Profesii

Măsurători de performanţă: cum afli evoluţia angajaţilor şi factorii care îi stimulează

Măsurători de performanţă: cum afli evoluţia angajaţilor şi factorii care îi stimulează

Printre cele mai des întâlnite pericole la care este supusă o companie care nu face managementul performanţei în mod eficient apare instalarea unei stări de semi-haos, generată de imposibilitatea de a alinia strategiile la obiective şi mai apoi la indicatorii de performanţă.

Autor: Ana Raduta

17.10.2011, 19:22 3661

Cu un număr de angajaţi mult redus faţă de vremurile bune ale economiei, companiile au nevoie de performanţă ca de aer. "Puţin, dar bun" pare să fie formula pe care trebuie să o reinventeze angajatorii. În această ecuaţie, instrumentul de management al performanţei este esenţial.

"Performanţa" este unul dintre cel mai des utilizate concepte într-o organizaţie. Anga­jatorii caută de fiecare dată să atragă şi să formeze angajaţi performanţi, pe când angajaţii au pretenţia ca locul în care lucrează să îi stimuleze să fie mai buni. În timp ce unele companii cred că pentru a face legătura între viziunea şi aşteptările celor două părţi privind performanţa este suficient să fixeze şi mai apoi să comunice către angajaţi un set de obiective, altele folosesc instrumente specifice care vizează tocmai gestionarea acestui indicator.

În momentul de faţă, tot mai multe companii caută să instituţionalizeze pe cât po­si­bil acest aspect şi apelează la ceea ce specialiştii numesc managementul perfor­manţei. Practic, prin instrumente specifice, este urmărită evoluţia angajaţilor, sunt iden­tificaţi factorii care îi stimulează, iar apoi aceste date sunt prelucrate în vederea realizării unui cadru propice în care respectivii angajaţi pot performa, scrie revista BUSINESS Magazin.

Codul muncii şi performanţa

"Nivelul tradiţional la care este utilizat managementul performanţei în organizaţii este nivelul individual, urmărindu-se cu pre­cădere monitorizarea performanţei angajaţilor într-un context organizaţional. La nivel int­er­naţional tendinţa este pentru o abordare integrată a managementului performanţei la toate nivelurile organizaţionale", spune Adrian Brudan, manager soluţii de per­formanţă strategică la Acumen Integrat.

Chiar dacă, în esenţă, principiile care stau la baza managementului performanţei sunt relativ simple, iar prezenţa lor în cultura organizaţională a oricărei companii este logică, în România managementul performanţei este într-un stadiu incipient de dezvoltare.

"Cu toate acestea, interesul pentru managementul performanţei în România a înregistrat o creştere exponenţială în ultimii ani", adaugă Brudan. Chiar şi noul Cod al muncii menţionează obligativitatea includerii criteriilor şi procedurilor de evaluare a angajaţilor, precum şi dreptul angajatorului de a stabili obiective de performanţă individuală.

Principalul beneficiu al acestui sistem este că permite managerilor să identifice lacune în cadrul proceselor de management şi să ia decizii pentru redresarea lor.

În cele din urmă, toate acestea se traduc prin creşterea productivităţii şi, implicit, a rezultatelor companiei.

"Aplicarea cu maximă eficienţă a managementului performanţei într-o orga­nizaţie presupune implicarea şi susţinerea necondiţionată din partea CEO-ului", susţine Adrian Brudan. Acest lucru este important în special pentru că managementul performanţei se face de sus în jos şi implică toate straturile care compun organizaţia - de la conducere până la departamente şi angajaţi luaţi separat.

"Prin analogie, o organizaţie care are o abordare integrată asupra managementului performanţei poate fi comparată cu o or­chestră filarmonică în stare să interpreteze o partitură cu mare succes, reuşind să stârnească în finalul unui concert aplauzele şi ovaţiile publicului", spune Brudan.

Capabilitate cheie

În acest caz, CEO-ul este dirijorul, orchestra condusă este organizaţia, publicul fiind reprezentat de către toţi beneficiarii.

"Fiecare membru al orchestrei foloseşte instrumente pentru a interpreta partitura la fel cum managerii şi echipele lor folosesc instrumente de management pentru atingerea scopului final, a strategiei propuse", îşi con­tinuă Brudan analogia. În spatele acestei explicaţii poetice se află însă mecanisme bine puse la punct.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO