Profesii

Platit pentru experienta, angajat pentru atitudine

18.06.2007, 22:29 123

Pe langa experienta profesionala si studii, ceea ce adauga mai multe zerouri la salariul unui manager de top este initiativa, inteligenta emotionala si experienta de viata, sunt de parere specialistii in resurse umane si executivii de top.
"In momentul angajarii, expertiza si experienta sunt importante in proportie de 25% fiecare, urmate de studii, cu aproximativ 20%. Relatiile profesionale cu partenerii pot reprezenta peste 10%, iar restul de procente ar reveni varstei, notorietatii si abilitatilor pesonale", este de parere Kurt Leitner, CEO-ul Grupului Financiar Porsche Romania.
De aceeasi parere este si Monica Bolocan, director de resurse umane la Elite Romania, care apreciaza ca experienta conteaza in proportie de 30%, iar expertiza, la fel de mult pentru ca desi cele doua criterii trebuie sa se completeze unul pe altul, nu pot exista separat. "In total, 60% revine profesionalismului si restul de 40% e inteligenta emotionala si leadership", explica ea.
Experienta este cruciala tocmai pentru ca ea aduce cu sine cunoasterea profunda a domeniului de activitate, a situatiilor care pot aparea, atat la nivel de business, cat si la nivelul echipei coordonate de manager. "Pentru pozitiile de middle si top-management experienta e cu siguranta cel mai important criteriu si acest fapt se traduce prin implicarea efectiva pe o perioada semnificativa de timp, intr-un anumit domeniu", este de parere Diana Stan, Professional Placement Consultant la Manpower.
"Pentru ocuparea pozitiilor manageriale, experienta este foarte importanta, dar aceasta trebuie sa fie completata de atitudinea persoanei respective in fata provocarilor profesionale, adica flexibilitate, deschidere sau initiativa", Adina Sandor, Managing Consultant in cadrul Lugera & Makler.
Insa si experienta de viata are un rol important pentru ca aceasta confera un grad mare de dezinvoltura in abordarea relatiilor interpersonale si a diferitelor probleme cu care se confrunta managerii. "Chiar daca la cursurile de management se pune un mare accent pe studiile de caz, consider ca 'numarul de kilometri parcursi' face o mare diferenta. Am cunoscut manageri tineri care stiau foarte bine cum sa faca lucrurile teoretic, insa problemele apareau la punerea in practica si la gestionarea aspectelor soft legate de oameni", completeaza Bogdan Dragoescu, Key Account Manager la Manpower.
Atunci cand te angajezi, conteaza cum stii sa te vinzi, insa nu trebuie sa cazi in cealalta extrema in care crezi ca este importanta doar imaginea ta.
"Sunt oameni care sunt experti in a-si crea o imagine de mare impact, care si-au creat un brand personal si stiu sa-l vanda. Este important, dar nu ar trebui sa primeze acest aspect. De fapt ar trebui sa alocam mai multa importanta lucrurilor reale pe care le-a construit persoana respectiva, pentru ca, atunci cand esti manager si ai responsabilitati la nivel strategic, ai toate resursele si parghiile sa creezi valoare. Pentru companie si pentru oamenii cu care lucrezi, echipa ta, in egala masura. Aici trebuie pus accentul", este de parere Bolocan.
Pe langa experienta si atitudinea candidatului, in luarea unei decizii de angajare pe o pozitie manageriala se tine cont si de calitatile de coordonare, de "people management", insa acestea pot fi invatate daca respectivul candidat are abilitati de comunicare, atitudine deschisa sau abilitati de conducere.
Un alt criteriu important, in opinia lui Bolocan, este inteligenta emotionala pentru ca este ingredientul forte care face ca omul sa se adapteze rapid valorilor si culturii companiei si il face sa fie un bun team-player.
Si, bineinteles, abilitatile de lider, care se impletesc foarte bine cu un nivel ridicat de inteligenta emotionala. "Ca persoana, cred ca in primul rand trebuie sa ai incredere in tine, sa fii extrovertit, sincer si deschis. Pe langa aceasta, si alte caracteristici aduc valoare: expertiza sau studiile MBA, atunci cand sunt relevante in context", considera Leitner.
De asemenea, in anumite sectoare este foarte importanta o retea bine stabilita de networking.
"In vanzari, pentru pozitii de Key Account Manageri, spre exemplu, in cazul carora managerii respectivi desfasoara activitati de negociere directa sau de relationare cu diverse companii", explica Adina Sandor, managing consultant Lugera & Makler.
Cu toate acestea, pentru pozitiile de middle si top management, relatiile, networking-ul sau studiile nu sunt criterii eliminatorii, decat in anumite posturi in care specificul activitatii impune anumite conditii. "De exemplu, un IT Manager de cele mai multe ori va fi dorit cu studii tehnice, iar un om care se va implica in start-up-ul unei companii va fi dorit atat cu experienta, cat si cu o vasta retea de cunostinte si relatii in business", explica Stan de la Manpower.
Studiile nu pot fi trecute cu vederea, insa pana nu sunt confirmate de realizari in aria de expertiza a managerului, ele nu pot fi un indicator realist al succesului unei persoane intr-o astfel de pozitie.
"Studiile sunt importante pentru ca ele reprezinta edificiul pe care se construieste ulterior expertiza, dar cand recrutam ne uitam la rezultatul final, adica pe valoarea adaugata pe care o aduce omul pentru companie, si asta vine numai din experienta si expertiza", spune Bolocan.
De aceeasi parere este si Sandor care spune ca de obicei studiile si MBA-urile reflecta orientarea persoanei respective spre dezvoltare continua si sunt apreciate de catre angajatori, insa experienta primeaza, deoarece, pentru pozitiile manageriale este mult mai importanta practica, in comparatie cu nivelul de cunostinte teoretice in domeniu. "Studiile MBA sunt intotdeauna un plus in CV-ul unui manager, insa si ele au loc in urma sau concomitent cu implicarea directa in activitate. De regula un MBA este urmat dupa mai multi ani de implicare intr-un anumit domeniu", mai adauga Diana Stan, Professional Placement Consultant la Manpower.
Bogdan Dragoescu, Key Account Manager la aceeasi companie de recrutare, crede ca angajatorii se raporteaza tot mai mult la un concept vehiculat din ce in ce mai mult in ultimii ani: acela de invatare continua, "life long learning".
Pe de alta parte, in cazul managerilor de nivel junior, cele mai importante sunt studiile si rezultatele academice, acestea fiind in stransa legatura cu profilul personal al potentialului manager, care trebuie sa se apropie cat mai mult de cel definit de companie.
Important este si tipul de companie din care provine persoana ce candideaza pentru o astfel de pozitie.
"De exemplu companiile multinationale prefera candidati expusi la acelasi fel de mediu, deoarece el formeaza un "comportament" adaptat unui mediu normat, cu o anumita structura si libertate de miscare, care deseori se regaseste si in compania in care managerul urmeaza sa se integreze", explica Stan.
In zilele noastre organizatiile moderne se caracterizeaza prin descentralizare, iar reducerea numarului de niveluri ierarhice este o necesitate pentru intensificarea comunicarii si cooperarii intre membri. "Un manager modern nu mai este centrat pe coordonare si control, ci pe delegare, imputernicire din moment ce accentul nu mai este pus atat de puternic pe mijloacele fixe ale companiei, ci pe resursele umane", spune Dragoescu.
El adauga ca in functie de angajator, se remarca o tendinta a companiilor multinationale de a selecta manageri capabili de "mentoring", de a dezvolta o echipa si, eventual, de a pregati profesional inlocuitori, in cazul in care sederea lor in respectiva companie nu va fi de lunga durata.
In privinta varstei, alegerea managerilor depinde foarte mult de flexibilitatea clientilor si a companiilor angajatoare.
"De obicei, angajatorii tin cont de echipa in care se va incadra ocupantul pozitiei manageriale si se orienteaza spre candidati apropiati ca varsta de restul membrilor echipei. Din pacate, in Romania exista, inca, acea 'limita de varsta', care restrictioneaza adesea accesul unor persoane extrem de calificate spre pozitii manageriale", explica Sandor.
Potrivit reprezentantei Manpower, calitatile importante in cazul unei angajari se refera la people management skills, experienta si atitudine, planul de cariera al persoanei respective, o potrivire intre planul personal si planul companiei, astfel incat sa se instituie o relatie de tip "win-win", dar importanta este si potrivirea cu cultura organizationala, precum si alte abilitati: profesionale, personale, de organizare, networking, decision making si gandire strategica.
Un bun manager trebuie sa aiba un ascendent profesional asupra colegilor, altfel nu va fi acceptat de catre acestia.
"De aceea, nu cred in conceptul de "manager generalist".
In general bunii manageri au trasee profesionale consistente in care acumuleaza experienta si devin in primul rand experti in industria in care activeaza, iar apoi incep sa aiba responsabilitati de coordonare de echipe", completeaza Bogdan Dragoescu de la Manpower.


Pentru ce sunt platiti managerii

1. Experienta si expertiza - arata cati ani au fost dispusi sa se specializeze intr-un anumit domeniu
2. MBA-ul - ofera un avantaj in fata celorlalti
3. Calitatile de coordonare, de people management
4. Tonusul - care este mult mai important decat varsta biologica
5. Notorietatea sau networking-ul - mai ales in domeniul vanzarilor
6. Potrivirea cu atitudinea si cultura companiei

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO