Profesii

Livratorul, şoferul de ride-sharing, producătorul de podcast sau creatorul de conţinut bifează lista scurtă a joburilor care nu existau în urmă cu zece ani. Ce urmează?

Livratorul, şoferul de ride-sharing, producătorul de...

Autor: Cristina Bellu

21.07.2021, 16:40 257

Impactul tehnologiei s-a resimţit din plin în piaţa muncii, astfel că, în prezent, există o categorie largă de joburi care necesită doar câteva cunoştinţe digitale de bază. În plus, procesele de lucru decurg acum mult mai simplu, mai ales că o bună parte din munca zilnică poate fi organizată şi realizată prin intermediul terminalelor mobile, notează o analiză a Tech Academy, proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman.

Un astfel de caz este cel al serviciilor de food delivery, care în ultimii ani au cunoscut o dezvoltare accelerată, amplificată acum şi de pandemie. În consecinţă, cererea de livratori este tot mai mare, iar cei care vor să se angajeze au nevoie doar de un smartphone pe care să-şi instaleze aplicaţiile şi de un mijloc de transport cu ajutorul căruia să se deplaseze către destinaţia la care trebuie să livreze comanda.

Printr-un proces similar trec şi şoferii serviciilor de ride-sharing, pentru care există, de asemenea, o cerere uriaşă pe piaţă, în special în oraşele mari. Cu ajutorul unor aplicaţii instalate pe telefon, aceştia îşi pot face cont pentru a prelua clienţi pe care să îi transporte dintr-un loc în altul.

Însă nu doar serviciile de curierat au avut de câştigat de pe urma evoluţiei tehnologice. Pentru a ţine pasul cu inovaţiile din domeniu, medicina este un alt domeniu care s-a adaptat la schimbările impuse de tehnologia, astfel că, medicii au început să folosească tot mai des tehnologia telecomunicaţiilor pentru a primi analize şi investigaţii medicale, pentru a transmite interpretarea lor, dar şi pentru a oferi consultaţii de la distanţă.

Şi domeniul relaţiilor cu clientul a trecut prin schimbări semnificative ca urmare a impactului adus de noile tehnologii. Deşi comunicarea a fost automatizată, iar boţii se ocupă acum să ofere informaţiile de bază pentru clienţi, interacţiunea umană nu poate fi înlocuită în totalitate, astfel că au apărut multe posturi de digital call-center operator. Un astfel de rol presupune preluarea dialogului cu clienţii ale căror nevoi nu au fost rezolvate în urma interacţiunii standard cu boţii.

Dezvoltarea tuturor acestor aplicaţii, platforme online şi reţele sociale a devenit o nevoie în sine, astfel că au apărut numeroase joburi în jurul lor. De la dezvoltatori de aplicaţii mobile şi social media specialists la creatori de conţinut urmăriţi de milioane de oameni, internetul şi ramificaţiile sale au devenit în prezent surse de venit pentru tot mai multe persoane.

Astfel că, în topul joburilor nou apărute se regăsesc astăzi Livratorul (Food Delivery), şoferul de ride-sharing, digital call-center operator, App Developer, social media specialist, VR/AR designer, producător de podcast, telemedic, online streamer şi creator de conţinut / Influencer, menţionează analiza realizată de Tech Academy, un proiect al cărui principal obiectiv este de a contribui activ la digitalizarea forţei de muncă din România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO