Profesii

Horváth: 6 din 10 şefi de companii estimează o creştere a forţei de muncă în Europa de Est, în următorii 5 ani. În Europa de Vest locurile de muncă vor rămâne constante, cu excepţia Germaniei, unde se aşteaptă o scădere

Maria Boldor, Managing Director, Horváth România

Maria Boldor, Managing Director, Horváth România

Autor: Cristina Bellu

05.09.2024, 10:11 163

Forţa de muncă va creşte în Europa de Est, în următorii cinci ani, arată estimările a 60% dintre executivii care conduc companii de top din întreaga lume. Dintre aceştia, 48% consideră că vom asista la o creştere moderată, în timp ce 12% afirmă că acesta va fi intensă, potrivit celei mai recente ediţii a studiului „CxO Priorities 2024”, realizat de firma globală de consultanţă în management, Horváth.

Creşteri similare vor avea loc în America de Nord şi Asia, în timp locurile de muncă vor rămâne constante în Europa de Vest şi de Sud, dar vor scădea în Germania.

Situaţia Germaniei este explicată prin faptul că investiţiile de capital (CAPEX) ale firmelor din această ţară vor merge în proporţie de 61% către pieţe externe, dintre care cele mai multe către America de Nord (16%), China (11%), Europa de Vest (10%), Europa de Est (9%).

După ce, din 2020 încoace, mediul de business a fost supus mai multor crize succesive sau suprapuse, companiile văd anul 2024 ca fiind unul „de tranziţie”, de-a lungul căruia creşterea veniturilor se va baza preponderent nu pe mărirea preţurilor, ci pe sporirea volumelor vândute, consideră 66,5% dintre executivii din industria manufacturieră şi 55,7% dintre cei aflaţi la conducerea firmelor din industria serviciilor.

Îmbunătăţirea structurii de costuri şi profit a devenit prioritatea principală a managementului din cadrul companiilor manufacturiere, în 2024, pe fondul creşterii preţurilor materiilor prime, a stocurilor ridicare şi a perturbărilor lanţurilor de aprovizionare. 

„Mediul de business navighează într-un peisaj economic complex, unde abilitatea de a gestiona costurile şi de a creşte profitabilitatea este esenţială. Prin concentrarea pe ajustări structurale şi eficienţă operaţională, companiile pot face faţă mai bine provocărilor actuale şi se pot poziţiona pentru creşterea viitoare, dar reducerea costurilor nu este suficientă pentru a creşte competitivitatea.”, spune Maria Boldor, Managing Director, Horváth România.

Pentru a-şi atinge obiectivele de creştere, atragerea de noi clienţi prin creşterea cotei de piaţă actuale reprezintă soluţia privită drept cea mai importantă (47% respectiv 32%) la care apelează companiile, fiind urmată de dezvoltarea de noi produse şi servicii pentru clienţii existenţi (48% respectiv 28%), respectiv de intrarea pe noi pieţe (20% respectiv 22%). 

„Este nevoie de dezvoltarea unor structuri care să permită entităţilor regionale să acţioneze mai autonom, şi de cooperarea mai descentralizată, agilă şi colaborativă, mai puţin ierarhică şi controlată de la sediul central, pentru a putea valorifica la maxim oportunităţile aduse de fiecare piaţă în parte.”, adaugă Maria Boldor.

În ceea ce priveşte optimizarea costurilor, studiul Horváth indică primele patru abordări la care apelează executivii: (1) reducerea costurilor de producţie directe (inclusiv cu energia); (2) reducerea costurilor generale şi administrative; (3) reducerea costurilor cu materialele; şi (4) reconfigurarea portofoliului de produse şi/sau servicii.

Pentru creşterea competitivităţii, executivii găsesc ca fiind foarte importantă (1) concentrarea pe nevoile clienţilor (client centricity) – 61%; (2) excelenţa operaţională – 54%; şi (3) viteza şi agilitatea – 40%. 

În privinţa vitezei de implementare a optimizărilor în diferite arii de business, echipa Horváth a identificat o diferenţiere clară între industria manufacturieră şi cea a serviciilor. În cazul celei dintâi, executivii ţintesc să ajungă la „China speed” – o viteză precum cea a firmelor chineze în procesele de Cercetare şi Dezvoltare (R&D). În acelaşi timp, companiile din servicii caută să obţină o „creştere de viteză” la nivelul operaţiunilor, vânzărilor şi al funcţiilor de suport.

Studiul „CxO Priorities 2024”, a fost realizat prin chestionarea a peste 770 de executivi (dintre care peste 40% la nivel de CEO), din 29 ţări de pe toate continentele, reprezentând un total de 14 industrii, manufacturiere (apărare, producţie auto, construcţii, energie, FMCG, minerit şi altele) sau din sfera serviciilor (asigurări şi servicii financiare, bănci, telecomunicaţii, transport şi logistică etc).

 
 
 
 
 


 

 
Urmează ZF Health&Pharma Summit'24