Profesii

România, cel mai slab punctaj din ultimii ani în clasament PISA: 44% din elevi nu înţeleg ce citesc

România, cel mai slab punctaj din ultimii ani în...

Autor: Departamentul Social

08.12.2019, 20:08 1172

România are cel mai slab punctaj din ultimii ani în clasamentul PISA, care arată cât de pregătiţi sunt elevii de 15 ani. Ţara noastră se clasează pe locul 47 din 79 de ţări. Gradul de analfabetism funcţional este mare: 44% dintre elevi nu înţeleg ce citesc.

Cea mai mare scădere în clasamentul PISA este înregistrată la matematică, unde România a obţinut un scor de 430 de puncte, faţă de 444 în 2015. Aproximativ 53% dintre elevi au atins nivelul 2 sau mai mare la matematică, în condiţiile în care media OCDE este de 76%. Aceşti elevi pot interpreta şi recunoaşte modul în care o situaţie poate fi reprezentată matematic.

3% dintre elevi au obţinut nivelul 5 sau mai mare la matematică, ceea ce înseamnă că ei pot modela situaţii complexe matematic şi pot selecta, compara şi evalua strategiile adecvate de rezolvare a problemelor pentru a le trata, media OECD este de 11%.

La ştiinţe, România are 426 de puncte, faţă de 435 în 2015. Aproximativ 56% dintre elevi au nivelul 2 sau mai mare în ştiinţă, la o medie OECD de 78%. Aceşti elevi ştiu cel puţin să dea explicaţii în anumite contexte familiare sau pot trage concluzii. Doar 1% dintre elevii români au avut performanţe la ştiinţă (nivelul 5 sau 6) vs media OECD de 7%. Asta înseamnă că aceşti elevi îşi pot aplica cunoştinţele învăţate la ştiinţă în diferite situaţii.

La citire, România a obţinut 428 de puncte faţă de 434 în 2015. La acest capitol suntem aproape de nivelul din 2009, când ţara noastră obţinea 424 de puncte.  Un procent de 59% dintre elevi au atins cel puţin nivelul 2 la citire, media OECD fiind de 77%, ceea ce înseamnă că aceşti elevi pot identifica ideea principală într-un text de lungime moderată, pot găsi informaţii bazate pe criterii explicite şi pot reflecta asupra scopului şi formei textelor. Numai 1% dintre elevii români sunt performanţi în privinţa citirii, adică au putut să atingă nivelul 5 sau 6, media în OECD fiind de 9%.

În urma acestor rezultate, se apreciază că gradul de analfabetism funcţional este mare: 44% dintre elevi nu înţeleg ce citesc.

România ocupă în clasamentul PISA locul 47 din 79 de ţări.

Preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Educaţie ”Spiru Haret”, Marius Nistor, a precizat, pentru MEDIAFAX, în urma rezultatelor PISA 2018, că elevii din ţara noastră nu sunt pregătiţi în conformitate cu cerinţele PISA, prin urmare nu era posibil să avem rezultate superioare ultimilor ani.

“Cred că în momentul de faţă nu se înţelege următorul lucru: elevii noştri nu sunt pregătiţi în conformitate cu cerintele testelor PISA şi lucrul acesta s-a spus de atâţia ani. Atâta vreme cât te informezi într-un anume fel, iar cerinţele PISA sunt cu totul şi cu totul altele, este clar că rezultatele nu sunt cele scontate".

Marius Nistor arată însă că rezultatele sunt mai bune decât cele din 2000, 2012.

Situaţia nu este rea doar la noi în ţară. Doar în 20 de sisteme de educaţie din cele 79 de ţări care participă la testarea PISA au mai mult de 10% dintre elevi în top.

PISA mai arată şi că accesul la noile tehnologii a crescut într-un ritm remarcabil în ultimii ani. În evaluarea PISA din 2009, aproximativ 15% dintre elevii de 15 ani din ţările OCDE au raportat că nu au avut acces la Internet acasă. Până în 2018, această proporţie s-a redus la mai puţin de 5%.