Profesii

Populaţia şcolară din anul 2017-2018: Peste 3,5 milioane de elevi şi studenţi, cu 18.700 mai puţini decât în anul şcolar precedent. Învăţământul profesional rămâne în continuare cel mai puţin frecventat

Populaţia şcolară din anul 2017-2018: Peste 3,5...

Autor: Dan Straut, Mediafax

25.06.2018, 17:14 1008

Populaţia şcolară din sistemul naţional de educaţie a fost în anul şcolar/universitar 2017-2018 de 3,57 milioane de elevi şi studenţi, numărul fiind în scădere cu 18.700 comparativ cu anul şcolar/universitar precedent, arată datele comunicate luni de Institutul Naţional de Statistică - INS.

„Învăţământul profesional şi învăţământul superior sunt nivelurile educaţionale în care populaţia şcolară a crescut (cu 6,9%, respectiv 1,4%) comparativ cu anul şcolar/universitar precedent. Numărul absolvenţilor din anul şcolar/universitar 2016-2017 a fost de 497.600 de elevi şi studenţi, în scădere cu 0,3% comparativ cu anul şcolar/universitar precedent”, arată un comunicat al INS.

În anul şcolar/universitar 2017-2018, aproape jumătate din populaţia şcolară s-a regăsit în învăţământulul primar şi gimnazial (46,9%), iar circa o treime în învăţământul liceal şi cel antepreşcolar şi preşcolar (17,8%, respectiv 15,1%). Din totalul populaţiei şcolare cuprinsă în sistemul de educaţie, 50,1% au fost elevii şi studenţii de sex masculin şi 71,4% au studiat în mediul urban.

Comparativ cu anul şcolar/universitar precedent, învăţământul superior şi învăţământul profesional sunt nivelurile care au înregistrat creşteri ale populaţiei şcolare (+7.300 de studenţi/cursanţi, respectiv +5.800 de elevi). În învăţământul profesional au fost înscrişi 90.200 de elevi, rămânând în continuare nivelul educaţional cel mai puţin reprezentat în totalul populaţiei şcolare (2,5%).

Învăţământul primar şi gimnazial, precum şi cel liceal, au cunoscut cele mai accentuate diminuări ale numărului de elevi înscrişi în anul şcolar 2017-2018 faţă de cel anterior (-17.500, respectiv -13.100).

Unităţile de învăţământ care au funcţionat în anul şcolar/universitar 2017-2018 au aparţinut, în principal, nivelurilor de educaţie primar şi gimnazial (57,2%), liceal (21,2%), respectiv antepreşcolar şi preşcolar (17,1%).

Potrivit INS, populaţia şcolară a fost cuprinsă cu preponderenţă (95,4%) în unităţile şcolare publice, iar restul de numai 4,6% în unităţi şcolare private.

Pe niveluri educaţionale, cele mai reduse ponderi ale elevilor/studenţilor înscrişi în unităţile din învăţământul public s-au regăsit în învăţământul superior (87,5%), respectiv postliceal (56,6%).

Gradul de cuprindere în învăţământ al elevilor din grupa de vârstă 11-14 ani a înregistrat cel mai ridicat nivel (89,8%), comparativ cu cel al celorlalte grupe de vârstă.

În anul universitar 2017-2018 au fost înscrişi în învăţământul superior 538.900 de studenţi, din care 54,2% au fost studente.

Cele mai atractive specializări (conform clasificării ISCED-F) din învăţământul superior au fost cele de Afaceri, Administraţie şi Drept (23,8% din totalul studenţilor), respectiv de Inginerie, Prelucrare şi Construcţii (21,0% din totalul studenţilor).

În profil teritorial, populaţia şcolară din anul şcolar/universitar 2017-2018 a înregistrat cele mai ridicate valori în regiunile Nord-Est (623.000 de persoane), respectiv Bucureşti-Ilfov (506.800 de persoane).

Distribuţia populaţiei şcolare pe regiuni de dezvoltare şi niveluri educaţionale faţă de totalul fiecărei regiuni, arată că cea mai ridicată pondere s-a înregistrat în învăţământul primar şi gimnazial din regiunea Sud-Muntenia (54,4%), în timp ce învăţământul superior a fost preponderent în regiunea Bucureşti-Ilfov (34,8%). La polul opus, cele mai scăzute ponderi s-au înregistrat în învăţământul postliceal şi de maiştri din regiunile Centru, Nord-Est şi Bucureşti-Ilfov (câte 2% fiecare în parte).

Datele INS mai arată că în anul şcolar/universitar 2017-2018, personalul didactic din cadrul sistemului educaţional a însumat 236.200 de persoane. Astfel, raportul mediu dintre populaţia şcolară şi numărul cadrelor didactice a fost de 15 elevi/studenţi la un cadru didactic.

Ponderea personalului didactic de sex feminin este majoritară atât la nivelul întregului sistem educaţional (77,8%), cât şi pe nivelurile de educaţie: antepreşcolar şi preşcolar (99,7%), primar şi gimnazial (80,1%), postliceal şi de maiştri (77%), liceal (71,5%) şi profesional (68,2%).

Numărul absolvenţilor din anul şcolar/universitar 2016-2017 aparţinând nivelurilor educaţionale gimnazial, liceal, profesional, postliceal şi de maiştri, respectiv superior (licenţă, master şi doctorat, cursuri postuniversitare şi programe postdoctorale) a fost de 497.600 de elevi şi studenţi. Preponderente au fost absolventele, în număr de 260.600, reprezentând 52,4%.

La sfârşitul anului şcolar 2016-2017 au absolvit învăţământul gimnazial 171.400 de elevi, cei mai mulţi dintre aceştia înregistrându-se în regiunea Nord-Est (20,3%). Ponderea băieţilor (51%) o devansează uşor pe cea a fetelor. În mediul urban, absolvenţii de gimnaziu reprezintă 53,9% din totalul absolvenţilor din acest nivel, însă în profil teritorial regiunile Nord-Est şi Sud-Muntenia au înregistrat ponderi mai mari ale absolvenţilor din mediul rural (60,0%, respectiv 57,2%).

De asemenea, în învăţământul liceal, la sfârşitul anului şcolar 2016-2017 au absolvit 153.600 de elevi, în creştere cu 0,5% comparativ cu anul şcolar anterior. Majoritatea absolvenţilor de liceu au urmat cursurile învăţământului de zi (89,7%).

„Situaţia absolvenţilor din învăţământul liceal a evidenţiat că circa jumătate au frecventat cursurile filierei teoretice (51,3% din totalul absolvenţilor), 41,1% pe cele din filiera tehnologică, iar 7,6% din totalul absolvenţilor au urmat cursurile liceelor din filiera vocaţională”, precizează INS.

La examenul de bacalaureat s-au prezentat 141.200 de absolvenţi, din care 121.800 proveniţi din promoţia 2017 (86,3%). Au fost declarate reuşite 100.800 de persoane (71,4%). Din totalul absolvenţilor proveniţi din promoţia 2017, un număr de 94.600 de persoane (77,6%) au fost declarate reuşite.

Învăţământul profesional a fost absolvit de 19.400 de elevi, din care 97,2% au urmat cursurile unităţilor şcolare aparţinând sectorului public, iar numai 2,8% pe cele din sectorul privat.

Învăţământul postliceal şi de maiştri a fost absolvit de 32.000 de elevi, din care 64,3% au urmat cursurile unităţilor şcolare aparţinând sectorului public, iar peste o treime (35,7%) pe cele din sectorul privat.

În învăţământul superior, numărul absolvenţilor cu diplomă a fost de 121.300 de studenţi. Studentele au reprezentat 59,2% din numărul totalul al absolvenţilor cu diplomă.

Absolvenţii cu diplomă ai învăţământului superior au provenit cu preponderenţă din facultăţile cu profil Afaceri, Administraţie şi Drept (27,7%), apoi Inginerie, Prelucrare şi Construcţii (18,2%), respectiv Sănătate şi Asistenţă socială (11,6%).

În anul 2015, resursele financiare necesare procesului de învăţământ, alocate pentru funcţionarea unităţilor şcolare cuprinse în sistemul naţional de educaţie au fost asigurate în cea mai mare măsură (90,5%) din fonduri publice (de la bugetul de stat şi din bugetele locale), dar şi din alte surse ale instituţiilor de învăţământ (9,5%).

Pe tipuri de cheltuieli ale instituţiilor publice şi private, din totalul cheltuielilor de educaţie, ponderea majoritară a fost deţinută de cheltuielile curente (94,3%), urmate de cheltuielile de capital (5,7%), mai arată datele INS.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO