Profesii

Leadership de criza: Ce au facut pentru angajatii lor sefii din companiile de pe piata locala in 2009

Leadership de criza: Ce au facut pentru angajatii lor sefii din companiile de pe piata locala in 2009
15.02.2010, 00:00 265

Angajati demotivati, mai putin implicati, care nu mai ausiguranta locului de munca. Asa arata, la o privire de ansamblu,piata muncii in prezent. "Comunicati, comunicati, comunicati",obisnuieste sa le spuna seful Ford angajatilor si managerilor sai.O reteta simpla, dar care devine cu adevarat eficienta atunci candsefii asculta ce le spun angajatii.

Dragos Petrescu, proprietarul companiei Trotter Prim, careadministreaza reteaua de restaurante City Grill, spune ca a fostalaturi de angajatii sai in aceasta perioada prin comunicareproactiva, tinand sa le reaminteasca in permanenta ca au un loc demunca stabil atata timp cat isi respecta datoria fata de companie.Petrescu spune ca a decis sa pastreze anul trecut bonusurile deperformanta si a organizat o petrecere de Craciun pentru a cresteincrederea in companie, la care au participat 600 de angajati.

"Petrec toata ziua in restaurante si nu exista restaurantnevizitat saptamanal. Totodata, trimestrial ma intalnesc custaff-ul fiecarui restaurant la ora 7 dimineata, pentru a le aflapasurile. Fara management", spune seful City Grill.

Cu angajatii din management, Petrescu are sedinte operative carese deruleaza saptamanal, mai ales ca in aceste perioade angajatiisunt mai sensibili in ceea ce priveste pastrarea locurilor demunca.

Anul trecut, fluctuatia de personal a scazut la 20%, fata de 60- 80% cat era in anii trecuti. In 2009, afacerile din cele 14restaurante si cafenele administrate prin Trotter Prim au scazut cupana la 15% in euro, ajungand la nivelul de 13,3 mil. euro.

Usa sefului, mereu deschisa

Incadrul Coca-Cola Hellenic, cel mai mare imbuteliator de bauturiracoritoare de pe piata locala, sedintele de management au locsaptamanal, ele devenind o adevarata "rutina" pentru manageri.

"Usa biroului meu este deschisa permanent oricaruia dintrecolegii mei care doresc sa imi vorbeasca, sa imi ceara sfatul sau,pur si simplu, sa ma salute", spune Calin Dragan, directorulgeneral al Coca-Cola Hellenic pe Romania si Republica Moldova.

Initial, Dragan a fost sef de depozit al diviziei din Timisoara,pentru a ajunge mai apoi sa urce toate treptele ierarhice pana lapozitia pe care o ocupa astazi. Seful Coca-Cola spune ca, de multeori, conversatiile formale sau informale cu angajatii i-au dat ideipentru imbunatatirea proiectelor sau pentru luarea unor noiinitiative de business.

"Sunt sedinte pe care le patronez sau sedinte la care participca invitat. In oricare dintre situatii, imi place sa ascultparerile colegilor mei si sa alegem impreuna solutia cea mai buna",adauga Dragan.

Coca-Cola Hellenic, cel mai mare imbuteliator de bauturiracoritoare de pe piata locala, a finalizat anul trecut cu oscadere de 12% a vanzarilor in volum pe fondul unui mediu economic"foarte dificil", potrivit informatiilor aparute in raportul anualal companiei.

Alexandru Rizea, directorul general al producatorului demobilier Lemet din Campina, care numara in prezent 392 de angajati,a fost primul angajat al fabricii de mobilier si de aceea estefamiliarizat cu relatiile dintre angajatii din productie.

"Cand trec prin fabrica se poate observa ca oamenii suntdestinsi, asteapta sa ne salutam, sa schimbam o vorba sau un zambetsi nimeni nu isi gaseste atunci de lucru", spune Rizea.

Reteaua de magazine Lem's, care apartine producatorului Lemet, ainregistrat o cifra de afaceri de 17,3 mil. euro in primele 11 luniale anului trecut, in scadere cu 22% fata de 2008. Cele 78 demagazine pe care Lemet le opereaza sunt in sistem de franciza.

"Am incercat sa facem cat mai putin rauposibil"

Stephen Stead, CEO-ul producatorului de medicamente LaborMedPharma, detinut de fondul de investitii Advent International, spuneca a facut tot ce i-a stat in putinta pentru a-si tine afacerile inpicioare in unul dintre cei mai grei ani pentru economie si pentrubusiness. Anul trecut a adus o serie de schimbari dramatice pentrucompanie, deoarece preturile au fost reduse cu 35%, iar nivelulcreantelor a crescut deoarece termenele de plata pentru clienti aufost majorate.

"Am incercat sa fim corecti si deschisi fata de angajati siatunci cand am fost nevoiti sa luam decizii dificile, precumintroducerea unor perioade de somaj tehnic sau restructurare, amincercat sa facem cat mai putin rau posibil", explica Stead, careconduce o afacere estimata la 60 mil. euro in 2009. Aproapejumatate din cei 500 de angajati ai LaborMed au intrat in ultimaluna a anului trecut in somaj tehnic.

El mai spune ca nici anul acesta nu va fi mai bun pentruindustria farma: se preconizeaza aplicarea taxei pe vanzarileproducatorilor (numita si clawback) la cifra de afaceri, careprevede ca orice producator care are in portofoliu medicamente cese elibereaza pe baza de prescriptie sa contribuie cu un procentcuprins intre 5 si 11% din aceste vanzari la bugetulministerului.

In cadrul grupului hotelier Unita Turism Holding cu sediul inTimisoara are loc o sedinta comuna obligatorie in fiecaresaptamana, la care participa si Tiberiu Dima, directorul comercialal grupului, atunci cand nu se afla in deplasare. "Informatiile leiau direct de la directorii de sucursale. In cadrul sedintelorcomune cu toate departamentele din cadrul centralei, se expunproblemele de interes comun ale companiei si se repartizeazasolutionarea problemelor pentru fiecare departament", spuneDima.

Directorul comercial al companiei are cel putin doua delegatiisaptamanale pe luna in cadrul hotelurilor pe care le conduce.

Grupul Unita Turism, detinut de omul de afaceri timisorean JosefGoschy, a raportat o scadere cu 20% a businessului hotelier in2009, inregistrand o cifra de afaceri de 10 - 11 milioane de eurosi un profit care s-a redus de la 3 milioane de euro la un milionde euro, aceasta fiind prima scadere inregistrata in ultimii cinciani.

Le-am spus angajatilor sa aiba grija de banii lor si debanii firmei

Seful Lemet adauga ca anul trecut recompensele materiale oferitede companie angajatilor au fost mai reduse fata de 2008. Mai mult,unul dintre sfaturile pe care Rizea le-a dat angajatilor lapetrecerea de sfarsit de an a fost acela ca in anul care urma saaiba grija si de banii lor, dar si de banii firmei.

Cu putin timp in urma, salariatii au raspuns unui chestionaraplicat de angajator. Ce a reiesit?

"Oamenii nu pun pe primul loc salariul sau recompensele, cimodul in care sunt tratati, incepand cu interviul in vedereaangajarii, atmosfera si conditiile de lucru, faptul ca pot lucraceea ce le place si posibilitatea de a invata, a se dezvolta si apromova. Acestea sunt recompensele muncii la Lemet in vremurilebune si in vremurile rele", spune Rizea. Experienta de anul trecuta angajatilor Lemet i-a ajutat sa invete sa faca mai mult cu maiputin, insa seful companiei a observat o oarecare "delasare" inrandul acestora, indusa de un ritm scazut de lucru ca urmare ascaderii pietei.

"Suntem un motor de capacitate mare (2008) tinut la ralanti (lanivelul lui 2007) prea mult timp. Acest lucru poate daunafunctionarii corecte in viitor. Trebuie sa avem grija", avertizeazaseful Lemet.

Au vorbit deschis despre restructurari

Reducerea numarului de angajati si implicarea celor ramasi inprocesul de restructurare a activitatii companiei au fost printrecele mai mari provocari pe care le-au avut sefii din companii inultima perioada.

"Am incercat sa implic angajatii in transformarile sirestructurarea companiei printr-o comunicare atenta, prinpromovarea noilor deschideri de restaurante si printr-o informareactiva asupra motivelor de inchidere a unor unitati", spunePetrescu, care a inchis unitatile neprofitabile si a facutaproximativ 50 de concedieri, ramanand cu aproape 600 deangajati.

In opinia lui Rizea, la inceputul anului 2009 era un act decuraj si de incapatanare ca managerii sa-si propuna sa pastrezetoti oamenii cu salariile la fel. Insa el a facut acest lucru.

"A fost cea mai grea decizie, dar am incheiat anul 2009 farapierderi financiare sau de personal", spune Rizea. Pana la finelelunii februarie a acestui an, seful Lemet va trebui sa ia din nou odecizie cu privire la ce va face in politica de HR anul acesta,preconizand ca prima jumatate a anului 2010 va fi si maidificila.

Seful Coca-Cola crede ca responsabilitatea dezvoltarii sipromovarii oamenilor in companie este si responsabilitatea sa.

"Am speranta ca prezenta mea in programele de voluntariat pentruangajati sau in cele de promovare a brandului de angajator incampus a dat un plus de valoare energiei si muncii depuse decolegii mei pe parcursul intregului an 2009", explica Dragan.

AFACERI DE LA ZERO