Profesii

Paradoxul de pe piaţa muncii: foarte multe persoane sunt în căutare activă a unui loc de muncă, însă puţine dintre ele sunt contactate de către recruitori sau angajatori, deşi multe companii au nevoie de angajaţi

Paradoxul de pe piaţa muncii: foarte multe persoane sunt...

Autor: Roxana Rosu

25.01.2023, 14:23 21296

Piaţa muncii din România arată un paradox, în condiţiile în care foarte multe persoane sunt în căutare activă a unui loc de muncă, însă puţine dintre ele sunt contactate de către recruitori sau angajatori, desi multe companii au nevoie de forţă de muncă.

”Explicaţia este simplă, anume că oferta nu satisface cererea. În plus, candidaţii au început să fie mai selectivi şi, pe lângă salariu, pun tot mai mult accent pe beneficii. În unele situaţii, însă, aceste beneficii fie nu există în oferta angajatorului, fie sunt considerate insuficiente de către candidat. Drept urmare, ne găsim în situaţia în care deşi există şi cerere, şi ofertă de locuri de muncă, totuşi, înregistrăm un deficit în ambele”, spune Cristina Profeanu, Managing Partner şi Specialist HR în cadrul agenţiei de recrutare cristinaprofeanu.ro.

Discrepanţa semnificativă între cererea şi oferta de locuri de muncă este resimţită de peste doi ani. Companiile caută angajaţi, dar nu îi găsesc, iar acest lucru ar putea genera o reducere a numărului de angajaţi din companii, dar, totodată, şi la o creştere a numărului de furnizori de servicii.

În trimestrul al treilea din 2022, rata de ocupare a populaţiei în vârstă de 20-64 ani a fost de 68,9%, în condiţiile în care populaţia activă a României era de 8,26 milioane de indivizi, dintre care 445.500 erau şomeri. Pe parcursul întregului an 2021, rata de ocupare a fost de 61,9%, iar numărul şomerilor era de 459.000.

O altă tendinţă tot mai vizibilă este interesul candidaţilor de a avea propriile firme şi de a renunţa la statutul de angajaţii full-time. De altfel, aproximativ 80% dintre candidaţii aflaţi în căutarea unui loc de muncă în IT preferă o colaborare B2B cu angajatorul, procentaj care scade la 45% în cazul sectorului de proiectare în construcţii şi la 40% în domeniul marketingului digital. În sectorul contabilităţii şi resurselor umane, 35% dintre candidaţi înclină balanta spre freelancing.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO