Profesii

Gen Z. Tendinţe: De ce nu mai vrea Gen Z sau oricine altcineva să lucreze pentru compania ta şi cum poţi schimba acest lucru?

Gen Z. Tendinţe: De ce nu mai vrea Gen Z sau oricine...

Autor: Roxana Petrescu

06.10.2022, 00:07 3188

Fitness mintal? Mai multe zile de concediu în funcţie de atingerea obiectivelor? Promovarea conceptului de intraprenor? În timp ce unele companii încă ignoră aceste tendinţe, pentru generaţia Z ele reprezintă motive pentru a sta sau a pleca de la un angajator. Ceea ce este însă cu adevărat interesant este că însăşi împărţirea în generaţii îşi pierde din relevanţă, toţi angajaţii cerând aceleaşi drepturi. Acesta fiind contextul, care sunt cele 20 de must-have-uri pentru a păstra şi a atrage talentele din piaţa muncii?

„Cererea de competenţe este foarte mare, cu niveluri ale şomajului încă ridicate, în timp ce dificitul de talente este la un nivel record“, se arată în deschiderea studiului „The Great Realization: accelerarea tendinţelor din piaţa muncii, noi priorităţi“, realizat de specialiştii de la Manpower, companie de recrutare.

„Tinerii de 20 şi ceva de ani nu au probleme în a-şi delega şeful să facă anumite sarcini, să ceară zile libere pentru întreţinerea sănătăţii mintale, să muncească mai puţin dacă deja şi-au îndeplinit ţinetele pentru o zi şi să-şi stabilească de unii singuri propriile ore de lucru. Este un contrast profund faţă de stilul de lucru cu care au fost obişnuiţi Millennialii obsedaţi de muncă şi cu orare supraaglomerate“, se arată înrtr-un articol publicat de Business Insider.

Mai departe, specialiştii de la Manpower au identificat 20 de tendinţe de care ar trebui să ţină cont companiile în cursa atragerii de talente. Ceea ce este foarte interesant este că strategiile nu mai ţin cont de generaţii.

„Oamenii de toate vârstele vor cere şi mai multă personalizare şi vor respinge faptul că fac parte dintr-o anumită generaţie, etichetaţi şi împotriva celorlalţi. Numărul de angajaţi mai tineri urmează să crească în piaţa forţei de muncă şi, pe măsură ce inflaţia creşte şi economiile vor fi afectate, cei care au ieşit din pandemie se vor întoarce probabil să conducă boom-ul de lucru al muncii de tip gig work (munca mediată prin intermediul platformelor digitale) peste liniile de generaţii“, se arată în studiul Manpower. Practic, nu se mai discută despre Boomers, Millennials sau Gen Z, erele generaţionale sunt aproape de finish, nevoia de personalizare fiind pezentă indiferent de vârstă.

Spre exemplu, pentru 45% dintre angajaţi este extrem de importantă psoibilitatea alegerii intervalului orar de muncă, 36% vor mai multe zile de concediu şi 35% vor opţiuni flexibile inclusiv legate de locul muncii.

„Fitness-ul mintal va fi o prioritate din ce în ce mai importantă, care se va extinde în mod fundamental şi în zona tradiţională de Health & Saftey. Presiunea puternică obligă angajatorii să fie deschişi la această nouă prioritate şi să promoveze protecţia sănătăţii mintale, precum şi capacitatea de inserţie profesională şi sentimentul de bunăstare. Ne putem aştepta la măsuri din ce în ce mai frecvente de prevenire a epuizării, consolidarea rezilienţei şi a capacităţii mentale“, se mai arată în studiul Manpower.

Perfomanţa nu se mai măsoară în orele de muncă petrecute la job, ci doar în rezultate, astfel că viaţa de familie este sprijinită. De fapt, familia angajatului devine o nouă prioritate pentru angajator.

„Noua formă de muncă a viitorului trebuie să ia în considerare viaţa de familie, iar aceasta devine la fel de importantă precum tehnologia, robotica şi învăţarea automată (machine learning). Angajatorii care oferă îngrijitorilor (indiferent de sex) posibilitatea de muncă flexibilă, acordând prioritate performanţei în faţa situaţiei de a se prezenta la locul de muncă, vor putea atrage şi reţine cele mai bune talente“, se mai arată în studiul Manpower.

Un alt lucru care poate face diferenţa dintre a reţine sau a pierde un angajat este felul în care locul de muncă alimentează creativitatea şi oglindeşete o cultură a start-up-urilor, se arată într-un articol găzduit de World Economic Forum.

„CEO-ul Amazon Andy Jassy a atribuit o parte din creşterea companiei pe structura internă formată din unităţi mici şi autonome. Principiile de leadership ale Amazon specifică faptul că echipele ar trebui să fie suficient de mici penrtru a putea fi hrănite cu două pizza. Pentru angajaţi, se creează astfel o structură asemănătoare unei colecţii de start-up-uri, fiecare având acces direct la resurse şi la sprijinul unei mega-corporaţii“, se mai arată pe site-ul World Economic Forum.

Diversitatea sau optimizarea forţei de muncă prin managementul strategic al datelor se numără la rândul lor printre cele mai importante tendinţe care remodelează piaţa muncii.

 

De ce aceste tendinţe?

1. Personalizarea nu mai este un privilegiu, ci regula. Angajaţii vor flexibilitate, salarii echitabile şi o autonomie mai mare. Liderii empatici atrag talentele.  45% dintre angajaţi vor posibilitatea de a alege intervalul orar. 36% din angajaţi vor mai multe zile de concediu. 35% dintre angajaţi vor opţiuni flexibile privind locul muncii.

 

2. Stresul obligă organizaţiile să promoveze protecţia sănăţii mintale, capacitatea de inserţie profesională şi sentimentul de stare de bine. 3 din 10 angajaţi doresc mai multe zile de fitness mintal pentru a preveni epuizarea.

3. Provocarea pentru HR: cum te adaptezi privind angajarea, onboardingul şi bunăstrarea angajaţilor într-o nouă lume digitală a muncii?4 din 10 angajaţi vor să aibă posibilitatea de a alege zilele în care să lucreze de la distanţă şi flexibilitatea de a schimba aceste zile în fiecare săptămână.

4. În era deficitului de talente, managerii care nu investesc în cultura companiei îşi vor pierde cei mai buni angajaţi.   3 din 4 angajaţi vor să se simtă pasionaţi de munca lor. 7 din 10 angajaţi doresc să fie recunoscuţi de management pentru contribuţia lor.

5. În 2021, angajaţii din toate sectoarele au început să se mobilizeze şi să-şi ceară drepturile, cu sau fără sindicate. 64% dintre angajaţi doresc ca munca lor zilnică să ajute la crearea unei societăţi mai bune. 2 din 3 angajaţi doresc să lucreze pentru companii cu valori similare cu ale lor.

6. Recalificarea şi perfecţionarea profesională devin nenegociabile pentru indvizi şi organizaţii. Angajatorii trebuie să devină stăpânii artei flexibilităţii în era deficitului record de talente. Peste 30% dintre companii intenţionează să crească salariile pentru a atrage talentele. 1 din 5 angajatori intenţionează să acorde mai multe beneficii, de exemplu zile de concediu suplimentare. 58% dintre angajaţi vor avea nevoie să deprindă noi competenţe.

7. Oamenii de toate vârstele vor cere şi mai multă personalizare şi vor respinge faptul că fac parte dintr-o anumită generaţie.  Până în 2030, persoanele de peste 35 de ani vor reprezenta 75% din totalul forţei de muncă.

8. Decalajele de gen au început să se reducă după o perioadă în care femeile au părăsit munca în rate alarmante. 51% dintre femei sunt mai puţin optimiste cu privire la perspectievele lor de carieră decât înainte de pandemie.

9. Toate părţile interesate, de la investitori, autorităţi de reglementare, clienţi şi angajaţi, se aşteaptă la o mai mare transparenţă privind progresul, nu doar promisiuni.    Peste 30% din companii implementează deja programe de instruire în zona de diversitate şi incluziune.

10.  Angajatorii care le oferă părinţilor posibilitatea de muncă flexibilă, acordând prioritate performanţei, nu prezenţei la job, vor atrage talentele. Aproape 1 din 4 angajaţi caută angajatori care oferă beneficii cum ar fi concediul partental sau de îngrijire a copilului.

11. Maşinile inteligente şi inteligenţa artificială le vor permite angajaţilor să se specializeze în punctele forte umane, în empatie şi onestitate, judecată şi creativitate, coaching şi multe altele. 1 din 3 organizaţii planifică să investească mai mult în inteligenţă artificială.

12. Tehnologia trebuie să schimbe modelele de afaceri, să îmbunătăţească experienţele clienţilor şi pe cele ale angajailor. Tehnologia în sine nu mai este un factor de diferenţiere. 1 din 5 organizaţii din întreaga lume are probleme în găsirea talentelor tehnice calificate.

13. Utilizarea tehnologiei conduce la reducerea emisiilor, la transformarea lanţurilor de aprovizionare şi la schimbarea comportamentului. 1 din 3 organizaţii intenţionează să construiască capacităţi interne pentru comerţul electronic şi platformele comerciale digitale.

14.  Inteligenţa artificială va trebui să lucreze pentru includerea angajaţilor diferiţi printr-o mai bună înţelegere a neurodiversităţii. 1 din 5 organizaţii nu poate găsi suficienţi specialişti în inteligenţă artificială şi machine learning.

15. Organizaţiile vor încerca să găsească un echilibru între creşterea salariilor şi creşterea productivităţii  Rolurile din IT şi industrie vor fi afectate de investiţiile în tehnologie.

16.  Datele privind forţa de muncă şi talentele vor fi în centrul atenţiei prin valorificarea informaţiilor, astfel va putea fi analizată potrivirea pentru un anumit rol şi performanţa potenţială. 76% din organizaţiile cu peste 100 de angajaţi se bazează pe instrumente de evaluare a aptitudinilor şi teste de personalitate pentru angajare.

17. Atingerea neutralităţii climatice a devenit o prioritate pentru companii. O altă provocare este acum sfera socială.    2 din 3 companii raportează tema ESG ca fiind crucială pentru organizaţia lor. 6 din 10 companii leagă obiectivele ESG de scopul lor.

18. Capacitatea de a transforma datele în informaţii semnificative va fi esenţială pentru gestionarea riscurilor de capital uman.

19. Angajatorii devin cea mai de încredere sursă de informaţii, mai presus de guvern şi presă. 7 din 10 angajaţi spun că este important pentru ei să aibă lideri în care să poată avea încredere.

20. Furnizorii unici şi lanţurile verticale fac parte din trecut, iar viitorul va fi despre reţele de furnizori şi lanţuri regionale de aprovizionare. Peste 50% dintre organizaţii  îşi evaluează în prezent extinderea lanţurilor de aprovizionare pentru a reduce riscurile.

Sursa: Manpower, The Great Realization, o privire de ansamblu asupra peisajului muncii în 2022

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO