Profesii

Scenarii postaderare pentru consultanta in management

19.02.2007, 20:31 33

Exista cel putin trei directii mari de dezvoltare dupa intrarea Romaniei in UE. Piata asteapta intrarea mai multor investitori. De asemenea, vom asista la expansiunea unor companii romanesti peste hotare.
Dezvoltarea sectorului public, odata cu accesarea fondurilor structurale, va fi al treilea motor de crestere pentru companiile de consultanta in management.
Codrut Pascu, managing director al biroului Roland Berger Strategy Consultants din Romania, spune ca mult asteptatul proces de aderare la Uniunea Europeana a potentat increderea in mediul de afaceri romanesc.
"Peisajul competitiv va deveni mai apropiat de situatia din celelalte tari centrale si est-europene, cu principalii jucatori internationali avand o prezenta activa pe piata", apreciaza Pascu.
Iar odata cu amplificarea acestor tendinte, se va putea vorbi de o accelerare a ritmului de crestere al pietei de consultanta in management, in perioada 2008-2010, in interiorul palierului 25-30%. In prezent, ritmul de crestere este apreciat la circa 20%, cu mult peste cel de pe pietele europene mature, de 5%.
Iar pentru a deveni o tinta pentru marile companii internationale, piata locala trebuie sa fie mai atractiva decat cele pe care acestia opereaza in prezent.
Care sunt elementele care diferentiaza piata locala de alte piete similare?
Mai intai, vorbim despre dimensiuni diferite. Astfel, in statele dezvoltate, dimensiunea pietelor de consultanta in management trece in general de pragul de un miliard de euro, iar in tarile din Europa Centrala si de Est marimea variaza intre 200 si 600 de milioane de euro.
Estimarile jucatorilor plaseaza valoarea pietei locale intre limite destul de largi - de la 50 si pana la peste 200 de milioane de euro.
Pe de alta parte, una dintre principalele caracteristici ale pietei locale este gradul ridicat de fragmentare, peisajul consultantei fiind marcat de existenta unui numar foarte ridicat de companii mici - aproximativ 500 (cu cifre de afaceri sub 100.000 de euro pe an).
Integrarea constituie unul dintre motoarele de dezvoltare ale economiei romanesti, in general, si al pietei de consultanta in management, in particular, in special datorita volumului de investitii asteptate, spune si Dan Mihai, partner in cadrul companiei de consultanta in management Ensight Management Consulting.
Un alt sector care ar putea contribui semnificativ la cresterea pietei este cel public, alimentat de fonduri pentru dezvoltare din partea UE si care va constitui unul dintre principalele cauze care vor genera cresterea pietei, cu conditia ca sectorul public sa se lase "ajutat" de expertiza si competentele profesionale ale consultantilor.
"In Europa, sectorul public se afla intre cei trei mari consumatori de consultanta in management, alaturi de industria bancara si produsele industriale. Aceste domenii asigura aproximativ 63% din cifra de afaceri a industriei de consultanta in management", precizeaza Dan Mihai.
Cu toate acestea, aderarea nu se va face simtita imediat, nici in aceasta situatie.
"Efectele directe asupra cererii de astfel de servicii se vor face resimtite pe deplin abia incepand de anul viitor, cand fondurile structurale vor incepe cu adevarat sa fie accesate, iar presiunile competitive asupra companiilor romanesti se vor acutiza, generand astfel nevoia pentru asistenta de management externa", spune Pascu. Pe de alta parte, intrucat consultanta in management este o activitate putin reglementata in intreaga Europa, activitatea consultantilor este mai degraba supusa unor coduri etice adoptate de diferite federatii si asociatii, decat unor prevederi specifice cu caracter normativ adoptate de statele Uniunii Europene, explica Dan Mihai, de la Ensight.
In concluzie, integrarea Romaniei in UE nu ar trebui sa aduca modificari legislative specifice pentru consultanta in management.
Marii jucatori internationali sunt prezenti sau si-au anuntat venirea in Romania. Multe voci sustin ca acesti jucatori practic nu au tintit in mod special piata romaneasca, ci si-au urmat clientii ca urmare a unor intelegeri globale.
Dar mai sunt si alte motive pentru care companiile de consultanta aleg sa se extinda pe piata locala. A.T.Kearney este o companie de consultanta globala, prezenta pe pietele sud-est europene, care, desi deruleaza inca din 2003 proiecte in diverse domenii in Romania, a deschis un birou abia la inceputul acestui an la Bucuresti.
Companiile internationale de consultanta sunt atrase spre piata romaneasca in special datorita nevoilor de schimbare pe care le au multe dintre companiile din sectorul public si privat, dar si datorita agendei consecvente si stabile a privatizarilor, spune Michael Weiss, principal in cadrul A.T. Kearney si coordonator al activitatii companiei de consultanta pentru Romania.
Reprezentantul A.T.Kearney spune ca "este fascinanta" dinamica businessurilor de aici, precum si dorinta unor jucatori de a dezvolta noi strategii si de a se focusa pe deschiderea spre eficienta si spre schimbarea abordarilor traditionale.
Prezenta viitoare pe piata romaneasca a jucatorilor din consultanta in management este conditionata de existenta unor misiuni care sa poata acoperi si suporta ratele acestora, rate mai mari decat cele ale companiilor locale, spune Dan Mihai, de la Ensight. Astfel, este de asteptat ca aceste companii sa tinteasca sa-si consolideze pozitia pe care o au fata de clientii actuali, sa intareasca relatiile de colaborare cu companiile locale de consultanta in management si sa-si creasca treptat vizibilitatea si ponderea pe piata romaneasca, probabil si prin achizitia unor cabinete locale de consultanta in management.
Desi nevoia de servicii in consultanta in management este alimentata de numarul in crestere al companiilor autohtone si al multinationalelor, oferta trebuie adaptata la nevoile specifice ale clientilor. Michael Weiss spune ca solutia importului "copy-paste" a solutiilor aplicate in alte piete nu este viabila.
"Cred ca acesta este cel mai mare risc pentru piata de consultanta din Romania. Este foarte importanta adaptarea serviciilor la necesitatile clientului", spune coordonatorul activitatii A.T.Kearney pentru Romania
Cu atat mai mult cu cat domeniile care au nevoie de consultanta pentru a tine pasul cu jucatorii internationali pot resimti un anumit sentiment de frustrare in momentul in care asteptarile lor nu sunt intampinate de catre firmele de consultanta, incheie Weiss.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO