Profesii

(P) La 15 ani de la venirea in Romania, ARTHUR HUNT face paşi noi în proiecte transformaţionale

(P) La 15 ani de la venirea in Romania, ARTHUR HUNT face...

Autor: Publicitate

28.04.2021, 09:00 521

După unul dintre cei mai provocatori ani din istoria economiei moderne, claritatea a devenit una dintre cele mai preţioase resurse pentru orice tip de organizaţie, iar incertitudinea si schimbarea, spaţiul fundamental in care convieţuiesc, într-un echilibru fragil, nevoia de dezvoltare si cea de supravieţuire a companiilor.

Criza Covid 19 are un impact profund – ştim asta – dar cum vor evolua in final pieţele, granular până la nivel de comportament individual al consumatorului, rămâne încă o mare necunoscută.

Istoria in schimb nu este deloc neclară în a arăta fără echivoc faptul că cei care câştigă şi cei care pierd se delimitează în teren în timpul turbulenţelor. După criza financiară globală, de exemplu, companiile care au avut un plan clar de a maximiza oportunităţile în pieţe profund afectate de derută, s-au distanţat accentuat de cei care s-au concentrat exclusiv pe a minimiza pierderile în primii ani ai deceniului care a urmat. Soarta nu a fost binevoitoare cu cei care au ales să întârzie sau să lipsească deliberat din propriul prezent. După criză, multe companii la nivel global au picat examenul agilităţii, pe măsură ce performanţa lor a scăzut. Având în vedere perturbările curente din economie, nu ar fi de mirare ca promovabilitatea să scadă si mai mult de această dată.

În timp ce în mod clar suntem inundaţi de expertize şi speculaţii, cărora le acordăm beneficiul bunei intenţii, suntem încă într-o fază incipientă în a înţelege ramificaţiile pandemiei, iar zgomotul poate fi asurzitor.

Informaţiile despre tot ce s-a schimbat şi continuă să se schimbe au copleşit echipele de leadership şi pentru multe organizaţii, concentrarea pe a îşi proteja oamenii şi a-i aduce în siguranţă în birouri, pe fondul unei profunde incertitudini, a lăsat puţin timp pentru a face un pas înapoi şi a se consolida, explorând în echipă ce aduce această lume nouă, şi ce înseamnă asta în mod specific pentru propriul model de business.

Ceea ce ştim este că strategiile construite anul trecut, au devenit destul de brusc irelevante; nimeni nu a anticipat vârfurile de cerere şi şocurile din Supply Chain care s-au manifestat violent în pieţe încă din primul trimestru în 2020. Mişcările pe care încă le vedem de poziţionare-repoziţionare şi corecţiile pe care multe business-uri s-au văzut nevoite să le facă ne ridică tuturor întrebări legate de ipotezele centrale ale propriei strategii.

O abordare expectativă a fost foarte tentantă, şi nu sunt puţine organizaţiile care au apelat la masuri de îngheţare, amânare sau anulare a tot ceea ce înseamnă investiţii şi planuri strategice de dezvoltare. Într-o criză prelungită însă, în care factorii determinanţi nu pot fi controlaţi şi ajustaţi prin măsuri economice şi pârghii financiare, prelungirea aşteptării nu mai e deja o soluţie, nici măcar una de compromis. E timpul pentru acţiune, atât pentru a interioriza schimbarea, cât şi, mai ales, pentru a accelera procesul de redresare. Problemele companiilor  in ultimele luni nu sunt in mod exclusiv datorate inabilităţii de a acţiona, ci, in aceeaşi măsura, incapacităţii de a acţiona in mod determinat si adaptat cu desfăşurarea evenimentelor. Acesta este un fenomen care afectează cu precădere organizaţiile care au construit si au obţinut succesul pe o viziune inovativă, proaspăta si in acest proces au transformat modelele mentale, procesele, relaţiile si valorile - identificate ca fiind creatoare de valoare adăugată în perioade de creştere - in status-quo.  

Atunci când viziunea, acest set de presupuneri optimiste pe care linia de management construieşte business-ul ajunge sa îl situeze într-un unghi mort, când modul în care se fac lucrurile în organizaţie este marcat de un profund conservatorism, când sistemul de relaţii care aduce laolaltă angajaţii, clienţii, furnizorii si acţionarii tinde sa îngrădească în loc să dezvolte, iar valorile care determina cultura organizaţiei, prin forţa credinţelor comune se transformă în dogmă, majoritatea companiilor care escaladează culmile succesului cunosc o încetinire bruscă si inexplicabilă. Iar când mediul extern se restructurează în profunzime, se impune o inversare semnificativă a acestei dinamici.

Toate acestea reconfigurează agenda liderilor din business. Majoritatea companiilor vor avea nevoie să îşi restructureze strategia, atât pentru a reflecta ceea ce e cunoscut astăzi cât şi pentru a se pregăti pentru un viitor definit mai mult ca oricând de incertitudine. Asta va însemna că organizaţiile vor trebui să ridice miza jocului pe trei piloni vitali pentru o strategie viabilă : Adaptabilitate, Predictibilitate şi Rezilienţă.

Schimbarea nu (mai) este un proces de decorare-redecorare a spaţiului, devine însăşi fundaţia noii construcţii. Nu (mai) e fashionble şi trendy, e nevoie de bază.

Nu e revoluţie, e înnoire. Revoluţiile organizaţionale îi lasă pe membrii ei dezorientaţi, desprinşi într-adevăr de trecut, dar total nepregătiţi pentru viitor.

A (re)dobândi claritate presupune schimbări dureroase, conştientizarea sursei durerii si a simptomatologiei generale. Devine critic angajamentul tuturor membrilor organizaţiei de a parcurge cu determinare şi în mod asumat drumul de multe ori sinuos si, în condiţiile actuale, pe un traseu neconfigurat în mod definitiv.

După 15 ani in care a asistat companiile din Romania în procese de tranziţie, Arthur Hunt lansează in parteneriat cu ONV LAW, una dintre cele mai dinamice companii independente de avocatură, o nouă linie de business - Servicii integrate de HR şi consultanţă legală pentru procesele de restructurare, integrare şi transformare a companiilor.

In aceasta formulă, clienţii celor doua companii beneficiază în mod activ de un sistem integrat de ghidare in procesele de schimbare, particularizat pe istoricul companiei si pe nevoile ei, intr-un efort activ de protejare a aspectelor ereditare constructive înscrise in ADN-ul culturii lor şi în acelaşi timp, de implementare a deciziilor dificile care vor ajuta business-ul să se ajusteze corespunzător cu schimbările din mediul extern, gestionând eficient riscurile, atât din punct de vedere legal, cat si cele de capacitate.