Şantierul naval Vard Tulcea, cel mai mare angajator din judeţ, are în prezent 450 de angajaţi din Vietnam dintr-un total de 3.600 de salariaţi, iar compania a apelat la această soluţie de recrutare de personal din Asia pentru a compensa problema deficitului de personal cu care se confruta.
„Introducerea avionului ca beneficiu pentru salariat a creat o mică problemă tehnică la început, iar ulterior s-a mai reglat legislaţia în domeniu. Angajaţii vietnamezi erau bine informaţi, ei s-au prins că în momentul în care se îmbolnăvesc în primele luni de la venirea în România beneficiază de un venit mai mare decât dacă muncesc. De ce? Pentru că biletul de avion intra în salariul mediu şi sălta foarte mult banii pe care puteau să îi primească pe oră de stat acasă. Abia ulterior legislaţia a fost schimbată şi s-a permis ca abia după nu ştiu câte luni de cotizare să aibă voie să îşi ia concediu medical. Însă ei s-au prins de hibele legislaţiei româneşti şi le-au şi exploatat“, a spus Ivan Firsa, vicepreşedintele de resurse umane al şantierului naval Vard Tulcea.
Cu alte cuvinte, un bilet de avion Vietnam-România cu un cost de aproximativ 1.000 de euro era luat în considerare pentru calculul concediului medical, pe lângă salariul lunar al angajatului vietnamez, care era de aproximativ 500 de euro.
Prin urmare, venitul salariatului din concediul medical era mai mare decât venitul pe care l-ar fi obţinut dacă mergea la serviciu.