Profesii

Metode de recrutare România vs. străinătate: de ce plătesc companiile mii de euro pentru un anunţ de recrutare de executivi

Foto Shutterstock

Metode de recrutare România vs. străinătate: de ce plătesc companiile mii de euro pentru un anunţ de recrutare de executivi

Autor: Corina Mirea

06.08.2012, 00:06 2921

Metodele tradi­ţio­nale de recru­tare a executivilor sunt în con­tinuare folosite de com­paniile din toată lumea, care sunt dispuse să cheltuia­scă până la aproape de 20.000 de euro pentru un anunţ de recrutare care apare o zi într-o pu­blicaţie precum Financial Times. În România, pre­ţul unui anunţ de recrutare de manager de top într-un ziar începe de la 400 de euro şi poate ajunge la 2.000 - 3.000 de euro per apariţie, potrivit datelor centralizate de ZF. De ce sunt dispuşi angajatorii să plătească mii de euro pentru a recruta un executiv?

Eliza Nechifor, marketing & communica­tion coordinator în cadrul firmei cu activităţi în do­meniul resurselor umane ManpowerGroup, spune că este vorba despre o strategie cu dublu efect, în care companiile urmăresc două obiec­tive - mediatizarea brand-ului şi atragerea unei anumite categorii de candidaţi pentru posturile va­cante.

"Recrutarea prin intermediul anuţurilor din ziarele sau revistele de profil se utilizează pentru dublul său efect. În primul rând, compania îşi poziţionează brandul pe piaţă şi, în acelaşi timp, recrutează doar o anumită categorie de oameni. Există o departajare a targe­tului atunci când vorbim despre recru­tare", precizează Nechifor, subliniind că pro­cesul şi alegerea căii de angajare ţin de regulile, legile, specificul companiei şi mentalitatea ţării respective.

Poate cea mai mare diferenţă dintre anun­ţu­rile publicate în ziarele internaţionale şi cele din România este raportul dintre preţul şi rezul­tatul acestuia, spune Daniela Necefor, mana­ging partner al firmei de executive search de pe plan local Total Business Solutions (TBS).

"Chiar dacă plăteşti între 10.000 şi 15.000 de lire sterline (între 13.000 şi 19.000 de euro - n.red) pentru un anunţ într-una dintre aceste publicaţii din străinătate este mai avantajos, pentru că are acoperire în întreaga Europă şi beneficiezi şi de încă un anunţ gratuit. În timp ce ziarele sau revistele din România, chiar dacă cer în jur de o mie de euro, ele sunt citite doar de o anumită parte a populaţiei, numărul cititorilor fiind incomparabil mai mic decât cel al Financial Times sau The Economist", explică Necefor. De asemenea, ea mai spune că avan­tajul major al unei astfel de publicaţii constă în site-ul propriu de joburi, cum este cazul ziarului Financial Times, pentru care companiile plătesc în jur de 2.000 de lire sterline (aproximativ 2.500 de euro - n.red).

"Cred că este un sistem de recrutare foarte bun şi foarte rapid. Poţi verifica CV-urile depuse de candidaţi încă din prima oră de la publicarea ofertei de muncă şi ai certitudinea că acelaşi text apare în toată Europa", adaugă Daniela Necefor.

Există şi posibilitatea publicării unor anunţuri în publicaţiile internaţionale şi la preţuri mai reduse. Spre exemplu, costul unui anunţ în Financial Times sau în The Economist este de până în 10.000 de euro pentru recrutarea unui executiv care să ocupe funcţia de CEO în cadrul uneia dintre cele mai mari companii aflate în subordinea Ministerului Transporturilor din România. George Butunoiu, head-hunterul care se ocupă de proiectul "CEO privat la stat" pentru companii precum Tarom sau Metrorex, a anunţat recent că a publicat anunţuri de recrutare de executivi în aceste publicaţii.

"Nu am publicat anunţuri pentru o poziţie anume, ci am făcut un anunţ generic, pentru toate cele 60 de posturi de manager la stat, însă de acest lucru s-a ocupat firma PwC. Nu pot spune care ar putea fi impactul acestor anunţuri asupra candidaţilor din străinătate, nu ştiu încă la ce să mă aştept, având în vedere că nu am mai folosit această metodă de recrutare până acum. Cu toate că am primit patru sau cinci CV-uri până acum, este totuşi prea devreme pentru a mă pronunţa", a spus Butunoiu, care se aşteaptă la un impact mai mare la anunţurile de recrutare într-o perioadă de două săptămâni. În ceea ce priveşte bugetul de care dispune, George Butunoiu spune că din cei aproape 200.000 de euro disponibili pentru recrutarea managerilor de stat, 30.000 de euro au fost direcţionaţi către anunţurile de recrutare din ziarele şi revistele de specialitate. Printre publicaţiile printate în care acesta va anunţa posturile de manager pentru companiile de stat din România se numără Handelsblatt (Germania), Kurier (Austria), International Railway Journal, International Maritime Journal, Flight Global si Flight International, potrivit georgebutunoiu.com.

Deşi unele companii din România şi Europa se bazează pe aceeaşi strategie când vine vorba despre publicarea poziţiilor vacante, asemănările dintre acestea se termină odată cu abordarea candidaţilor şi cerinţele postului.

Dacă pentru poziţiile de manager în cadrul unor companii din ţări precum Marea Britanie sau Franţa, anunţurile de recrutare din publicaţiile tipărite specifică numele angajatorului şi datele de contact ale persoanei care se ocupă de selectarea CV-urilor, iar în mediul online se oferă informaţii despre pachetul salarial, în anunţurile postate pe site-urile firmelor de recrutare sau în ziarele din România aceste informaţii nu sunt disponibile pentru aplicanţi.

"Majoritatea firmelor de recrutare din România nu fac publice informaţiile despre remuneraţie sau numele clienţilor tocmai pentru că nu vor. Este vorba despre o altă mentalitate şi o altfel de abordare a angajatorilor români, iar firmele de recrutare nu pot interveni în acest sens, dezvăluind salariul pe care l-ar putea câştiga un viitor angajat", spune Eliza Nechifor de la Manpower. De aceeaşi părere este şi Irina Vasile, country manager al firmei de executive search Antal, care afirmă că procesul de recrutare al companiilor din străinătate este mult mai structurat, iar bugetele pentru salariile angajaţilor sunt fixe, pe când în România angajatorii au altă mentalitate, acest proces fiind mult mai deschis, în care remuneraţia este oferită în funcţie de fiecare candidat pentru postul scos la concurs.

"Un alt motiv pentru a ascunde aceste informaţii este oferta salarială fie prea mică, fie peste media din piaţă oferită viitorilor angajaţi, pe care majoritatea companiilor din România preferă să nu o dezvăluie şi altor jucători de pe plan local", precizează Vasile.

În ceea ce priveşte cerinţele postului, mai exact experienţa profesională, anunţurile companiilor din străinătate publicate în ziare precum Les Echos sau Wall Street Journal se adresează doar persoanelor care au mai lucrat în acelaşi domeniu timp de şapte sau zece ani. În România nu se cere neapărat experienţa în acelaşi domeniu de activitate.

Spre deosebire de companiile din ţările europene, care cer în mod special viitorilor executivi competenţe de tip soft skills (ca bună organizare individuală şi colectivă, spirit de echipă, determinare sau abilităţi strategice - n.red), angajatorii români pun mai mult accent pe competenţele tehnice, dorind ca viitorii manageri să aibă cunoştinţe avansate de operare a unui calculator. De asemenea, în timp ce candidaţii pentru posturile oferite de companiile de pe plan local trebuie să fie vorbitori avansaţi de limbă engleză şi, de preferat, cunoscători ai unei limbi de circulaţie internaţională, rusa şi germana reprezintă un avantaj pentru cei care aplică în străinătate.

Specialiştii spun că, deşi cele mai multe recrutări se fac în continuare în me­diul online, printul îşi păstrează eficienţa în ceea ce priveşte trie­rea candidaţilor pentru poziţiile de top şi middle mana­gement.

"Este un filtru bun prin care com­paniile se adresează oa­menilor de afa­ceri, reuşind să facă o evaluare selec­tivă a can­di­daţilor care aplică pentru po­ziţii de execu­tivi. Cred că şi în România ar trebui să ne folosim mai mult de acest concept, având în vedere că feedback-ul din partea aplicanţilor este foarte rapid, de obicei la două sau trei zile de la publicarea anunţurilor", adaugă Irina Vasile de la Antal.

Ea spune că mediul online este un domeniu vast, iar oamenii foarte buni, ocupaţi, cei care nu au timp să "cerceteze" piaţa, rar caută un loc de muncă pe internet, iar când fac acest lucru, de obicei apelează la reţele de socializare ca Facebook sau LinkedIn.


Cum arată anunţurile de recrutare publicate de companii în ziarele internaţionale

  • Les Echos

Piana HR Group - director general

Candidatul care aplică pentru poziţia de director general în cadrul grupului francez de recrutare Piana HR Group Executive Search trebuie să fie absolvent de bacalaureat şi al unui master în mediul internaţional. De asemenea, acesta trebuie să aibă o experienţă minimă de zece ani în recrutarea de personal şi de cinci ani în coordonarea unei echipe de consultanţi în domeniu.

  • The Wall Street Journal

The Global Fund - relationship manager

Pentru postul de relationship manager în cadrul companiei cu perteneriat public-privat The Global Fund, candidaţii ar trebui să aibă o experienţă minimă de opt sau zece ani în sectorul privat sau să fi lucrat pe un post care să permită colaborarea cu mediul privat, cum ar fi strângerea de fonduri. Experienţa relevantă în managementul relaţional este un criteriu decisiv în procesul de "triere" a aplicanţilor pentru funcţia de relationship manager din cadrul companiei.

  • Financial Times(exec-appointments.com)

Companie de consultanţă IT - senior manager/partner

Salariu: cuprins între 7.400 şi 13.800 de euro pe lună

Candidatul potrivit pentru postul de senior manager/partner al unei companii de consultanţă din Marea Britanie trebuie să aibă o experienţă vastă în consultanţă, inclusiv în livrarea şi coordonarea obligaţiilor faţă de clienţi, în cadrul unor proiecte sau programe de management, dar şi în sectoare precum retail, servicii financiare sau ştiinţe sociale.

  • Financial Times (prin Serviciul exec-appointments.com)

Companie din sectorul B2B - COO

Salariu: 8.500 de euro pe lună plus beneficii

Pentru postul de chief operating officer în cadrul unei companii cu activităţi în sectorul de B2B (Business to Business), candidatul trebuie să fie absolvent de studii superioare şi să aibă o experienţă într-o tehnologie sau şi/sau în mediul B2B. De asemenea, acesta va avea competenţe excelente de tip soft skills (comunicare, leadership, organizare sau adaptabilitate - n.red).

Exemple de anunţuri de recrutare din România

Antal Internaţional (site)- senior Java developer

Pentru un post de senior Java developer candidatul trebuie să fie absolvent al unui program de cinci ani în Computer Science (ştiinţa calculatoarelor), adiţional diplomei de licenţă şi master în ştiinţe. De asemenea, acesta trebuie să aibă o experienţă profesională de minim patru ani şi cunoştinţe în programele Java. Salariul şi numele companiei nu se specifică pe site-ul firmei de recrutare.

  • Ziarul Financiar

Electrica Distribuţie Muntenia Nord - membri neexecutivi/executivi ai Consiliului de Administraţie

Pentru a face parte din cei cinci membri ai consiliului de administraţie din cadrul companiei Electrica Distribuţie Muntenia Nord, candidaţii trebuie să fie absolvenţi de studii superioare şi să aibă o experienţă minimă de trei ani în administrarea/ managementul unor intreprinderi publice profitabile sau societăţi comerciale din domeniul de activitate al acesteia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO