Toate companiile din industria de outsourcing au raportat creşteri salariale în acest an, însă creşterea medie a fost una mai mică decât în anii precedenţi, de circa 7%. Procentul de creştere estimat pentru anul viitor este unul similar, conform datelor de la Asociaţia Business Service Leaders Romania (ABSL).
„Avem un ritm mai lent de creştere salarială, anul acesta avem 7%, mult mai mic decât în alte industrii, unele care au mulţi angajaţi de tip blue collar, ale căror salarii au fost mărite pe fondul creşterii salariului minim pe economie. Estimarea generală pentru anul viitor este foarte asemănătoare şi probabil vom vedea o creştere salariale medie în jur de 7% sau 8%”, a spus Oana Munteanu, director people & organisation, PwC, în cadrul conferinţei anuale a ABSL, eveniment în care este lansat un studiu cu privire la cele mai importante evoluţii din industrie.
Datele din studiul ABSL şi PwC arată că salariul median brut lunar al unui dezvoltator de software este de aproximativ 18.700 lei. Un specialist în state de plată (payroll) câştigă în medie 9.900 lei brut, în timp un specialist în achiziţii primeşte 9300 lei brut pe lună.
Cele mai mari salarii mediane brute, de aproximativ 13.000 de lei pe lună, se înregistrează în Capitală, urmată de Transilvania/Banat cu aproape 11.000 lei brut pe lună, aproximativ 10.000 lei brut pe lună în Muntenia şi 8.300 lei brut în Moldova.
Măsurile fiscale din 2024 au schimbat preferinţele angajaţilor când vine vorba despre beneficia extrasalariale. Astfel, cele mai utilizate beneficii sunt zilele adiţionale de concediu, programul flexibil, asigurările medicale şi platformele de beneficii flexibile.
Din punct de vedere al costului total al forţei de muncă, Romania este mai atractivă în comparaţie cu Polonia, Cehia sau Slovacia. Bulgaria si Ungaria rămân însă mai competitive din punct de vedere al costului redus, susţin reprezentanţii ABSL.
“Creşterea costurilor cu forţa de muncă erodează avantajul competitiv al costului, care obişnuia să fie unul dintre motivele pentru care investitorii din industrie alegeau România. În curând nici limbile străine nu vor mai reprezenta un avantaj competitiv. Dezvoltarea profesională a angajaţilor pentru a implementa şi a folosi Inteligenţa Artificială şi procesele automatizate ar putea face acum diferenţa. În general, creşterea competenţelor profesionale pentru a crea servicii cu valoare adaugată mai mare va contribui la menţinerea României în topul preferinţelor investitorilor, spune Ciprian Dan, Preşedinte ABSL.
Contextul economic şi cel geopolitic au redus mobilitatea individuală din industrie, având drept consecinţă o normalizare a raporturilor pe piaţa muncii. Conform rapoartelor ABSL, rata medie a plecărilor din companii a fost anul trecut de 16%. Angajaţii au o vârstă medie de 33 de ani şi petrec aproximativ trei ani la un loc de muncă.
„Recrutarea rămâne însă o provocare a industriei de outsourcing. Conform statisticilor noastre, anul acesta departamentele de HR au analizat cu 30% mai multe CV-uri în comparaţie cu anul anterior pentru a angaja acelaşi număr de absolvenţi.
În cazul angajaţilor cu experienţă, specializarea în anumite domenii combinată cu expertiza în arealul digital (automatizare, RPA, folosirea inteligenţei artificiale) le va aduce acestora avantaje semnificative în dezvoltarea carierei”, spune Cătălin Iorgulescu, vicepreşedinte ABSL.
Conform studiilor ABSL, 77% din companiile sondate au confirmat o creştere a cifrei de afaceri în 2023 comparativ cu 2022, însă numai 58% dintre acestea anticipează o creştere în viitor.
„Polonia, Ungaria şi Slovacia oferă investitorilor numeroase avantaje pentru crearea de noi locuri de muncă. România a avut un program relativ competitiv de granturi şi stimulente fiscale care a contribuit la creşterea constantă a industriei serviciilor de afaceri în trecut, dar acesta a fost întrerupt din cauza constrângerilor bugetare. Lipsa măsurilor fiscale care să susţină dezvoltarea industriei poate avea un impact negativ asupra creşterii sectorului, creării de noi locuri de muncă şi păstrării specialiştilor în ţară”, adaugă Cătălin Iorgulescu,.
Principalele oraşe în care acest sector de activitate se dezvoltă sunt Bucureşti, Cluj şi Iaşi, urmate de Timişoara, Sibiu şi Braşov. Principalele servicii furnizate, după numărul de angajaţi, sunt operaţiuni clienţi, IT şi finanţe contabilitate.