Profesii

Marii berari nu lasa pozitiile de director executiv si financiar pe mana romanilor

Marii berari nu lasa pozitiile de director executiv si financiar pe mana romanilor

Stephan Maria Weber (stanga) -presedinte Ursus, Shachar Shaine - presedintele Tuborg Romania si Edwin Botterman (dreapta) - CEO Heineken

16.06.2008, 17:55 232

Din 20 de manageri care ocupa pozitii-cheie in multinationalele din industria berii doar 40% sunt romani, insa acestia din urma domina vanzarile, marketingul, dar si departamentul de resurse umane. Astfel, daca finantele si conducerea executiva sunt lasate deocamdata pe mana unor expati, strategiile de marketing, pozitionarea in piata a brandurilor si chiar negocierea cu lanturile de retail sunt realizate de catre romani.
"Cred ca este o decizie fundamentata mai mult, pe competentele si caracterul persoanelor. Compania noastra tine foarte mult ca expatii sa invete limba romana si cultura locala, pentru a intelege mai bine mediul in care compania isi deruleaza activitatea si nu are o regula care sa desemneze in mod obligatoriu expati in departamentul financiar sau ca CEO si cetateni locali in departamentele de marketing si vanzari", spune Shachar Shaine, presedintele Tuborg Romania.
Shaine, 40 de ani, este in prezent si cel mai longeviv manager al unei multinationale din industria berii. Dupa ce a petrecut mai multi ani in cadrul Coca-Cola Israel, Shachar Shaine a venit in Romania in 1999 si a ocupat functia de vicepresedinte de marketing al Tuborg Romania. Din mai 2004 el este presedintele imbuteliatorului Tuborg.
"Situatia din industria berii nu poate fi generalizata la nivelul intregii piete romanesti, pentru ca in bere au existat in ultimii ani tranzactii importante la nivel international (preluarea Brau Union de catre Heineken - n. red.) care au determinat consolidari la nivel local. Probabil ca toate aceste companii multinationale aduc expati pe pozitii-cheie pentru a integra businessurile, dupa care pot trece la numirea unor executivi romani", a declarat Daniela Necefor, managing partner al firmei de executive search Total Business Solutions.
De altfel, primii expatii din industria berii si-au incheiat de ceva vreme mandatele, cum este cazul lui Dieter Schulze, fostul presedinte al Ursus Breweries, care a fost desemnat la sfarsitul anului trecut sa conduca operatiunile filialei din Polonia a SABMiller. In cazul Heineken, mandatul actualului CEO, Edwin Botterman, a intrat deja in al patrulea an si a cuprins trecerea de la "etapa" Brau Union Romania la cea a Heineken Romania. Botterman a fost numit presedinte al producatorului Golden Brau pe piata locala in martie 2005, inlocuindu-l pe Werner Schnei-dhofer, si el unul dintre primii expati de pe piata berii.
"Mandatul unei expat poate fi prelungit in functie de performantele pe care le are, dar si de costuri, pentru ca altfel alegi in momentul in care costurile pentru un expatriat sunt similare cu cele ale unui manager roman", a mai spus Necefor. Ea precizeaza ca un CFO are un rol-cheie intr-o companie, mai ales in cazul unor preluari sau integrari de businessuri.
"Sunt manageri financiari foarte buni si in Romania, insa probabil ca multinationalele prefera sa stie ca "au banii in buzunarul lor", adauga ea.
Pe de alta parte, vanzarile si marketingul sunt lasate pe mainile romanilor, pentru ca managerii locali stiu piata, preferintele consumatorilor si stiu cu ce agentii de media trebuie sa lucreze pe fiecare campanie in parte. In acelasi timp, desi multinationalele detin peste 80% dintr-o piata estimata la peste un miliard de euro, marcile locale fac legea. Primele zece branduri de bere in functie de vanzari detin cumulat peste 75% din piata, potrivit datelor companiei de cercetare a pietei AC Nielsen, iar dintre acestea, Skol este singurul "expat".
"Berea nu este o afacerea globala", spunea la mijlocul lunii mai Graham Mackay, chief executive al SABMiller, companie care detine in Romania marcile Ursus si Timisoreana. Asa se face ca nici strategiile de markting, pozitionarea sau chiar "mirajul" berii la PET nu pot fi abordate global. Este nevoie, in acest caz, de manageri romani care inteleg fenomenele locale si care pot corela extrem de rapid puterea de cumparare a romanilor cu nevoia companiei de a avea un business profitabil si un rulaj in crestere in fiecare an. Ceva mai jos de un marketing manager sau de un sales manager se afla intotdeauna un brand manager, care la randul sau este roman.
"De pe vanzari sunt sanse mari sa avansezi pe pozitii de general manager, insa pentru un director de marketing e mai greu. Managerul de vanzari are o imagine ampla asupra businessului, asupra strategiilor si a dezvoltarii afacerii", este de parere Necefor.
O parte dintre managerii romani din aceste multinationale au urcat cateva trepte in ierarhia grupurilor internationale si sunt responsabili acum de dezvoltarea businessului la nivel regional. In cazul InBev, cel mai mare producator mondial de bere si numarul trei la nivel local, manageri formati in cadrul filialei locale, precum Mihai Albu, au fost avansati pe pozitii-cheie la nivel de grup. Cea mai recenta mutare in companie (martie 2008) a fost numirea lui Marilen Kenington, fostul legal&corporate affairs director al InBev Romania pe pozitia de vicepresedinte juridic pe zona Europei Centrale, de Est si Cuba a grupului InBev, potrivit datelor furnizate de producatorul Bergenbier.
Tot in cadrul InBev, Victor Coseac, fostul director de logistica pe regiunea Balcani, a fost promovat ca director de logistica la Sun Inbev Rusia.
Pe de alta parte, doua multinationale din bere, Ursus Breweries si InBev, si-au schimbat in ultimul an directorul general.
Plecarea lui Mihai Ghyka de la InBev Romania in primavara acestui an a stabilit si prima ierarhie a ultimilor cinci ani in care multinationalele sunt conduse exclusiv de manageri straini. Pana la demisia lui Ghyka, dar si inainte de mandatul sau, prin Mihai Albu, cel mai mare producator de bere din lume a lasat fraiele afacerii locale in responsabilitatea romanilor.
Dupa doisprezece ani petrecuti in industria berii, Mihai Ghyka a ajuns intr-un moment in care a decis ca e mai bine sa se retraga pentru o vreme.
La 36 de ani, Mihai Ghyka a fost anul trecut cel mai tanar executiv al unei companii din Top 100 cele mai valoroase din Romania, clasament realizat de ZF cu Capital Partners. Valoarea de piata a InBev Romania a fost calculata anul trecut la 335 mil. euro.
Ghyka a fost director de marketing al InBev aproape sase ani, dupa care a ocupat pozitia de director general incepand din ianuarie 2006, an in care Mihai Albu, fostul executiv a fost promovat pe o pozitie de management in cadrul grupului.
Mandatul lui a cuprins o tranzactie, o schimbare de nume, lansarea unui nou brand, Lowenbrau, dar si inchiderea fabricii de la Baia-Mare, care avea doar o activitate sezoniera. InBev a preluat in 2006 controlul total asupra fabricii de bere Interbrew Efes Brewery de la Ploiesti prin achizitia pachetului de 49,99% de actiuni detinut de compania turca Efes Breweries International, in valoare de 20,79 mil. euro.
Pozitia de general manager in cadrul InBev Romania a fost ocupata din aprilie de catre Eduardo Luz, un brazilian de 35 de ani care lucreaza de mai multa vreme in cadrul grupului belgian.
"Careul" de asi din fruntea multinationalelor de bere este completat de Edwin Botterman, presedintele Heineken, de Shachar Shaine, 40 de ani, presedintele imbuteliatorului Tuborg si de Stephan Maria Weber, originar din Germania, care conduce operatiunile Ursus Breweries din 2007, dupa plecarea lui Dieter Schulze.
Potrivit datelor centralizate de ZF, filialele locale ale celor patru companii multinationale din industria berii au rulat anul trecut afaceri de peste 775 mil. euro, in cele 11 fabrici detinute de acestea pe plan local lucrand anul trecut peste 4.300 de angajati.
In industria bunurilor de larg consum, tutunul este un alt segment in care businessul multinationalelor este condus de expati. Pe de alta parte, companii precum Unilever, Orkla, Coca-Cola au in frunte executivi romani, in timp ce Danone, Nestle, P&G sau Pepsi au in continuare sefi straini.
Bucuresiul ocupa locul 14 intr-un top al oraselor preferate de expatii europeni pentru a locui, inregistand imbunatatiri in domeniul securitatii, al locuintelor si al sanatatii fata de anul trecut, potrivit unui studiu al firmei de consultanta in resurse umane ECA International.
Studiul a analizat 300 de orase din intreaga lume. Pe primul loc in topul preferintelor se afla Copenhaga, capitala Danemarcei. In primele zece pozitii ale topului se afla sase orase elvetiene si germane, respectiv Geneva, Basel si Berna din Elvetia, si Dusseldorf, Bonn si Munchen din Germania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO