Profesii

Management de gherila

Management de gherila
15.03.2009, 15:11 162

"Exista in viata oricarei companii diferite etape: start-up-ul, perioada de crestere, cea de operatiuni, in care firma merge si trebuie doar 'pastorita', la fel cum exista perioade de criza. Criza nu este neaparat ceva rau. Este un moment in care o companie realizeaza ca nu o mai incape haina pe care o are si cauta o haina mai mare", spune Marius Baluta, 42 de ani, care lucreaza din 1998 pe pozitii de interim management si consultant pentru companii ca Dufa, Delta sau Petrom.

Indiferent de evolutia economiei si de modul in care companiile se simt afectate, managerul interimar este - in mod fundamental o solutie de criza. Majoritatea companiilor care se respecta au traversat in viata lor cel putin o criza majora chiar cu mult inainte de a discuta de recenta criza financiara.
"Iei o companie aflata in punctul A si trebuie sa o duci in punctul B, urmarind niste criterii clare de management", adauga Baluta.
Compania de executive search Advice Human Resources primeste cereri de la companii pentru recrutarea de interim manageri intr-un numar relativ constant, insa ceea ce s-a schimbat acum fata de anii trecuti este caracterul acut al solicitarilor.
"Clientii nu mai vin sa ne solicite manageri interimari ca si cum acest lucru ar fi o etapa fireasca si clar stabilita dintr-un plan bine gandit. Acum par a fi in mod decisiv influentati de contextul economic mondial, iar totul are un caracter imperativ si urgent. Accidental si iesit din comun ar fi mai corect spus. Unul dintre clientii nostri ne-a formulat cererea intr-un mod care cred ca este ilustrativ pentru evolutia recenta a cererii de interim manageri: 'cautam un manager de criza'", spune Rudolf Fedorovici, consultant al Advice Human Resources.
Baluta a ajuns la producatorul de inghetata Delta Dairy in 1998 si a ramas timp de aproape un an si jumatate acolo pentru a schimba abordarea pietei.
"Am reusit sa convingem consumatorii romani sa cumpere o inghetata mai buna chiar daca era mai scumpa." Baluta a redus costurile operationale cu 10 - 15%, in conditiile in care Delta terminase 1999 cu pierderi de 4 mil. de dolari, pentru a avea previziuni de profit de 0,5 mil. dolari in 2001.
In prezent, Marius Baluta gestioneaza un proiect de restructurare in Brasov, in vederea cresterii companiei care reprezinta exclusiv editura Longman in Romania.
"Strainii sunt mai putin reticenti la schimbare, pentru ca in Vest astfel de lucruri se intampla mai frecvent. Cu antreprenorii romani e mai complicat, in special cu cei care au businessuri de dimensiuni mijlocii sau medii. Provocarea in aceste cazuri este nu sa schimbi firma, ci antreprenorul".
Managerii interimari sunt chemati intotdeauna in situatii exceptionale: sa redreseze vanzarile intrate in colaps, sa formeze rapid forta de distributie, sa traseze strategia unei companii care s-a dezvoltat mai mult decat e capabila sa sustina.
Sunt relativ numeroase situatiile in care managerii interimari apar ca sa repare ce au stricat altii.
"Daca managerul interimar, cel care asigura interimatul pana la numirea managerului care va ocupa definitiv pozitia, este o persoana recrutata intern si subcalificata pentru a prelua pozitia permanent, atunci nu vorbim decat de o preluare interimara a rolului. Daca cel care asigura interimatul pana la numirea managerului care va ocupa definitiv pozitia este un manager de elita, supracalificat pentru a prelua permanent postul, dar dispus sa se implice interimar, pentru ca acest stil de lucru ii defineste cariera, atunci este profilul tipic al interim managerului", explica Fedorovici.
Un manager interim preia functia in aproximativ trei saptamani si este functional in primele doua luni.
"Lucrand cu un numar rezonabil de astfel de oameni, am observat amuzat ca majoritatea se auto-caracterizeaza prin termeni ca: business firefighter, ER manager sau guerrilla manager", spune Fedorovici.
Unul din principalele motive pentru care companiile apeleaza la manageri interimari este legat de timing, dat fiind ca sunt foarte multe situatiile in care nu poti astepta cele cateva luni necesare unui manager de nivel senior pentru a se integra. "Daca productia scade (sau merge sub parametrii optimi) pentru cateva luni, firma va da faliment cu siguranta. Un manager senior implicat in productie va fi recrutat in cel putin doua luni. In mod normal dureaza cel putin o luna, doua luni pana cand se poate alatura de facto echipei. Dureaza apoi cel putin doua, trei luni pana cand se integreaza. Iata cum productia este afectata un minim de cinci luni daca ar fi sa fi extrem de optimisti", precizeaza Fedorovici.
Jobul de interim management inseamna preluarea unei companii pentru o perioada care este in general cuprinsa intre 6 luni si un an si jumatate, cu obiecte si un scop clar definit.
Recrutarea unui manager interimar este mai scumpa decat recrutarea unui manager obisnuit, iar actionarii trebuie sa cantareasca doua mari variabile cand decid oportunitatea angajarii unui interim manager: rapididatea interventiei si calitatea superioara a acesteia.
In conditiile in care factorul timp este foarte important, companiile de executive search trebuie sa se miste mult mai repede decat in cazul unei recrutari Un proiect de executive search dureaza de la 6 saptamani pentru cele simple pana la 10-12 saptamani pentru cele mai complexe.
Un proiect tipic de recrutare pentru interim dureaza cel mult 4-5 saptamani.
"Onorariile managerilor interimari sunt mari si foarte mari. Cu mult peste media salariilor din bransa. Eu cunosc consultanti care se bucura de onorarii excelente, dar care sunt mult sub nivelul onorariului pe care il primesc manageri interimari, care aduc unei firme mult mai mult decat un consultant: ei devin parte a echipei in mod visceral", apreciaza Fedorovici.
Ca profil, managerul interimar este, de cele mai multe ori, supracalificat pentru a prelua permanent pozitiile pe care le preia temporar.
Este acel manager care s-a specializat intr-o arie functionala destul de ingusta si intr-un numar restrans de industrii.
Calificarea inalta - daca vorbim de manageri de nivel senior - si specializarea ii confera capacitatea de a asuma rapid si in mod eficient rolul in care este plasat.
Mike Stevenson, 58 de ani, este in prezent manager process and service management in cadrul companiei de servicii Tata Consultancy Services, in Atlanta, si are experienta in interim management atat in Romania, cat si in SUA, pe proiecte cu date cuprinse intre trei si sase luni. "Consultanta in management actioneaza acolo unde este nevoie de o specializare unde firma pierde mult timp sa o capete", spune Stevenson.
Salariul unui manager interim care lucreaza in Canada, spre exemplu, are un salariu lunar care poate ajunge la 9.000 de dolari canadieni (5.500 de euro), in timp ce in SUA salariul la o firma de consultanta cu peste 20.000 de angajati ajunge la 8.500 de euro, la care se adauga beneficii si un bonus de performanta de 10%.
"Managerul interim este un manager de elita care a ales in mod deliberat aceasta cariera. Nu este un manager care strecoara un interim intre doua joburi permanente. Riscurile si sacrificiile carierei de interim manager pot fi foarte mari", afirma consultantul Advice.
Britanicul David Devenish, consultant in management cu experienta in management interimar, a venit in Bucuresti la sfarsitul lui 2005, dupa o indelungata experienta in consultanta in Europa de Vest, Orientul Mijlociu si Australia, unde a asistat companii de transport, servicii de mediu, utilitati si industria chimica.
"Cand am venit in Romania pentru prima data sectorul constructiilor era in crestere si am preluat misiuni in project management, coordonand cateva proiecte de dezvoltare de cladiriri de birouri in faza de preconstructie si stabilirea de procese de business cu dezvoltatori", spune Devenish.
O provocare pentru interim managerii este rezistenta psihologica la stres si presiune, dat fiind ca actionarii cer rezultate rapid, in conditii nu tocmai usoare.
"Pentru mine, interim managementul inseamna sa livrez rezultate masurabile. Una din intrebarile la care trebuie sa raspunda actionarii in momentul in care decid sa recruteze un interim mananger este daca obiectivele care ii sunt impuse pot fi atinse si daca sunt realiste", spune Devenish.
Jobul de manager interimar este destul de apropiat de cel de consultant. "Managerii interimari sunt cei care preiau, de maniera temporara, un rol in cadrul organizatiei client, care are responsabilitatea sa livreze rezultate intr-un interval realtiv scurt de timp, avand acces la resursele necesare pentru a face acest lucru. Ideal ar fi ca managerul interimar sa se integreze in organizatie asemenea unui angajat permanent, singura diferenta fiind legata de durata mai redusa a sederii", spune David Devenish.
De ce ar vrea un manager sa isi construiasca o cariera in interim management?
"Este o provocare sa lucrezi in diferite sectoare de activitate, cu companii diferite. Ai un sentiment clar de satisfactie cand reusesti sa livrezi rezultate. Interim managementul este un stil de viata. Misiunile cer implicare si timp, insa un astfel de rol iti si ofera flexibilitate", mai spune Devenish.
 
De ce vor companiile interim manageri
  • Viteza de reactie: Un manager interim preia functia in aproximativ trei saptamani si este functional in primele doua luni.
  • Obiectivitate: Managerii interimari nu au o istorie legata de companie sau de angajatii acesteia. Vin cu o perspectiva proaspata si se pot concentra exclusiv pe ce este mai bun pentru business.
  • Eficienta la nivel de costuri: Managerii interimari sunt angajati pe perioade bine definite de timp, fara costuri suplimentare asociate la finalizarea contractului.
  • Eficienta operationala: Managerii care ocupa pozitii interim livreaza rezultate imediate si usor masurabile in timp.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO