Profesii

Obişnuiţi să lucraţi de acasă? Vi se înjumătăţesc şansele de promovare

Obişnuiţi să lucraţi de acasă? Vi se...

Autor: Adelina Mihai

05.05.2013, 15:17 1076

Angajaţii care lucrează de acasă sunt, în cifre, mai performanţi decât colegii lor care vin la birouri, dar şansele ca aceştia să fie promovaţi sunt înjumătăţite pentru că managerii lor “nu le pot observa prea bine perfomanţa”, arată un studiu recent realizat de Stanford University în colaborare cu o agenţie de turism chineză.

Cercetarea a fost realizată într-o perioadă de nouă luni în cadrul companiei CTrip, o agenţie de turism cu 16.000 de angajaţi listată la NASDAQ, unde o parte dintre angajaţi s-au oferit voluntar să lucreze de acasă pentru studiu, scrie revista Talent Management Magazine.

Rezultatele studiului arată că operatorii call center care au lucrat de acasă în perioada cercetării au avut cu 50% mai puţine şanse de a fi promovaţi pentru că “supervizorii lor nu le-au observat performanţa atât de mult ca în cazul colegilor din birouri”, iar acest fenomen i-a determinat pe unii angajaţi să se întoarcă în birouri pentru a evita ceea ce

în studiu s-a numit “discrimination penalty” (penalizare pe bază de discriminare- n.red.).

Pe de altă parte, un alt rezultat al acestui studiu relevă că operatorii call center care au lucrat de acasă au avut o creştere a indicatorilor de performanţă cu 13% faţă de colegii lor. Motivul? Acasă, aceştia lucrează mai multe minute pe tura de lucru şi dau mai multe telefoane pe minut prin comparaţie cu colegii lor din birouri.

“Când lucrezi de acasă, nu ai suficient de mult timp pentru a interacţiona cu managerii care să observe cât de bine te descurci”, a spus Zhichun Jenny Ying, doctorand în economie la Universitatea Stanford şi co-autor al studiului.

Rezultatele cercetării au fost făcute publice după Marissa Mayer, noul CEO al Yahoo!, a interzis, începând cu luna iunie a acestui an, munca de acasă pentru angajaţii companiei. Ea a luat această decizie pentru că „viteza şi calitatea muncii sunt adesea sacrificate atunci când muncim de acasă”, după cum a spus într-un e-mail transmis angajaţilor directorul de HR al Yahoo!.

Managerii de top din cadrul companiei CTrip au vrut să vadă, prin acest studiu, dacă ar putea să le permită angajaţilor din Shanghai să lucreze de acasă pentru a avea o „potenţială reducere de costuri cu chiriile plătite pentru spaţiile de birouri”, având în vedere că preţurile de pe piaţa imobiliară chineză se aflau în plină creştere.

„Într-adevăr, s-ar putea să existe câiva manageri care să aibă o preferinţă faţă de angajaţii care sunt mai vizibili în birouri atunci când vine vorba de o promovare”, a spus Amy Edmondson, profesor de leadership şi management în cadrul Harvard Business School. Performanţa, la care se adaugă modul în care interacţionează un angajat cu colegii, poate juca un rol important pentru managerii cu putere de decizie.

„Totuşi, mult din ceea ce determină o promovare este dat de natura jobului. Trebuie să vedem dacă nu cumva comparăm mere cu portocale”, a mai spus Edmondson.

Autorii studiului spun că rezultatele sunt mai mult o caracteristică a muncii în call centere şi a procesului de promovare în cadrul companiei CTrip, ceea ce înseamnă că este dificil să se generalizeze acest caz şi în alte cazuri.