Profesii

Mai poate corecta trainingul defectele sefilor? Romanii sunt ambitiosi, dar nu-si asuma raspunderea

Mai poate corecta trainingul defectele sefilor? Romanii sunt ambitiosi, dar nu-si asuma raspunderea

FOTO: Shutterstock

03.05.2010, 00:00 277

"Am constatat ca liderii au probleme cu planificarea siorganizarea activitatilor, dar si cu partea de inovare sicreativitate. Pentru ca un manager sa poata delega mai bine, sastie sa motiveze oamenii, sa ofere feedback sau sa faca oricealtceva care implica abilitati de management, trainingul trebuie sainceapa de la nivel functional, pentru a ajuta la derularea acelorcomportamente efective", sustine Stelian Marian, managing directoral firmei de consultanta in resurse umane Human CapitalSolutions.

Compania HCS livreaza un program de training si dezvoltare careutilizeaza tehnici care poarta denumirea de "brain fitness", pecare le cupleaza simulari de business, in asa fel incat zonaresponsabila de luarea deciziilor din creier devine mai maleabila,iar managerul este pus sa practice luarea deciziilor din nou, inalte situatii, pentru a-si corecta nevoia de instruire. Criza acreat un context incert, iar una dintre cele mai mari nevoi alemanagerilor este sa inteleaga cum sa ia decizii in astfel deperioade.

"Managerii trebuie sa invete cum sa reduca incertitudineacontextului de afaceri in care activeaza, structurand situatiicomplexe, dar delimitate informational, iar apoi evaluand gradul derisc al scenariilor de actiune identificate. Cei mai multi manageriopereaza dupa primul nivel si se orienteaza pe baza deciziiloranterioare, intr-un cadru destul de restrans", mai spuneMarian.

Silviu Hotaran, fostul CEO al Microsoft Ro mania, care inprezent este general manager al firmei de training Gustav KaserTraining International (GKTI) Semper Human si training lea der alGKTI, este de parere ca trainingul fa cut de cine trebuie si candtrebuie poate aduce schimbari majore in comportamentul si actiunileliderilor, chiar si in perioade dificile.

"Un studiu recent arata ca printre calitatile managerilor romanise numara ambitia si faptul ca muncesc foarte mult. Totodata,defectele identificate arata ca nu stiu sa lucreze in echipa si nustiu sa-si asume raspunderea - daca ceva merge bine, este meritullor, daca nu, vina este a altora", spune Hotaran.

Alaturarea calitatilor - ambitia si harnicia - cu defectele(individualismul) arata ca managerii romani isi doresc o reusita inpofida echipei, iar acest lucru poate fi pus pe seama unor aspectedin subconstient: daca sistemul educational si familia i-aurasplatit individual in trecut, prin premii si aprecieri, odataajunsi pe o functie de conducere, vor sa aiba succes singuri, faraechipa.

Andrei Chiriac, psiholog clinician in cadrul Spitalului depsihiatrie "Prof. Dr. Alexandru Obregia", crede ca programele detraining ar trebui sa functioneze ca programe de formare continuapentru liderii locali.

"Pana in prezent, o mare parte din marile companii isi aduceautop managementul din afara, iar managerii romani trebuia sa seadapteze la conducerea straina. Trainingul nu era neaparat un moft,ci mai degraba un beneficiu, pentru ca partea corporatista nu eraprea bine cunoscuta de managerii locali. Piata este intr-oschimbare continua, iar managerii au nevoie sa-si rafinezetehnicile si cunostintele, mai ales ca vin tot mai putini expati intara", spune Chiriac.

Un training eficient in vanzari poate aduce incasariledin perioadele de boom

"Trainingul poate sa fie o activiate relevanta intr-un anumitcontext, dar nu este un panaceu. Sunt multi asa-zisi traineri pepiata care promoveaza trainingul doar ca scop in sine. Trainingul,din punctul nostru de vedere, este doar un mijloc care sustineprocesele de dezvoltare organizationala", explica Marian.

Pentru Marius Prisacaru, 26 de ani, manager la un magazin deretail, participarea la un program de instruire in domeniul vanzarilor intr-o perioada in care rezultatele de business ale firmeinu erau foarte bune a insemnat o schimbare semnificativa in luareadeciziilor.

"Daca pana acum stiam ca nu trebuie sa scad preturile sub nicioforma in negocierile cu clientii, programul de training m-a ajutatsa-mi adaptez oferta dupa nevoia clientului si sa nu tin de pret lanesfarsit. Astfel, am scazut preturile si am incercat sa vand maimult, iar veniturile incasate au fost similare cu cele din 2008, pelanga faptul ca am mai castigat si din cota de piata", spuneMarius.

De altfel, echipele de vanzari, formate din angajati recunoscutipentru ca aduc venituri in companie, ar trebui sa fie printreprimii angajati trimisi la training in perioade dificile, spunspecialistii. Insa acest lucru nu e suficient: pentru ca un angajatdin vanzari sa performeze, sefii trebuie sa gaseasca si alte metodede motivare a acestora, pe langa stimulentele financiare.

"Am vazut manageri de vanzari care au inteles ca trebuie sa steaalaturi de angajati in aceasta perioada pentru a-i motiva. Iarpentru un om de vanzari sa inteleaga ca seful sta alaturi de el casa-l ajute, si nu ca sa-l masoare sau sa-l analizeze, este marelucru", spune Adrian Florea, managing partner in cadrul TrendConsult, unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata de training,cu afaceri de 960.000 de euro anul trecut. Trend Consult este ocompanie specializata pe livrarea de cursuri de vanzari.

O piata de 30 mil. euro

Piata de training a fost estimata anul trecut la aproape 30 demilioane de euro, in scadere cu 30% fata de 2008.

Printre cei mai importanti jucatori de pe piata locala se numaraAscendis, Human Invest, Trend Consult, Achieve Global, Trainart sauDale Carnegie Training.

AFACERI DE LA ZERO