Profesii

Ford prezintă cea de-a patra generaţie a lui Focus. Ce tehnologii aduce noua compactă a americanilor. Galerie FOTO

Cea de-a patra generaţie Focus

Cea de-a patra generaţie Focus

Autor: Bogdan Alecu

10.04.2018, 15:35 2921

Ford prezintă cea de-a patra generaţie a modelului compact Focus care va veni inclusiv cu o versiune crossover – Active, cât şi una premium – Vignale alături de cea sport ST Line şi Titanium.

Printre noutăţile aduse de noul Focus se numără noul sistem Stop&Go, sistemul de recunoaştere a indicatoarelor rutiere şi tehnologia care menţine maşina pe centrul benzii de rulare alăuri de farurile adaptive predictive în viraje şi luminile care expun indicatoarele rutiere îi ajută pe şoferi să vadă mult mai bine pe timp de noapte, tehnologii implementate până acum cu precădere în segmentul premium. De asemenea, noul Focus este şi primul model Ford european cu sistem Head-up Display, iar sistemul Active Park Assist 2 permite manevre de parcare complet automatizate prin simpla apăsare a unui buton. Sistemul selectabil Drive Modes, o îmbunătăţire cu 20% a rigidităţii torsionale şi suspensia spate independentă izolată oferă sistemul de amortizare controlată continuu (Continuously Controlled Damping) - o premieră absolută pentru Focus, soluţie care păstrează compacta Ford în topul dinamicii segmentului şi îmbunătăţeşte în acelaşi timp confortul. Noul Focus introduce modemul integrat FordPass Connect, care asigură o conexiune continuă în călătorii. Focus mai oferă o zonă de încărcare wireless, sistemul SYNC 3 cu un touchscreen de 8 inch şi un pachet audio B&O PLAY.

Avansatele motoare EcoBoost pe benzină şi EcoBlue diesel sunt sprijinite de o nouă transmisie automată cu opt trepte, oferind o îmbunătăţire medie de 10% la nivelul întregii game.

Cea mai sofisticată gamă de sisteme de asistenţă a şoferului oferite ă clienţilor Ford  este integrată pentru a pune la dispoziţia acestora o experienţă intuitivă, relaxantă şi rafinată. Tehnologiile avansate disponibile pe noul Focus includ:

Tempomatul adaptiv (Adaptive Cruise Control sau ACC) - îmbunătăţit acum cu pachetul Stop&Go, cu sistemul de recunoaştere a indicatoarelor rutiere de viteză şi cu tehnologia care menţine maşina pe centrul benzii de rulare - ajută la abordarea mai relaxată a traficului aglomerat.

Farurile adaptive cu lumini predictive în viraje şi luminile care expun indicatoarele rutiere pre-ajustează tiparele fasciculelor de lumină cu ajutorul unei camere frontale care pre-monitorizează virajele şi - pentru prima prima dată în industrie - indicatoarele rutiere.

Cea de-a doua generaţie a Sistemului de asistenţă activă la parcare (Active Park Assist 2) operează acum schimbările de trepte, acceleraţia şi frâna pentru a oferi manevre de parcare complet automatizate prin simpla apăsare a unui buton.

Primul Head-Up Display (HUD) oferit de Ford în Europa le permite şoferilor să-şi concentreze atenţia pe şosea.

Asistenţa activă de urgenţă la nivelul direcţiei (Evasive Steering Assist) este o tehnologie prezentă în premieră în segment. Aceasta îi ajută pe şoferi să ocolească vehiculele oprite sau lente pentru evita coliziunile.

Experienţa pasagerilor este şi ea îmbunătăţită prin apariţia unor elemente de confort precum modemul integrat FordPass Connect, care asigură o conexiune continuă în călătorii, şi prin noua zonă de încărcare wireless a dispozitivelor mobile compatibile.

Opţiunile disponibile la nivel de motorizări includ o versiune optimizată a motorului 1.0 EcoBoost, produs şi la Craiova, şi noul motor pe benzină 1.5 EcoBoost, ambele îmbunătăţite prin introducerea primului sistem de dezactivare a cilindrilor aplicat pe motoare cu trei cilindri.

"Noul nostru Ford Focus este vârful de tehnologie şi de atracţie în segmentul său", spune Joe Bakaj, vicepreşedinte al biroului Dezvoltare Produs în cadrul Ford Europa. "şansa de a construi o maşină complet nouă începând de la o coală albă de hârtie nu vine foarte des în industria auto. Am îmbrăţişat-o  şi am dezvoltat cea mai bună maşină compactă de familie care poate fi cumpărată în Europa".

Dezvăluită în versiunile de caroserie hatchback cu 5 uşi, Wagon şi - pe anumite pieţe - sedan cu patru uşi, cea mai complexă gamă Focus din istorie este propusă în variante de personalitate exclusive care completează o gamă largă de dorinţe şi de aspiraţii ale clienţilor segmentului compact: Focus Trend, Focus Titanium, sportivul Focus ST-Line, varianta premium Focus Vignale şi crossover-ul Focus Active.

Noua generaţie Focus este primul model global construit pe noua platformă Ford C2, dezvoltată pentru a îmbunătăţi performanţele din testele de siguranţă. Modelele Ford construite pe platforma tehnică C2 vor oferi un spaţiu interior superior fără ca acest lucru să aibă impact asupra dimensiunilor exterioare şi permit o dezvoltare aerodinamică de vârf. Nivelul superior de calitate şi atenţia de top la detalii sunt doar o parte dintre rezultatele directe ale unei investiţii de 600 de milioane de euro în fabrica Ford din Saarlouis, Germania.

Creşterea cu 53 de milimetri a ampatamentului permite un diametru maxim mai mare al anvelopelor, ceea ce înseamnă că jantele pot fi poziţionate mai sus în raport cu caroseria în zona aripilor, reducând astfel percepţia de masă vizuală. Consolele mai scurte şi poziţionarea spre spate a cabinei determină o imagine puternică şi dinamică, în ciuda impresiei pregnante de maşină compactă.

Generoase în mişcare, panourile metalice ale caroseriei au fost modelate prin linii sculpturale tensionate şi atletice. Suprafeţele largi preiau reflexiile luminii şi le antrenează din faţă spre spate.

Partea frontală a noului Focus este simplă şi armonioasă, subliniind o prezenţă curată şi hotărâtă. O grilă frontală sensibil mai mare, dar uşor de recunoscut ca apartenenţă la gama Ford prin prezenţa sa puternică, este aşezată între blocurile optice cu orientare orizontală care, la fel ca în cazul stopurilor, sunt aşezate cât mai înspre lateral posibil pentru a îmbunătăţi prezenţa şi imaginea maşinii.

Stopurile sunt acum împârţite în două zone, oferind posibilitatea deschiderii versatile a hayon-ului, în timp ce tehnologia LED permite o semnătură luminoasă distinctă uşor de recunoscut atât în timpul zilei, cât şi noaptea. Acest element confirmă construcţia premium a părţii posterioare a maşinii.

Noul Focus oferă un spectru larg de opţiuni estetice, cu elemente care diferenţiază Focus Vignale, Focus ST-Line, Focus Active şi Focus Titanium prin reflectarea preferinţelor şi a nevoilor specifice ale clienţilor fiecăreia dintre aceste variante. Elementele caracteristice fiecăruia includ:

În cazul lui Focus Vignale, linia frontală continuă pe întreaga lăţime a maşinii este concepută pentru ca maşina să aibă o prezenţă artizanală, desprinsă din lumea bijuteriilor. Inserţiile şi ornamentele satinate pe barele longitudinale de plafon, în zona frontală şi în partea laterală inferioară a uşilor completează grila frontală specifică Vignale.

Difuzorul posterior agresiv al lui Focus ST-Line se asortează cu eleronul funcţional montat în continuarea plafonului. Decupajele largi din grila frontală şi din spoiler permit observarea unor elemente ale compartimentului motor, iar inserţiile specifice în formă de aripi ST-Line din zona laterală a barei faţă direcţionează fluxul de aer spre prizele frontale.

Focus Active oferă o gardă la sol ridicată şi elemente de protecţie la nivelul aripilor şi al uşilor laterale. Scutul frontal, cel posterior şi pragurile sunt acoperite într-o nuanţă argintie contrastantă, în timp ce designul frontal este conceput special pentru această versiune.

Noul Focus oferă o paletă de 13 nuanţe pentru caroserie, implicit Orange Glow, Desert Island Blue şi Dark Mulberry, ultima prezentă în exclusivitate pe versiunea Vignale şi caracterizată printr-o vopsea aplicată în patru straturi.

Filosofia de design prin care omul se află în centrul atenţiei se prelungeşte la interior. Habitaclul oferă un mediu mai cald şi mai primitor în contextul unui nivel ridicat al calităţii percepute. Acest nivel a fost atins prin utilizarea unor linii simple şi curate, cu ajutorul unor materiale expresive şi care inspiră încredere prin suprafeţele integrate unitar.

Designul interior simplificat, mult mai puţin aglomerat, este punctul de start pentru o atmosferă mai calmă la bord. Portierele frontale se prelungesc fluid până în spatele planşei de bord, generând un efect vizual care subliniază un nivel de spaţiu de calitate superioară. Partea superioară a planşei de bord şi feţele interioare ale uşilor sunt construite din materiale moi la atingere care insuflă la rândul lor o imagine premium. Elemente inspirate din lumea bijutierilor reflectă caracterul contemporan al designului de top: sticla şlefuită şi finisajele periate se numără printre opţiunile pe care clienţii le au când vine vorba de personalizarea inserţiilor decorative din faţa pasagerului din dreapta şoferului, a interiorului uşilor sau a contururilor aeratoarelor din habitaclu.

La fel ca la exterior, interioarele tuturor variantelor de personalitate ale noului Focus oferă elemente şi materiale unice care disting caracterele fiecăruia în parte: lemn de esenţă fină şi piele premium pentru versiunea Vignale, inserţii cu efect fibră de carbon şi cusături roşii pe ST-Line şi materiale texturate şi mai robuste pentru varianta Active.

"Acele zone aglomerate în care structurile şi materialele diferite se întâlnesc într-un spaţiu anume sunt acum amintire", spune Leenarts. "în locul acestora, materialele de pe noul Focus sunt alese special pentru a se asorta şi a se amesteca foarte uşor unul cu celălalt, subliniind încă o dată calitatea şi atenţia la detalii care stau la baza acestei maşini".

Noua generaţie Ford Focus oferă cea mai complexă gamă de sisteme avansate din istoria modelelor produse de Ford, prezentând tehnologii sinonime cu Nivelul 2 de automatizare auto.

Tehnologiile sofisticate grupate în pachetul Ford Co-Pilot360 îmbunătăţesc nivelul de protecţie în caz de accident, experienţa de şofat şi uşurează manevrele de parcare. Acestea sunt concepute pentru a transforma timpul petrecut la volan într-o experienţă mai confortabilă, mai sigură şi mai uşoară.

Tempomatul Adaptiv cu Oprire-Pornire şi Fixare pe centrul benzii de rulare ajută vehiculul să păstreze o distanţă de siguranţă faţă de maşinile din faţă şi reduce stresul în timpul drumurilor lungi în trafic uşor păstrând vehiculul pe centrul benzii de rulare. Sistemul poate ajusta viteza maşinii pentru a se încadra în limitele legale monitorizând indicatoarele de pe marginea sau de deasupra şoselei şi detectând limitările de viteză. în plus, sistemul utilizează informaţiile stocate în sistemul de navigaţie integrat. Tempomatul adaptiv funcţionează la viteze de până la 200 km/h.

Noua funcţionalitate de Oprire-Pornire (Stop&Go) îi permite Tempomatului adaptiv să oprească complet vehiculul în trafic foarte aglomerat, utilizând până la 50% din forţa totală de frânare necesară acestei manevre. De asemenea, sistemul îi permite maşinii să plece automat de pe loc dacă timpul de oprire este de sub 3 secunde. Pentru opriri mai lungi de 3 secunde, şoferul poate apăsa un buton aflat pe volan sau pedala de acceleraţie pentru ca maşina să se pună din nou în mişcare.

Tehnologia de fixare a maşinii pe centrul benzii de rulare poate monitoriza marcajele de pe şosea şi poate să aplice un impuls foarte uşor, dar perceptibil la nivelul direcţiei pentru a-i ajuta pe şoferi să rămână pe mijlocul benzii atunci când Tempomatul adaptiv este activat. Concepută pentru a-i sprijini pe şoferi la viteze de până la 200 km/h, tehnologia este dublată de alerte vizuale şi acustice dacă sistemul detectează faptul că şoferul nu acţionează volanul atunci când e nevoie.

"Gândiţi-vă la momentul în care aţi dat examenul practic la şcoala de şoferi şi la cât de tare v-aţi concentrat atunci să fiţi siguri pe şosea. şofatul nu a devenit mai puţin solicitant, ci pur şi simplu ne-am obişnuit noi cu presiunea. Tehnologii precum sistemul de Oprire-Pornire şi cel de fixare a maşinii pe centrul benzii de rulare vor reduce stresul pe care-l resimt şoferii la volan, ajutându-i pe aceştia să-şi concentreze atenţia pe şofat şi să fie mai încrezători atunci când conduc", spune Helmut Reder, director al liniei globale de vehicule C-Car în cadrul Ford Europa.

Farurile adaptive cu lumini predictive în viraje şi expunere a indicatoarelor rutiere pre-ajustează în premieră tiparele fasciculelor de lumină pentru o vizibilitate maximă încă dinainte ca maşina să ajungă în viraj, în intersecţie sau în sensul giratoriu.

Sistemul utilizează o cameră frontală care monitorizează marcajele cu până la 65 de metri înainte, permiţând fasciculului de lumină să se îndrepte anticipat în direcţia virajului pentru o vizibilitate mai bună în momentul în care maşina se îndreaptă spre acesta. Anterior, acest tip de sistem se baza pe adaptarea direcţiei luminilor în funcţie de unghiul de bracaj al volanului. Ford a patentat integrarea capacităţii de recunoaştere a semnelor de circulaţie pentru a optimiza tiparul fasciculului de lumină. Acesta se lăţeşte în intersecţii sau sensuri giratorii pentru a lumina mai bine diferitele obstacole care nu se află pe direcţia de rulare a maşinii.

Tehnologiile de iluminare prezente pe noua generaţie Ford Focus includ faruri adaptive care ajustează automat unghiul de incidenţă şi intensitatea luminii pentru a se potrivi cu mediul de rulare. De asemenea, Faza lungă automată cu funcţie anti-orbire (Glare-free High Beam) elimină pericolul orbirii accidentale a celorlalţi participanţi la trafic în condiţiile în care oferă o vizibilitate net superioară pe timp de noapte şi este sprijinită de farurile avansate full-LED care folosesc o configuraţie ajustabilă pentru o flexibilitate superioară şi pentru tranziţii mai fluide între faze.

Focus este, de asemenea, primul vehicul Ford din Europa care oferă un sistem Head-Up Display (HUD). Acesta îi ajută pe şoferi să-şi păstreze privirea concentrată către şosea, proiectând informaţii utile în câmpul vizual al acestora. Sistemul maximizează eficienţa, oferind unul dintre cele mai largi câmpuri vizuale disponibile pe sistemele HUD în Europa: 6 pe 2.5 grade. Sistemul este, de asemenea, unul dintre cele mai vizibile dintre cele disponibile pe piaţă, luminozitatea sa fiind ajustabilă în 16 trepte, până la 10.000 de candele pe metru pătrat.

O serie de filtre speciale aplicate pe ecranul retractabil din policarbonat transformă sistemul HUD al noului Ford Focus într-unul dintre primele care pot fi citite foarte uşor de şoferii care poartă ochelari cu lentile polarizate. în funcţie de echipare, selecţia de informaţii proiectate pe ecran include viteza de rulare (singurul element prezent constant pe HUD), informaţii despre indicatoarele rutiere sub incidenţa cărora cade zona de rulare, informaţii venite dinspre tempomatul adaptiv, indicaţii de navigare, indicatorul care anunţă necesitatea schimbării de trepte, informaţii legate de sursa audio şi alte notificări de urgenţă.

Active Park Assist 2 uşurează şi mai mult manevrele de parcare, permiţând parcări complet automate în spaţiile paralele şi perpendiculare prin simpla apăsare a unui buton. Permisă acum de capacitatea noii transmisii automate cu 8 trepte de a funcţiona în modul shift-by-wire, parcarea automată este activată prin mutarea selectorului de transmisie în poziţia N (Neutral) şi prin apăsarea unui buton dedicat aflat pe consola centrală.

Sistemul identifică automat locurile de parcare disponibile în lateralul maşinii şi controlează apoi complet automat selecţia de trepte (implicit marşarierul), acceleraţia, frânarea şi direcţia. Sistemul este capabil să parcheze în spaţii cu doar 110 centimetri mai lungi decât maşina şi în pantă/rampă de până la 12 grade, activând la viteze de până la 4 km/h înainte de a termina manevra prin comutarea transmisiei în modul P (Park). Această tehnologie le permite şoferilor, de asemenea, să iasă dintr-un loc de parcare paralel cu ajutorul sistemului complet automatizat Park-out Assist.

Un alt pachet tehnologic îmbunătăţit pentru lansarea lui Ford Focus este Sistemul de asistenţă pre-coliziune cu depistare a pietonilor şi a bicicliştilor (Pre-collision Assist with Pedestrian and Cyclist Detection). Acesta recunoaşte pietonii care se află pe sau lângă trasa pe care o va urma vehiculul sau pietonii care se pregătesc să traverseze. Sistemul aplică automat frânele dacă detectează o potenţială coliziune, iar şoferul nu răspunde la avertizări. Sistemul poate detecta acum şi bicicliştii şi funcţionează pe întuneric ajutându-se de lumina farurilor.

Tehnologii adiţionale dezvoltate pentru a-i ajuta pe şoferii noului Focus să evite accidentele:

Asistenţa activă de urgenţă la nivelul direcţiei (Evasive Steering Assist), sistem conceput pentru a funcţiona de la viteze urbane până la viteze de autostradă. Utilizează un radar şi o cameră care detectează vehiculele staţionate sau lente aflate în faţa maşinii şi oferă impuls suplimentar la nivelul direcţiei pentru a le permite şoferilor să ocolească obstacolele în cazul unei coliziuni considerate iminente.

Sistemul de monitorizare şi avertizare pentru unghiul mort (Blind Spot Information System) cu Alertă la intersecţia cu traficul perpendicular (Cross Traffic Alert) îi avertizează pe şoferii care ies în marşarier dintr-un loc de parcare cu privire la vehiculele care se apropie în spatele lor. în premieră, acest sistem poate acţiona acum şi frânele pentru a evita sau a limita efectele unei eventuale coliziuni în cazul în care şoferul nu răspunde la avertizări.

Camera de marşarier cu unghi vizual larg (Rear wide-view camera) oferă un câmp vizual de aproape 180 de grade în spatele vehiculului, îmbunătăţind astfel vizibilitatea la manevrele în marşarier la ieşirea din parcare.

Alertă la intrarea pe sens interzis (Wrong Way Alert), disponibil în prima fază clienţilor din Germania, Austria şi Elveţia, utilizează o cameră montată la nivelul parbrizului şi informaţiile oferite de sistemul de navigaţie al maşinii pentru a-i atenţiona vizual şi acustic pe şoferi atunci când aceştia intră printre două indicatoare "Accesul interzis" la intrarea sau ieşirea de pe autostradă.

Ford MyKey, care le permite posesorilor lui Focus să programeze o cheie specială dedicată şoferilor tineri. Aceasta poate opri apelurile telefonice primite, poate restricţiona viteza maximă de rulare, poate preveni dezactivarea sistemelor de asistenţă şi de siguranţă activă, poate reduce nivelul maxim al volumului audio sau poate dezactiva complet sistemul audio dacă pasagerii maşinii nu poartă centuri de siguranţă.

În cazul unui nedorit accident, Sistemul de frânare post-coliziune ajută la reducerea efectelor unei potenţiale coliziuni secundare prin aplicarea unei presiuni moderate asupra frânelor atunci când este detectată o coliziune iniţială. încetinirea vehiculului are potenţialul de a limita efectul leziunilor pasagerilor şi cel al daunelor asupra maşinii.

Ford anticipează cinci stele la testele de siguranţă ale noului Focus, acest lucru datorându-se parţial şi faptului că noua platformă C2 permite o creştere cu 40% a forţelor disipate de zona frontală a maşinii în cazul unui impact.

Energic şi alert

Un şasiu nou şi sofisticat completat de tehnologii avansate la nivel de dinamică au permis dezvoltarea unei experienţe de şofat de top în segment, energice şi plină de satisfacţii pentru clienţii noului Focus cu 5 uşi şi ai versiunii Wagon. în acelaşi timp, noul model oferă un nivel superior de rafinament.

Noul Focus îmbunătăţeşte moştenirea stabilită încă de la prima generaţie a lui Focus, un model revoluţionar la timpul său, printr-un submodul structural izolat al suspensiei spate independente cu braţe inegale (Short-Long Arm suspension sau SLA), această configuraţie optimizând atât confortul, cât şi răspunsul maşinii la acţiunile şoferului.

Sistemul de suspensii independente cu braţe inegale (SLA) dezvoltă un echilibru excelent între modul în care puntea faţă şi puntea spate negociază neregularităţile din suprafaţa de rulare, rezultatul fiind o călătorie mai confortabilă. Bucşele cu compoziţie complexă a materialului au grade de rigiditate diferite în funcţie de direcţia în care sunt comprimate sau întinse, separând submodulul suspensiilor de structura maşinii pentru o amortizare mai bună la şocuri reduse şi pentru un nivel superior de izolare fonică şi de rezistenţă la vibraţii. Geometria unică a suspensiilor SLA pe versiunile Wagon ale lui Focus repoziţionează amortizoarele, păstrând caracteristicile agile ale maşinii chiar şi în condiţiile în care portbagajul este plin. în plus, această configuraţie permite maximizarea spaţiului din portbagaj, zona de încărcare fiind mai lată.

În ofertă există şi o configuraţie cu bară de torsiune ultrauşoară a suspensiei spate, rafinată astfel pentru a oferi caracterul şi gradul de dinamism pe care clienţii îl aşteaptă de la Ford Focus. îmbunătăţită cu ajutorul arcurilor vectoriale (force vectoring spring technology) - aceeaşi tehnologie patentată Ford care permite o experienţă implicată şi responsivă pe noua generaţie Fiesta ST - configuraţia suspensiei cu bară de torsiune este concepută pentru a completa oferta  tehnică în cazul versiunilor echipate cu motoarele 1.0 EcoBoost şi 1.5 EcoBoost, care sunt mai uşoare decât cele echipate cu motoare diesel.

Această tehnologie avansată prezentă la nivelul arcurilor elicoidale aplică forţe vectoriale la nivelul suspensiei spate, permiţând forţelor laterale să pătrundă direct în arc pentru a genera un nivel ridicat al rigidităţii laterale şi pentru îmbunătăţirea stabilităţii, agilităţii şi a răspunsului maşinii. Rezultatul final este o experienţă plăcută de condus.

Rafinamentul versiunilor Focus cu 5 uşi echipate cu suspensii SLA creşte şi mai mult prin prima aplicare a tehnologiei Ford CCD (Amortizare controlată continuu sau Continuously Controlled Damping) pe Focus. Acest sistem monitorizează la interval de două milisecunde starea suspensiilor, a şasiului, a direcţiei şi a frânelor, ajustând răspunsul amortizoarelor pentru o calitate excepţională a ţinutei de drum.

Această tehnologie ajută, de asemenea, la reducerea impactului pe care şoselele pline de gropi îl au asupra suspensiilor maşinii. Sistemul detectează marginea gropii şi ajustează amortizorul pentru ca roata să nu intre  în groapă. Pentru că anvelopa şi janta rămân la nivelul şoselei, acestea nu lovesc atât de violent marginea opusă a gropii. Suspensia spate poate să răspundă chiar mai bine decât atât, ajutându-se de semnalul de pre-avertizare venit dinspre roata faţă corespondentă chiar înainte ca roata spate să ajungă în dreptul gropii.

Sistemul CCD permite acum utilizarea tehnologiei Drive Modes. Modurile de rulare Normal, Sport şi Eco sunt oferite în premieră pe Focus, permiţându-le şoferilor să adapteze imediat răspunsul pedalei de acceleraţie, comportamentul transmisiei automate cu opt trepte, servodirecţia asistată electronic (Electronic Power Assisted Steering sau EPAS) şi caracteristicile tempomatului adaptiv pentru a se potrivi cu situaţia dinamică a momentului. în versiunile echipate cu sistemul CCD, Focus oferă, de asemenea, modurile de rulare suplimentare Comfort şi Eco-Comfort, care vor personaliza şi mai mult caracterul suspensiei.

Noul sistem de servodirecţie asistată electronic şi un software nou dezvoltat de inginerii Ford dezvoltă un comportament şi mai intuitiv şi mai implicat al direcţiei. Experienţa la volan este completată de elemente dedicate confortului, aşa cum este sistemul Torque Steer Compensation. Un alt debut este o versiune dezvoltată intern a sistemului Ford de control al stabilităţii (Stability Control), acesta fiind personalizat împreună cu modulul de control vectorial al cuplului (Torque Vectoring Control) pentru a sprijini pretenţiile dinamice ale modelului Ford.

Distanţele de frânare de la 100 km/h la 0 s-au redus cu până la un metru. în spatele acestei îmbunătăţiri stă noul Electric Brake Booster, un sistem disponibil pe anumite versiuni care permite o creştere mai rapidă a presiunii la nivelul frânelor, ceea ce oferă o reacţie mai rapidă şi mai consistentă a pedalei pe o gamă mai largă de condiţii de operare.

Focus este primul vehicul construit pe noua platformă Ford C2. Acest lucru şi faptul că maşina este asamblată pe o structură nouă le-au permis inginerilor să îmbunătăţească rigiditatea pentru un răspuns mai bun. Rigiditatea torsională a crescut cu 20% în comparaţie cu anterioara generaţie Focus, iar gradul de rigiditate al punctelor individuale de ataşare a suspensiilor a crescut cu până la 50%, fapt care reduce flexiunile şi îmbunătăţeşte controlul.

Noul Focus utilizează o metodă inovatoare de creştere a rigidităţii structurii posterioare, dezvoltată anterior pe apreciatul Ford Focus RS. O spumă extrudată este introdusă în formă umedă într-o cavitate din zona inferioară a structurii maşinii în timpul procesului de asamblare. Spuma se întăreşte şi îşi extinde apoi volumul la căldură în timpul procesului de uscare a vopselei, permiţând o rigiditate locală laterală cu 10% mai mare în contextul unei mase suplimentare minime.

De la garda la sol coborâtă cu 10 milimetri a lui Focus ST-Line - versiune care oferă arcuri, amortizoare şi bare stabilizatoare unice - până la garda la sol ridicată cu peste 30 de milimetri a lui Focus Active, şasiurile fiecărei versiuni derivate au fost reglate pentru a oferi personalitatea uşor de recunoscut a lui Focus.

"Focus şi experienţa de condus distractivă de top în segment sunt elemente care merg mână-n mână şi nu avem absolut nicio intenţie să lăsăm vreun rival de pe piaţă să ne fure această coroană", spune Helmut Reder. "Noul nostru şasiu combinat cu tehnologiile sofisticate Drive Modes şi cu sistemul CCD dezvoltă un nivel de agilitate şi un răspuns demne de un Hot Hatch în contextul unei ţinute de drum rafinate proprii unei limuzine".

Spaţios, practic şi bine conectat, interiorului noului Focus oferă acces la soluţii tehnice inovatoare şi la tehnologii avansate care îmbunătăţesc confortul şi îi permit maşinii să se integreze perfect în vieţile clienţilor.

Focus introduce modemul integrat FordPass Connect dedicat clienţilor europeni. Acesta transformă maşina într-un hotspot WiFi mobil la care se pot conecta până la 10 dispozitive. Pe lângă faptul că le oferă şoferilor posibilitatea de a plănui călătoriile mai rapid şi mai relaxat cu ajutorul actualizărilor Live Traffic oferite prin sistemul de navigaţie şi de a face streaming audio sau video în timp ce se află la bordul maşinii, FordPass Connect permite acces prin aplicaţia mobilă FordPass la o serie de elemente de confort suplimentare:

Localizarea maşinii (Vehicle Locator) le va oferi posesorilor noului Focus posibilitatea de a-şi găsi imediat maşina în parcările aglomerate ale mall-urilor.

Statusul maşinii (Vehicle Status) permite oricând verificarea prin internet a nivelului combustibilului, a stării sistemului de alarmă, a duratei de viaţă a uleiului de motor şi altele.

Încuiere/Descuiere uşi (Door Lock Unlock) pentru acces de la distanţă în maşină.

Start de la distanţă (Remote Start), facilitate dedicată versiunilor echipate cu transmisia automată cu 8 trepte(2).

Funcţia eCall prin care se apelează automat la serviciile de asistenţă pentru situaţiile de urgenţă, în cazul unui accident sever, ceea ce permite ocupanţilor vehiculului să fie direct conectaţi la acestea, apăsând un buton SOS localizat pe plafoniera centrală

Un alt element care îi ajută pe şoferi să rămână mereu conectaţi şi să scape de eternele cabluri din consola centrală este placa de încărcare wireless care le permite pasagerilor să încarce rapid şi uşor telefoanele compatibile. Sistemul recunoaşte prezenţa dispozitivelor care pot fi încărcate şi iniţiază automat procedura de încărcare a bateriei.

Telefoanele pot să rămână conectate prin Bluetooth la sistemul multimedia SYNC 3 în timp ce sunt încărcate wireless. Sprijinit de un display touchscreen de 8 inch care poate fi operat prin gesturi familiare precum pinch sau swipe şi este compatibil cu Apple CarPlay şi Android Auto™, SYNC 3 le permite şoferilor să controleze sistemul audio, navigaţia, sistemul de climatizare şi telefoanele conectate cu ajutorul unor comenzi vocale simple.

Noul sistem audio B&O PLAY le va permite pasagerilor să scoată tot ce are mai bun muzica difuzată prin FordPass Connect sau cu ajutorul telefoanelor conectate. Sistemul cu puterea maximă de 675 de waţi oferă 10 difuzoare, implicit un subwoofer de 140 de milimetri montat în zona portbagajului şi un difuzor de medii aşezat în centrul planşei de bord. Sistemul a fost calibrat special în cazul habitaclului versiunilor Focus cu 5 uşi şi Wagon pentru a pune la dispoziţie o experienţă acustică care are pretenţia de a fi una dintre cele mai bune din întreaga industrie auto.

Confortul este cheia experienţei superioare şi rafinate pe care o resimt pasagerii noului Focus. ocupanţii scaunelor din faţă se vor bucura de un spaţiu lateral generos în dreptul umerilor - 1421 de milimetri - şi de un panoul de bord poziţionat astfel încât spaţiul să fie optimizat. O frână de mână electrică - standard în combinaţie cu transmisia automată cu 8 trepte şi pe versiunile de echipare top dotate cu transmisie manuală - şi noul controller rotativ al transmisiei sunt şi ele responsabile pentru nivelul superior al spaţiului interior pus la dispoziţia pasagerilor din faţă. Consola centrală este acum mai îngustă cu ajutorul relocării unor butoane fizice în versiune digitală pe touchscreen-ul central şi oferă perne moi pentru protecţia laterală a genunchilor.

Pentru pasagerii locurilor din spate, spaţiul adiţional este oferit de ampatamentul mai mare şi de podeaua plată. Spaţiul pentru genunchi este mai mare cu mai mult de 50 de milimetri faţă de generaţia anterioară Focus şi ajunge la o valoare-record în segment: 81 de milimetri. Spaţiul lateral la nivelul umerilor a crescut şi el cu aproape 60 de milimetri faţă de anteriorul model. Impresia de spaţiu este subliniată de designul uşilor spate, care oferă geamuri prelungite în montantul lunetei pentru o senzaţie de spaţiu aerisit, şi de plafonul panoramic care poate fi deschis.

Dezvoltat special pentru noua platformă C2, sistemul de ventilaţie şi de climatizare încălzeşte şi răceşte habitaclul mai repede, ajutat de un compresor de 140 de centimetri cubi. în acelaşi timp, liniile mai flexibile ale lichidului de răcire şi conductele redesenate prin care trece aerul transformă operaţia într-una mult mai silenţioasă. Focus primeşte chiar şi o oglindă retrovizoare centrală cu o formă studiată special pentru a limita sunetul deranjant care apare atunci când unul dintre geamurile laterale este deschis la viteză ridicată. O veste bună pentru proprietarii de câini.

Apropo de proprietarii de câini, Focus are mai multe veşti bune pentru aceştia. Spaţiul pentru bagaje al versiunii Wagon este conceput pentru a găzdui confortabil o cuşcă de câine: înălţimea portbagajului a crescut cu 43 de milimetri, lungimea până la scaunele posterioare a crescut cu 25 de milimetri, iar lungimea până la spătarele scaunelor din faţă (cu scaunele posterioare rabatate uşor printr-o clapetă Easy Fold Seats) a crescut cu 175 de milimetri. în total, Focus Wagon oferă o capacitate peste 1650 de litri cu scaunele spate rabatate.

Tehnologia de deschidere/închidere fără mâini a hayonului permite accesul facil la spaţiul din portbagaj printr-o simplă mişcare înspre înainte a piciorului sub bara spate. în plus, inginerii au găsit soluţia perfectă la provocarea locului în care poate fi aşezată planşa care acoperă portbagajul atunci când aceasta este demontată: acum, ea se potriveşte perfect sub podeaua portbagajului şi este uşor de scos cu ajutorul unei clapete declanşatoare.

Clienţii noii generaţii Focus pot să aleagă dintr-o gamă avansată de motoare Ford EcoBoost pe benzină şi Ford EcoBlue diesel care dezvoltă putere optimizată şi rafinament şi respectă cele mai noi standarde de emisii Euro 6 calculate cu ajutorul procedurii World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Motoarele sunt sprijinite standard de Auto Start-Stop, care reduce costurile de rulare, şi de transmisii manuale cu şase trepte şi schimbări fluide de viteze sau de noua transmisie automată cu opt trepte care asigură un şofat fără efort.

Multipremiatul motor 1.0 EcoBoost este oferit în versiuni de 85 CP, 100 CP sau 125 CP, în timp ce noul motor 1.5 EcoBoost este oferit cu 150 CP sau 182 CP.

Consumul de carburant şi emisiile CO2 ale ambelor motoare EcoBoost au scăzut cu ajutorul tehnologiei de dezactivare a cilindrilor, aflată la prima aplicare practică din industrie pe motoare cu trei cilindri. Aceasta poate opri unul dintre cilindri atunci când nu e nevoie de capacitate maximă, aşa cum se întâmplă când maşina rulează la viteze de croazieră şi şoferul solicită foarte puţin motorul. Sistemul poate dezactiva şi se reactiva un cilindru în 14 milisecunde, de 20 de ori mai repede faţă de timpul de care are nevoie un om să clipească, fără a face niciun compromis la nivel de performanţe sau rafinament.

Tehnologiile EcoBoost de bază includ turbocompresia avansată, injecţia directă de carburant de înaltă presiune şi sistemul Twin-independent Variable Cam Timing şi sunt disponibile pe ambele motoare. Emisiile de particule sunt reduse cu ajutorul tehnologiei de filtrare a particulelor pentru motoarele pe benzină, disponibilă standard.

Motorul 1.0 EcoBoost este îmbunătăţit şi mai mult pentru a coborî la un nivel de emisii CO2 de 107 grame/km(3) (valoare preliminară) pe versiunea Focus cu cinci uşi. Printre tehnologiile utilizate se numără:

Capete de cilindri cu direcţie inversată cu ajutorul căruia gazele de evacuare pot ieşi prin spate, pentru a permite pregătirea mai eficientă a sistemului de reducere a emisiilor.

O rampă de alimentare de înaltă presiune care permite acum o presiune a injecţiei de 250 de bari, ajutând la reducerea emisiilor de particule.

O plajă largă de trepte ale camei, turbulenţe optimizate la nivelul cilindrilor şi raporturi înalte de compresie care asigură o combustie mai eficientă.

Pistoanele cu galerie de răcire sunt dotate cu inele cu frecare redusă care scad astfel consumul inutil de energie în interiorul motorului.
Noul motor EcoBoost de 1.5 litri oferă emisii CO2 care pornesc de la 122 de grame/km (valoare preliminară) pe versiunea cu cinci uşi, prezentând inovaţii precum:

O nouă combinaţie între tehnologia de injecţie directă şi cea de injecţie indirectă secvenţială ajută la dezvoltarea unui nivel ridicat al puterii şi la un răspuns rapid, alături de emisii de CO2 reduse şi de o creştere a eficienţei consumului de carburant la sarcină redusă.

Arhitectura cu trei cilindri furnizează în mod natural un cuplu ridicat la turaţii joase.

O galerie de evacuare integrată care îmbunătăţeşte eficienţa, ajutând motorul să atingă mai rapid temperatura optimă de funcţionare, şi care pune la dispoziţie mai rapid cuplul, micşorând distanţa pe care gazele de evacuare trebuie s-o parcurgă între cilindri şi turbocompresor.

Construcţie integrală din aluminiu pentru o masă proprie scăzută.

Noile motoare avansate Ford EcoBlue turbodiesel sunt concepute pentru a dezvolta un nivel ridicat de putere, mai mult cuplu la turaţii scăzute, consum îmbunătăţit şi rafinament pentru şoferii care parcurg mulţi kilometri în fiecare an. Noul motor 1.5 EcoBlue este oferit în versiuni de 95 CP şi 120 CP. Ambele dezvoltă un cuplu maxim de 300 Nm şi oferă emisii CO2 care coboară până la nivelul de 91 de grame/km (valoare preliminară) pe versiunea cu cinci uşi. Motorul 2.0 EcoBlue produce 150 CP, un cuplu de 370 Nm şi emisii CO2 de 112 grame/km (valoare preliminară) pe versiunea cu cinci uşi.

Noul motor EcoBlue de 1.5 litri beneficiază de tehnologii inovative precum:

Recirculaţia gazelor de evacuare la presiune scăzută combinată cu răcirea cu apă a aerului din intercooler determină o combustie eficientă şi emisii reduse.

Un colector de admisie integrat care optimizează circulaţia aerului în motor.

Turbocompresie în condiţii de inerţie scăzută care oferă un răspuns mai uşor de controlat al turbinei.

Materiale împrumutate din industria aerospaţială care sunt concepute pentru aplicaţii la temperaturi ridicate.

Un sistem de injecţie la presiune înaltă care este mai responsiv, mai silenţios şi oferă un debit de carburant mai precis.

Noua transmisie cu opt trepte dezvoltată de Ford asigură schimburi foarte rapide ale treptelor şi este dezvoltată pentru a optimiza şi mai mult consumul de carburant şi performanţele de top. Disponibilă împreună cu motoarele 1.0 EcoBoost de 125 CP, 1.5 EcoBoost de 150 CP, 1.5 EcoBlue de 120 CP şi 2.0 EcoBlue de 150 CP, această transmisie oferă:

Sistemul Adaptive Shift Scheduling, care monitorizează stilul de condus al fiecărui şofer pentru a optimiza momentul schimbării de treaptă. Sistemul poate identifica urcările de rampă şi coborârile de pantă şi abordările sportive ale virajelor, ajustând momentul schimbărilor de viteze pentru a oferi o experienţă mai stabilă, mai implicată şi mai rafinată.

Adaptive Shift Quality Control, care analizează informaţiile venite dinspre vehicul şi dinspre mediul înconjurător pentru a ajusta presiunea din ambreiaj cu scopul de a dezvolta schimbări line de treaptă în mod consistent. Tehnologia poate regla şi gradul de fineţe al schimbărilor de treaptă pentru a se potrivi cu diferitele stiluri de condus.

Noile iterări ale transmisiilor manuale cu şase trepte dezvoltate de Ford îmbunătăţesc la rândul lor experienţa la volan prin creşterea calităţii schimbărilor de treaptă, prin reducerea zgomotelor neplăcute ale timoneriei, prin arhitecturi care asigură frecare redusă şi minimă rezistenţă cu ajutorul unor uleiuri de vâscozitate scăzută, prin utilizarea unor rulmenţi optimizaţi pentru frecări reduse şi, în unele cazuri, prin utilizarea unor materiale tratate cu Teflon.

Noua generaţie Focus reuşeşte să coboare cu 10% media de consum şi de emisii CO2 la nivel de gamă conform datelor Ford, unul dintre motive fiind atenţia accentuată pe care designerii şi inginerii au acordat-o aerodinamicii. Au rezultat coeficiente aerodinamice de vârf în segment: 0.250 pentru versiunea Focus cu 4 uşi şi 0.273 pentru versiunile cu 5 uşi. Lista elementelor cu rol aerodinamic include:

Grila activă (Active Grille Shutter technology) oferită standard care blochează automat fluxul de aer şi reduce rezistenţa la înaintare atunci când nu e nevoie de răcirea radiatorului. Sistemul beneficiază acum de izolaţii şi legături îmbunătăţite.

Tehnologia "cortinei de aer", care ghidează fluxul de aer pe deasupra roţilor din faţă pentru a reduce turbulenţele.

Elemente cu rol de separare a fluxului de aer care sunt integrate în spoilerul posterior şi în suprafaţa blocurilor optice. Acestea completează eleronul spate şi designul special al marginilor geamurilor laterale, elemente care reduc vortexurile.

Scuturi adiţionale amplasate sub maşină care direcţionează fluxul de aer în zona tunelului central, al rezervorului şi al axei posterioare.

Eficienţa la nivelul consumului de combustibil este îmbunătăţită suplimentar prin reducerea greutăţii. Focus a pierdut până la 88 de kilograme în comparaţie cu versiunile echivalente ale generaţiei anterioare. Chiar şi arhitectura sistemului de frânare este îmbunătăţită pentru a asigura un consum optimizat: răspunsul rapid al tehnologiei Electric Brake Booster le-a permis inginerilor să lase mai mult spaţiu între discuri şi plăcuţele de frână, rezultatul fiind o reducere a frecării în această zonă.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO