Profesii

Radu Magdin, CEO Smartlink Communications: afacerile de familie ar putea ajunge să domine lumea afacerilor în viitorul apropiat; peste 50% din PIB-ul SUA provine de la afaceri de familie

Radu Magdin, CEO Smartlink Communications: afacerile de...

Autor: Cristina Bellu

09.02.2024, 10:48 181

Afacerile de familie sunt adesea percepute ca modele de rezilienţă şi adaptare într-un peisaj economic foarte dinamic. Cu toate că nu au mereu parte de aceeaşi atenţie ca unele companii listate la bursă, afacerile de familie reprezintă o resursă de exploatat şi explorat pentru mediul de afaceri în ansamblu, deoarece aceste afaceri, care pot varia de la o mică afacere locală până la corporaţii multinaţionale cu impact global, îmbrăţişează principiile sustenabilităţii pe termen lung şi ale construirii de parteneriate solide, notează cel mai nou raport - Afaceri de Familie Globale, lansat de Smartlink Communications, cu sprijinul Băncii Transilvania.

Raportul se concentrează pe  afacerile de familie care au devenit multinaţionale şi care au potenţialul de a influenţa considerabil comerţul regional şi internaţional.

“Afacerile de familie au fost o parte integrantă a peisajului economic de secole şi există motive serioase ca acest lucru să fie valabil şi pentru secolele următoare. De fapt, există toate premisele că afacerile de familie ar putea ajunge să domine lumea afacerilor în viitorul apropiat”, afirmă Radu Magdin, CEO Smartlink Communications.

Potrivit acestuia, raportul evidenţiază câteva dintre lecţiile pe care aceste businessuri le pot prezenta cu succes mediului de afaceri şi în special antreprenorilor interesaţi de internaţionalizare şi dezvoltarea propriilor afaceri de familie.

„Ne interesează ce putem învăţa din experienţa afacerilor de familie cu amprentă globală, fie ele din pieţe consolidate sau emergente. Acest Raport arată o zonă la care mediul bancar trebuie să se uite mai serios în viitor”, susţine Ömer Tetik, CEO Banca Transilvania.

Care sunt principalele concluzii ale studiului:

♦ Afacerea de familie au impact. Contrar percepţiei populare că afacerile de familie sunt marginale din punct de vedere economic, peste 50% din PIB-ul SUA provine de la afaceri de familie. În unele cazuri, această cotă poate fi şi mai mare la nivel internaţional: conform unor estimări, doar câteva familii din Coreea de Sud controlează aproape 75% din PIB-ul acestei ţări.

♦ Oamenii au încredere în afacerile de familie. Chiar dacă ultimele estimări consemnează un declin, sondajele de opinie sugerează că oamenii au mai multă încredere în afacerile de familie decât în întreprinderile de stat sau în companiile multinaţionale cotate la bursă. Cu alte cuvinte, a fi perceput ca o afacere de familie ar putea aduce beneficii de imagine, iar acest aspect ar putea fi relevant pentru campaniile de relaţii publice ale unei companii.

♦ Afacerea de familie generează randamente bune. Chiar dacă aparent contraintuitiv, companiile cotate la bursă în care o familie deţine o parte semnificativă din afacere oferă, potrivit unor estimări, randamente mai bune pe piaţa de capital decât companiile cotate la bursă, cel puţin în cazul marilor companii. În raport, discutăm potenţialele motive, dar avantajul pare să fie robust, iar investitorii ar putea să ţină cont de acest aspect în deciziile pe care le iau.

♦ Afacerea de familie domină pieţele emergente. Pe măsură ce pieţele emergente devin mai importante la nivel global, la fel se întâmplă şi cu afacerile de familie care le domină. Deja, afacerile de familie reprezintă cea mai mare parte a marilor afaceri din Asia de Sud-Est şi o majoritate a marelui business din India, Europa de Est, Orientul Mijlociu şi America Latină. Pe măsură ce aceste regiuni se dezvoltă economic, peisajul global al afacerilor ar putea fi tot mai mult dominat nu de companiile cotate la bursă cu care ne-am obişnuit, ci de afacerile de familie.


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels