Profesii

Pentru ce pozitii este vital trainingul

Pentru ce pozitii este vital trainingul
18.01.2009, 16:09 154

"A taia acum din training, fie ca este vorba de vanzari sau de customer care, mi se pare un lucru foarte 'curajos'. In opinia mea, este o strategie care pierde. Pe un an de zile, o astfel de economie nu aduce mari venituri, insa cand va trece criza, peste un an - doi, oamenii se vor intoarce la companiile de unde au primit calitate cat timp a fost criza", explica Lucian Mihai, managing partner Interact, companie de training care a inregistrat in 2007 o cifra de afaceri de un milion de euro.

Pe fondul crizei economice, mai multe companii au renuntat la programele de formare profesionala pentru angajati, in incercarea de a reduce costurile. Exista insa joburi pentru care trainingul este "vital", respectiv cele care presupun o legatura directa cu clientii, cele din front office sau customer care. De asemenea, personalul din companiile de suport IT sau cele de outsourcing care ia legatura permanent cu clienti din strainatate ar trebui sa beneficieze de traininguri de comunicare sau care sa-i ajute sa-si perfectioneze cunostintele de limba straina.
"Intr-o perioada in care accentul se pune pe eficienta si pe reducerea costurilor, a creste competentele angajatilor nu este un lux, ci o necesitate. A renunta la training din motive de recesiune transmite un mesaj negativ in organizatie, mesajul ca investitia in oameni nu conteaza foarte mult", crede Stefania Luca, sales business developer la Compass Training.
Dimpotriva, este mult mai indicat sa se faca programe de training cu exigente sporite, pentru a dezvolta un set de calitati necesare traversarii cu bine a perioadei de recesiune. In acest fel se poate evalua mai rapid impactul programului de training si in plus poate fi si un instrument atractiv pentru retentia angajatilor valorosi, a caror plecare poate insemna un cost suplimentar nedorit.
Potrivit unei analize realizate de Federatia Internationala a Contabililor (IFAC) in luna decembrie anul trecut, in contextul crizei actuale pregatirea profesionala a angajatilor si, in mod special, a celor care sunt responsabili de situatiile financiare ale companiei nu ar trebui neglijata, ci adaptata la conditiile actuale. Astfel, in asemenea conditii, contabilii sau finantistii trebuie sa fie "multidimensionali", sa aiba un set de cunostinte, capacitate de adaptare si de a ajunge la o maturitate profesionala cat mai repede trebuie sa fie stimulate la maxim. Acest lucru se poate realiza prin programe de training concentrate si adaptate noilor cerinte.
"Rolul directorului financiar sau al echipei financiar-contabile dintr-o organizatie devine unul strategic, asteptarile fiind ca acesti oameni sa fie din ce in ce mai mult implicati activ in decizii de top. Un astfel de rol solicita un nivel mult mai ridicat de instinct comercial si fler antreprenorial din partea profesionistilor contabili. Rolul lor se extinde mai departe de limitele traditionale si se muta in miezul afacerii desi in continuare cunostintele financiare vor fi fundamentale in luarea deciziilor", spune Laura Perrin, director formare si dezvoltare profesionala KPMG si membru in Consiliul ACCA.
Pe langa profesiile asociate cu domeniul financiar-contabil, cele din zona de marketing si de resurse umane necesita participare periodica la training: atat pentru a fi la curent cu ultimele noutati, cat si pentru a dezvolta abilitatile deja existente si pentru schimbul de experienta.
"In marketing poate fi nevoie de strategii mai creative, dar si de instrumente mai bune pentru masurarea rezultatelor deciziilor luate in resurse umane pentru a fi la curent cu cele mai moderne metode si tehnici pentru eficientizarea capitalului uman. Si profesia de manager de proiect necesita o actualizare periodica a cunostintelor", apreciaza Luca.
Daca ne referim la vanzari, este indicat sa existe o participare la traininguri de cel putin de trei - patru ori pe an pentru a imbunatati paleta de abordari, argumentarea, puterea de negociere si a-si evalua abilitatile, precum si diferenta intre nivelul actual de competenta si nivelul tintit pentru performanta.
Potrivit studiului IFAC, pentru cei care lucreaza in vanzari, programele de training ar trebui sa puna accent pe strategia de dezvoltare a companiei. Reprezentantii de vanzari trebuie pregatiti ca sa inteleaga cum ar putea dezvolta acele segmente de business care genereaza venituri stabile si pe termen lung. De asemenea, in ceea ce priveste companiile producatoare, programele de training ar trebui axate pe reducerea costurilor excesive, eliminarea pierderilor si incurajarea inovatiei in dezvoltarea proceselor si a productiei. Firmele de pe piata locala cheltuiesc, in medie, 113 de euro pentru formarea profesionala a fiecarui angajat, potrivit studiului Romanian HR Profile 2008 realizat de Business Edu impreuna cu Corporate Dynamics International, firma specializata in training si consultanta organizationala.
Doar 4% dintre companii investesc peste 500 de euro/ angajat/an in programe de training, in vreme ce 6% dintre angajatori investesc intre 76 si 100 de euro anual per angajat, alti 6% aloca intre 151 si 200 de euro, in timp ce un procentaj de doar 2% cheltuiesc sume cuprinse intre 300 si 400 de euro, mai arata studiul.
In alta ordine de idei, indiferent de profesie, trainingul este unul dintre instrumentele care pot ajuta angajatii sa depaseasca perioadele de criza. Printre trainingurile utile se numara cele de finante pentru non-finantisti, managementul proiectelor sau tehnici de negociere.
Spre exemplu, trainingul de finante pentru non-finantisti este destinat angajatilor cu rol de decizie sau influenta intr-o companie, care nu au o formare economica. Astfel, ei pot intelege mai bine modul de construire a unui buget, indicatori financiari, controlul costurilor si pot veni cu propuneri relevante in limbajul finantistilor.
De asemenea, in ceea ce priveste managementul proiectelor, trainingul ajuta la o mai buna gestionare a resurselor, indiferent ca este vorba de resurse materiale sau resurse umane, astfel incat sa se reduca pierderile cauzate de intarzieri sau blocaj in diferite momente.
Un alt training foarte util este cel de tehnici de rezolvare a problemelor si gandire creativa, care ajuta la a stimula abordarea de tipul "problem-solver" prin care orice angajat isi poate aduce o contributie la gasirea unor solutii pentru problemele aferente recesiunii.
Tehnicile de negociere avansate, in special pentru zona de achizitii, ajuta la a reduce din costurile asociate negocierilor cu parteneri in pozitie de superioritate, mai ales la contractele mari, unde fiecare procent primit sau cedat si fiecare clauza sunt semnificative.
Trainingul de management al schimbarii este util atat pentru comunicarea eficienta a schimbarilor in interiorul organizatiei, cat si pentru evaluarea costurilor aferente deciziilor luate.
 
De ce este vital trainingul In anumite domenii
  • Contabilitate - pentru a consolida rolul strategic in companie al contabililor
  • Customer care - pentru a mentine o relatie buna cu clientii
  • Vanzari - pentru a dezvolta acele segmente de business care genereaza venituri stabile si pe termen lung
  • Centrele de suport IT - pentru imbunatatirea comunicarii cu clientii, precum si a cunostintelor de limbi straine
  • Resurse umane - pentru a fi la curent cu cele mai moderne metode si tehnici de eficientizare a capitalului uman
  • Marketing - pentru a dezvolta strategii mai creative si pentru a masura mai bine rezultatele deciziilor luate

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO