Profesii

Piata de training intre doua estimari: In varianta pesimista se injumatateste, in cea optimista se reduce cu un sfert

Piata de training intre doua estimari: In varianta pesimista se injumatateste, in cea optimista se reduce cu un sfert
30.08.2009, 17:30 236

Unul dintre cele mai pesimiste scenarii in ceea ce priveste evolutia pietei de training este reducerea la jumatate a valorii acesteia pana la sfarsitul anului. Varianta optimista ar presupune o scadere de numai 25% a afacerilor firmelor care ofera servicii de formare profesionala.

„Nu cred ca scaderea la jumatate a pietei este o estimare exagerata pentru ca, intr-adevar, piata de training este mai mica anul acesta. Multe companii si-au anulat programele, altele si-au amanat programele, iar altele le-au regandit", spune Octavian Pantis, managing director al TMI Romania, una dintre principalele companii de training de pe piata, cu afaceri de 2 mil. de euro in 2008.

In opinia sa, putem vorbi de o scadere cu 40-50% a pietei fata de anul trecut, adica o scadere pana la 25 mil. euro, in conditiile in care anul trecut piata a fost evaluata la aproximativ 50 mil. euro. In acelasi timp insa, trebuie mentionat ca anul 2008 a fost un an pe care chiar unii jucatori il caracterizeaza drept „anormal de bun" pentru piata de training.

Pe de alta parte, Viorel Panaite, partener la compania de training si consultanta in resurse umane Human Invest, este mai sceptic in ceea ce priveste estimarile, insa este de parere ca primele cinci firme de training de pe piata ar putea inregistra afaceri cuprinse intre 500.000 de euro si 2 mil. de euro. „Este greu de spus cat va fi piata pana la sfarsitul anului. Cred ca principalele companii de training de pe piata nu vor inregistra afaceri (cumulate - n.r.) mai mari de 10 mil. de euro", spune partenerul Human Invest, companie care a inregistrat afaceri de 1,4 mil. euro in 2008 si o profitabilitate de 8%.

Exista insa si scenarii mai optimiste, avand in vedere ca multe firme de pe piata nu au cheltuit inca bugetele de training stabilite la inceputul anului, mentinandu-se in expectativa pe parcursul anului.

„Lucrurile incep sa se miste nu doar la nivel de Romania, ci si la nivel de regiune. Pana acum s-au amanat foarte multe proiecte, insa bugetele nu au fost eliminate, ci doar inghetate in prima parte a anului. In prezent insa, lumea prinde curaj sa cheltuiasca aceste bugete", spune Adrian Florea, managing partner la grupul de firme Trend Consult, cu afaceri de 1,1 mil. euro anul trecut.

In opinia reprezentantului Trend Consult, spre exemplu, exista trei scenarii posibile. Cel mai pesimist presupune o scadere de 15-17% a afacerilor, varianta realista ar insemna o scadere cu 5-10%, in timp ce scenariul optimist ar presupune o crestere intre 1 si 6%.

Unul dintre lucrurile care ar putea justifica o crestere moderata este numarul ridicat de proiecte din ultima vreme, in special in vanzari, customer care sau pregatirea managerilor in zone precum soft skills, management skills sau leadership. Mai mult decat atat, au disparut programele mici de training. Companiile nu mai cumpara cursuri mici, adresate unei singure echipe de angajati, ci se angajeaza doar in proiecte mari, participand la licitatii de anvergura. 

Firmele „de apartament" ar putea sa dispara

Firmele de training de apartament, care au aparut in numar tot mai mare in ultima vreme, ar putea fie sa dispara, fie sa profite de pe urma contextului actual, avand in vedere tarifele mici pe care le au. Cu toate acestea, in momentul in care o companie alege sa plateasca pentru un program de training, increderea in furnizor este foarte importanta.

„In procesul de cumparare, o componenta importanta este increderea clientului in furnizor, in brand si in oameni, increderea ca lucrand cu furnizorul respectiv isi poate atinge obiectivele: sa-si pregateasca managerii sau sa dezvolte cunostintele angajatilor si atunci nu este suficient ca o firma sa aiba tarife mici", crede Pantis.

In opinia sa, unele firme de apartament o sa isi inchida usa, altele s-ar putea sa aiba sansa acum sa isi creasca veniturile daca pot sa castige increderea clientilor.

De asemenea, acum nu este momentul pentru o companie noua sa intre pe piata.

„Nu era momentul nici anul trecut, insa anul trecut oamenii erau mai dispusi sa riste, chiar daca era vorba de un furnizor nou. Acum nu se mai pune problema asa. Este o piata unde sunt suficienti jucatori, este suficient de matura deja ca sa mai fie loc pentru jucatori noi, cel putin in momentul acesta", considera Pantis.

 

Piata de training se restrange si se transforma 

Avand in vedere noile coordonate ale economiei, piata de training cunoaste doua fenomene: se restrange si se transforma. „Daca pana acum se mai faceau cursuri pe teme foarte de baza, acum se fac mult mai putine cursuri. Angajatorii se asteapta ca angajatii sa stie deja anumite lucruri, iar daca nu le stiu, sa le invete singuri", spune managing directorul TMI, care da exemplu cursurile de comunicare sau cele de relatii cu clientii, in care firmele nu mai investesc. 

Existand foarte multe resurse pe internet, angajatorii se asteapta caa oamenii sa se descurce singuri, mai ales ca gradul de ocupare al acestora a scazut mult odata cu criza. In aceste conditii, companiile prefera sa lucreze cu parteneri de training si consultanta pe probleme de business, cum ar fi: ce facem sa fim mai productivi, ce facem ca sa ne asigu­ram ca toti oamenii din firma sunt constienti de costuri sau ce facem cu managerii nostri care au fost obisnuiti sa gestio­ne­ze cresteri pana acum si nu scaderi, cum se fac concedierile, ce trebuie schimbat intr-o firma sau ce nu trebuie schimbat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO