mondial.

Cu privire la mediul economic global si local, studiul a aratat ca doar 27% dintre respondenti considera ca economia globala va trece printr-un proces de imbunatatire semnificativa in a doua jumatate a anului 2008, in scadere fata de 56,2% care se asteptau la o imbunatatire in 2005. Numarul "pesimistilor" in acest context a crescut de la 26% in 2005 la 49% in 2008, cu un procent de 24% nehotarati.
Nici in ceea ce priveste asteptarile executivilor raportate la evolutia economiilor locale, lucrurile nu sunt tocmai roz. Numarul celor convinsi ca economia locala se va imbunatati semnificativ pe parcursul urmatoarelor luni a scazut de la 55% in 2005 la 40% in 2008. Si in acest caz numarul "pesimistilor" a crescut de la 25% in 2005 la 45% in 2008.
Executivii care au raspuns studiului asociaza cele mai mari provocari ale acestui an cu managementul potentialului uman. "Excelenta in Activitate" este indicatorul evaluat ca definind cea mai importanta provocare de catre 92% dintre respondenti, urmata de "Atragerea Potentialului" - 87% si "Compensarea Angajatilor" - 75%.
"Intr-un anumit sens, acest lucru nu reprezinta nici o surpriza", spune William Guy, presedinte si CEO al Cornerstone International Group.
Companiile au urmarit intotdeauna sa obtina maximum de profitabilitate si rezultate din activitatea angajatilor. Totusi, mult mai important decat acest aspect este constientizarea intr-o masura tot mai mare a faptului ca performerii de top, in special cei de la niveluri senioriale, reprezinta tocmai acel avantaj competitiv foarte dificil de translatat de catre o alta companie.
"Acest lucru se vede in efortul crescut pe care companiile il depun pentru cautarea celor mai buni oameni si cooptarea lor in cadrul organizatiei", mai spune CEO-ul Cornerstone.
In ceea ce priveste managementul de top din Romania, s-ar mai putea adauga la aceste provocari si unele specifice pietei locale in prezent, cum ar fi retentia personalului, in special al celui performant, mentinerea motivatiei oamenilor si pregatirea acestora.
Cat priveste piata muncii din Romania, majoritatea managerilor angajatori isi doresc o piata mai stabila, acces facil la resurse umane performante si bine motivate, un cadru legislativ adaptat realitatilor economice cu care se confrunta", afirma Cristina Pasat, general manager al Professional, unul dintre primii jucatori de pe piata de recrutare si reprezentant al Cornerstone International pe piata locala. Mai mult decat atat, managerii de top care ocupa pozitii de angajati au asteptari diversificate si din ce in ce mai complexe in special cu privire la pachetul de beneficii alaturate pachetului salarial.
Piata romaneasca nu este atipica, ci se afla intr-un alt stadiu de dezvoltare, iar impactul modificarilor economice din alte state este diferit. Cum arata piata fortei de munca din Romania in raport cu alte piete?
"Un numar mare de persoane cu grad inalt de instruire, calificare si implicit competente de valoare in posturile manageriale, instabilitatea mediului economic ce duce la cresterea dificultatii si implicit a costurilor accesului la resurse umane de calitate", mai spune Pasat. 
 
Romanii vor sa-si tina angajatii la birou
 
Executivii din companiile analizate de studiul Cornerstone se asteapta ca numarul angajatilor care lucreaza de acasa sa creasca. Comparativ cu 2005 (ultima data cand a fost realizat studiul), cand doar 10% dintre angajati lucrau din afara biroului, in acest an aproape o treime din personal lucreaza de acasa.
Daca in alte state conceptul de "home-based business" este larg raspandit, in Romania procentul celor care lucreaza de acasa este inca nesemnificativ. In Romania cei care activeaza ca freelanceri sau au pur si simplu locul de munca acasa sunt specializati pe anumite domenii precum resurse umane, IT, telecomunicatii, training, consultanta, media sau contabilitate, insa procentul lor este inca foarte mic. 
"Companiile sunt destul de reticente in a le permite angajatilor sa lucreze acasa si asta in special datorita unor motive obiective precum respectarea confidentialitatii si dorinta acestora de a putea controla fluxul informational, evitandu-se astfel utilizarea sau accesare unor date interne in afara mediului companiei. In plus angajatorii romani prefera sa aiba posibilitatea de a monitoriza performanta angajatilor", spune Cristina Pasat. Un alt argument care poate explica retinerea companiilor in a-i lasa pe angajati sa lucreze din afara biroului este felul in care se fac procesele de evaluare de pe piata romaneasca a muncii, si care masoara modul de relationare cu sefii, colegii, spiritul de echipa, gradul de integrare in echipa, indicatori care nu pot fi masurati in afara mediului organizational.
Totusi, in domenii precum cel al traducerilor, consultantei, cercetarii de piata, statisticii, IT&C, media, putem regasi companii care utilizeaza sau permit angajatilor sa lucreze de acasa. 
In plus, spune general managerul Professional, putem gasi si angajati pe pozitii de middle si top management carora companiile le ofera facilitatile necesare (laptop, mijloace avansare de comunicare si management al informatiei la distanta) pentru a coordona, de acasa, spre exemplu, proiecte care se deruleaza la nivel national - project manageri, business developeri sau pozitii de top in vanzari care necesita coordonare la nivel national sau international.
Un alt exemplu este cel al companiilor puternic dezvoltate care le ofera angajatilor "din prima linie" oportunitatea de a lucra de acasa spre exemplu in cursul zilei de vineri, considerata ca fiind prima zi de weekend.
"Toate aceste cazuri au in prezent o preponderenta extrem de mica in Romania, insa apeciem ca in urmatorii ani activitatile care se vor derula de la domiciliu vor creste in pondere. Gestionat corespunzator, acest tip de activitati poate deveni o metoda de crestere a eficientei, motivarii si retentiei angajatilor", explica Pasat. 
 
Patru din cinci companii apeleaza la executive search
 
Motivele principale pentru care companiile apeleaza la recurtarea prin intermediul companiilor de consultanta si executive search sunt fie inlocuirea unor membri ai echipei de management, fie extinderea acesteia. In cele mai multe dintre cazuri, accesul dificil la experti cu o arie de expertiza "rara" sau cu o experienta "de nisa" conduce la nevoia de executive search.
La nivel global, "patru cincimi dintre companii se indreapta catre firmele de executive search pentru a atrage personal cu potential ridicat pentru pozitiile de nivel seniorial noi sau pentru care au loc inlocuiri. O treime dintre companii prefera firme mari de executive search, cu retea extinsa de birouri, in timp ce o alta treime se orienteaza spre companiile mici. Pe langa metoda recrutarii directe sau cea a recomandarilor, numarul companiilor din Romania care apleaza la firme de executive search a inceput sa creasca in ultimii doi ani. 
Calatoriile de afaceri ale marilor companii au scazut puternic in intensitate ca urmare a evenimentelor din 2001 si de atunci comunicatiile la distanta s-au dezvoltat ca o metoda viabila pentru intalniri. O extensie a acestor forme de comunicare este "telecommuting-ul".
Autorii studiului se asteapta ca in viitor conceptul de "birou portabil" sa continue sa se dezvolte foarte rapid, ca modalitate de a economisi timp.
Rata de utilizare a conferintelor telefonice si a conferintelor video este intr-o puternica crestere la nivel global, 56% dintre respondeti declarand ca vor creste utilizarea acestor metode de lucru, cifra in usoara scadere comparativ cu anul 2005 (59%).
"In ceea ce priveste managementul roman, nu exista o reticenta in utilizarea noilor tehnologii, ci un ritm mai lent in implementarea acestora din cauza duratei mai lungi de timp necesara patrunderii acestora pe piata si constientizarii cu privire la eficientizarea proceselor de business", apreciaza general managerul Professional.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO