Cei mai mari 15 producători locali de textile şi încăţăminte, care angajează aproape 10.000 de oameni ca să croiască şi să coasă pentru Calzedonia, Hugo Boss, Debenhams H&M sau Inditex (proprietarul Zara), au obţinut anul trecut afaceri de peste 3 miliarde de lei, în scădere cu 5% comparativ cu anul anterior.
România continuă să fie unul dintre cei mai importanţi „croitori“ din Europa, un domeniu unde are tradiţie de zeci de ani, ajutată de salariile mici, poziţia geografică favorabilă şi de forţa de muncă specializată şi bine pregătită.
În prezent textilele sunt al patrulea cel mai important produs de export al României după contribuţia la total. În urmă cu mai bine de un deceniu acesta era cel mai important produs de export, însă odată cu migraţia mai multor furnizori către pieţele din Asia şi odată cu atragerea de noi investitori, textilele au căzut pe poziţia a patra. În ultimii ani se observă însă că tot mai mulţi retaileri decid să se întoarcă din Asia în Europa de Est deoarece forţa de muncă e mai bine pregătită, iar salariile au rămas mici în această parte a continentului.
Forţa de muncă ieftină şi bine pregătită din producţia locală de textile şi de încălţăminte a atras atenţia investitorilor străini imediat după căderea Cortinei de Fier, astfel că astăzi, la peste două decenii depărtare, companii cu acţionariat italian, german sau britanic controlează afaceri de sute de milioane de lei, cu sute sau chiar mii de angajaţi. De altfel, companiile cu acţionariat străin sunt cele care domină topul celor mai mari jucători din piaţa de profil. Primele trei poziţii se află Rifil Săvineşti (acţionariat italian), Rosko Textil (acţionariat olandez) şi Benrom (acţionariat italian), fiecare cu afaceri de peste 300 mill. lei. Cei trei au afaceri cumulate de aproape 1 mld. lei, respectiv o treime din afacerile cumulate ale celor mai mari 15 producători de textile şi încălţăminte din România. Tot ei au şi aproape 2.000 de angajaţi.
„Made în România“ pentru Occident
Cei mai mulţi producători locali de textile lucrează pentru branduri internaţionale, fie ele mass-market sau de lux. Iniţial, la începutul anilor ’90 fabricile lucrau în sistem de lohn, astfel încât textilierii primeau de la retailer toate detaliile, materialele şi accesoriile, în România realizându-se doar executarea produsului. În ultimii ani însă, fabricile au început să realizeze designul (care trebuie aprobat de retailer), să aleagă materialul şi accesoriile. Astfel, produsele sunt integral „made in Romania“.
Producătorul de textile Pandora Prod, care are o istorie de circa două decenii, a reuşit să îşi majoreze businessul în criză de 2,5 ori după ce a decis să renunţe la lohn şi la clienţii mass-market şi să se orienteze către retailerii de lux pentru care face produse integrate. Compania a ajuns astăzi la peste 1.000 de angajaţi şi afaceri de 128,8 milioane de lei (30 mil. euro). Pandora Prod, controlată de familia Simiz, este una dintre puţinele afaceri controlate de antreprenori locali care îşi fac loc în topul celor mai mari producători de textile şi încălţăminte.