Profesii

Scăderi de venituri în sectorul transporturilor: Transportatorii rutieri de mărfuri au venituri mai mici şi datorii mai mari la stat

Scăderi de venituri în sectorul transporturilor:...

Autor: Dan Straut

15.03.2018, 18:09 161

„Companiile din sectorul naţional de transporturi rutiere de mărfuri au înregistrat o evoluţie pozitivă a veniturilor în 2016, o creştere de aproximativ 6% faţă de 2015, însă o scădere a profitabilităţii cu 1% faţă de 2015”, arată autorii studiului.

Pentru analiza actuală au fost agregate datele a 31.630 de companii care şi-au prezentat datele financiare pentru anul 2016 şi au generat o cifră de afaceri consolidată de 36,48 miliarde de lei.

În ceea ce priveşte datoriile către bugetul de stat, din datele publicate de ANAF pentru toate companiile din acest sector se remarcă următoarele: deşi numărul companiilor care au înregistrat datorii a scăzut, valoarea datoriilor a crescut în aceeaşi perioadă, fiind semnificativ mai mare decât în anii anteriori; se poate observa că datoriile către bugetul de stat au fost înregistrate aproape concomitent cu incidentele de plată, în 2015 înregistrându-se maximul incidentelor de plată, iar în 2016 valoarea cea mai ridicată a datoriilor la bugetul de stat.

Studiul arată că sectorul analizat - transporturile rutiere de mărfuri - înregistrează o creştere de 6% a veniturilor consolidate şi o îmbunătăţire a termenelor de plată către furnizori de la 112 la 110 zile. „Ciclul de conversie a banilor rămâne negativ, înregistrând un nivel de -16 zile în 2016, acelaşi din 2015. Valoarea negativă a acestuia este dată de o durată de rotaţie a stocurilor scăzută, comparativ cu alte sectoare şi confirmă folosirea creditului comercial din partea furnizorilor”, se mai arată în studiu.

De asemenea, companiile din sectorul analizat au o autonomie în situaţii de forţă majoră de 110 zile, în condiţiile în care toate creanţele pe sold se încasează, „aspect plauzibil având în vedere scăderea duratei de încasare a creanţelor din ultimii 3 ani, de până la 85 zile, în 2016”. Cu alte cuvinte, „autonomia financiară a companiilor din sector este relativ dependentă de încasarea creanţelor”, mai arată autorii studiului.

Potrivit acestora, firmele care activează în sectorul transportului rutier de mărfuri au raportat o durată medie de încasare a creanţelor în scădere în ultimii patru ani, sub nivelul raportat la nivel naţional. Astfel, durata medie de colectare a creanţelor în sector a scăzut de la 92 de zile, nivelul din 2012, la 85 în 2016, în timp ce media la nivel naţional în aceeaşi perioadă analizată a scăzut de la 100 la 93 de zile.

Din totalul de 31.360 de companii active în 2016, Coface a analizat 4.718 companii, adică aproximativ 7%, dar care au o pondere de 65% în cifra de afaceri consolidată la nivel de sector. În acest context, cele mai multe companii (49%) sunt încadrate de Coface drept companii cu un risc mediu-mare, fiind evaluate cu nivelul 4 sau 5. La extreme se află cu procentaje de 19% companii care au un risc mare de insolvenţă (evaluări 1-3), respectiv 27% companii cu risc scăzut (evaluări 6-10).

„Observăm că sectorul analizat este marcat de un nivel relativ scăzut de concentrare. Acest lucru este confirmat şi de ponderea cotei de piaţă cumulate deţinute de cei mai importanţi 10 jucători, respectiv 9%. Cu toate acestea, ponderea în totalul cifrei de afaceri a top 10% companii din sector a fluctuat uşor în ultimii 5 ani, dar s-a menţinut la un nivel foarte ridicat (80% în 2012, în 2016 atingând valoarea de 79%)”, mai arată studiul citat.

Pe parcursul anului 2016, companiile din sectorul analizat au alocat investiţii semnificative pentru extinderea activelor fixe. Media amortizării înregistrate la nivel sectorial a crescut cu 1% în anul 2016 faţă de 2015, atingând valoarea de 25%. În acest context, mai mult de jumătate din companii au efectuat investiţii în 2016”, conchid autorii analizei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO