Profesii

România rămâne o destinaţie cheie pentru centrele de servicii. Horváth: Piaţa de Global Business Services va continua să crească cu până la 10-15% în România, în următorii 2-3 ani

România rămâne o destinaţie cheie pentru centrele de...

Autor: Cristina Bellu

12.11.2024, 13:36 137

România continuă să fie o destinaţie atractivă pentru centrele Global Business Services (GBS), datorită combinaţiei de factori precum costurile competitive ale forţei de muncă, accesul la specialişti în domenii cheie, printre care IT, şi proximitatea faţă de pieţele europene, notează o analiză a companiei globale de consultanţă în management Horváth, activă şi pe piaţa locală.

Estimările recente poziţionează România pe locul al doilea în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte numărul de specialişti IT, cu investiţii anuale de aproximativ 20 de milioane euro în acest domeniu. În ciuda unei creşteri salariale de aproximativ 10% pe an, uşor peste rata oficială a inflaţiei, România rămâne competitivă datorită raportului favorabil între cost şi competenţă, în special în zonele care necesită abilităţi rare şi cunoştinţe avansate, spun consultanţii de la Horváth.

Astfel, piaţa de Global Business Services (GBS) din România ar urma să se extindă într-un ritm alert, cu o rată de creştere anuală estimată între 10% şi 15% în următorii 2-3 ani.

Piaţa globală de Global Business Services a crescut substanţial în ultimii ani, fiind evaluată la 276 miliarde dolari în 2024, cu o rată de creştere anuală compusă (CAGR) de 18%.

Conform previziunilor, până în 2028, această piaţă ar urma să atingă valoarea de 521 miliarde dolari, reflectând încă un mare potenţial de creştere.

“Această evoluţie este determinată de schimbările structurale din cadrul companiilor, care trec de la modele bazate pe costuri reduse la parteneriate strategice de business”, spun consultanţii de la Horváth.

Un aspect important este migrarea accentuată a GBS-urilor către roluri strategice în cadrul organizaţiilor, departe de evaluările clasice bazate pe Service Level Agreements (SLA) sau Key Performance Indicators (KPI).

Astfel, peste 50% dintre GBS-uri consideră deja experienţa clienţilor drept indicatorul cheie al performanţei, în timp ce doar 10% mai pun accentul pe reducerea costurilor. Aceste centre devin tot mai implicate în transformarea digitală şi automatizarea proceselor din cadrul companiilor, iar 83% dintre ele joacă un rol crucial în acest sens, în timp ce 27% conduc efectiv această transformare la nivel global.

În România, companiile multinaţionale au continuat să deschidă centre de servicii IT şi AI în 2024, iar  alte corporaţii de renume şi-au extins operaţiunile, confirmând astfel atractivitatea acestei pieţe.

În acest moment, piaţa GBS din România oferă un portofoliu diversificat de servicii, printre care automatizare inteligentă (cu RPA şi AI), raportare şi analiză extinsă, excelenţă operaţională, managementul schimbării şi gestionarea completă a proceselor end-to-end.

În plus, România se remarcă prin servicii de nişă, cum ar fi managementul riscurilor, analiza datelor complexe şi inteligenţa artificială, zone esenţiale pentru dezvoltarea viitoare a GBS-urilor.

“Pentru a menţine acest ritm de creştere şi a-şi întări poziţia pe piaţa globală, România trebuie să se concentreze pe atragerea de investiţii noi, pe consolidarea competenţelor digitale şi pe dezvoltarea continuă a forţei de muncă. Un aspect important îl constituie permanenta investiţie în dezvoltarea resurselor umane existente şi flexibilitatea pachetelor de beneficii oferite angajaţilor, un factor de atracţie important pe o piaţă ce se menţine competitivă”, spun consultanţii de la Horváth.

Un alt trend important care va influenţa viitorul pieţei GBS şi de care ar trebui să ţină seama companiile de profil din România este adopţia inteligenţei artificiale (AI), care se află deja în prim-planul agendei globale a companiilor.

În prezent, AI joacă un rol central în optimizarea operaţiunilor din centrele GBS, în special în domenii precum Procure-to-Pay şi Customer Service. În anii următori, companiile care investesc în AI vor avea un avantaj competitiv clar, atât în ceea ce priveşte eficienţa operaţională, cât şi în ceea ce priveşte calitatea serviciilor livrate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels