Profesii

Şcolile de vară atrag tot mai mulţi studenţi români de matematică şi inginerie care vor să vadă cum se aplică “integralele duble şi triple” învăţate în facultate

Şcolile de vară atrag tot mai mulţi studenţi români de matematică şi inginerie care vor să vadă cum se aplică “integralele duble şi triple” învăţate în facultate

Foto Shutterstock

Autor: Adelina Mihai

24.08.2011, 20:04 1248

Remus Hanea, 35 de ani, un român care lucrează de zece ani în departamentul de matematică aplicată şi risc din cadrul universităţii olandeze Delft University of Technology (TU Delft), a organizat o şcoală de vară la Iaşi, pentru a-i învăţa pe 12 studenţi români că matematica nu este doar o teorie abstractă, ci că este o ştiinţă care se aplică zi de zi, în încercarea de a găsi soluţii pentru probleme foarte practice. Şcolile de vară au început să câştige o popularitate tot mai mare în rândul tinerilor români, care îşi petrec două săptămâni din vacanţă primind sfaturi de la profesorii din marile universităţi din lume.

Astfel de evenimente au început să se dezvolte mai ales în ultimii ani în România, însă în Occident au o tradiţie mult mai mare, pentru că acolo aplicabilitatea teroriilor este determinantă, indifierent de cât de abstracte sunt. De altfel, lipsa aplicabilităţii la locul de muncă a teoriilor învăţate în facultate este una din cele mai mari probleme ale sistemului de învăţământ din România, de aceea multe companii multinaţionale organizează anual programe de internship pentru a-i ajuta pe studenţi să dobândească experienţă practică pe timpul verii. Însă angajatorii sunt în continuare nemulţumiţi de calitatea absolvenţilor, susţinând că nu există o corelaţie între cunoştinţele dobândite la şcoală şi cele necesare pentru a intra în câmpul muncii.

"Din experienţa proprie, atât ca student, cât şi la nivelul cadrelor didactice din universităţile din România, partea aplicată în domeniul matematicii era inexistentă şi dezvoltarea acestei ramuri a matematicii (matematica aplicată) este în continuare lentă. Această situaţie se datorează unui cumul de motive, dintre care poate cele mai importante sunt lipsa fondurilor pentru cercetare şi lipsa de comunicării şi a interacţiunii dintre industrie şi universităţi", a spus Remus Hanea, care lucrează în cadrul Facultăţii de Electronică, Matematică şi Informatică din cadrul TU Delft.

Şcoala de vară organizată în perioada 27 iulie - 7 august la Iaşi de către Institutul Naţional de Cercetare al Olandei (TNO) şi universitatea TU Delft este cel de-al doilea eveniment de acest gen, proiectul începând în urmă cu doi ani la Sibiu.

"Ideea de a organiza acestă şcoală de vară a fost însămânţată cu câţiva ani în urmă, în timp ce lucram pentru teza mea de doctorat şi participam la evenimente similare. Cursurile reprezintă o şansă de a aprofunda un anumit domeniu de cercetare în detaliu din punct de vedere teoretic, cât şi practic şi în acelaşi timp şansa de a interacţiona cu tineri studenţi şi cercetători care lucrează în acelaşi domeniu. Punctul cel mai important este expunerea acestor tineri studenţi la experienţa şi cunoştinţele unor experţi recunoscuţi la nivel mondial pentru o perioadă de două săptămâni", a adăugat Hanea, care este angajat şi în cadrul Institutul Naţional de Cercetare al Olandei.

La şcoala de vară de anul acesta au participat 27 de studenţi, dintre care 12 au fost din România ( de la la Facultatea Tehnică "Gheorghe Asachi" din Iaşi, de la Facultatea de Automatică şi Calculatoare, de la Universitatea Politehnica din Bucureşti şi de la Facultatea de Matematică, tot de la Universitatea Bucureşti), restul participanţilor provenind din state din Asia, din Orientul Mijlociu sau din Europa.

Studenţii participanţi la şcoala de vară sunt fie în anul doi de facultate, fie sunt studenţi la masterat sau la doctorat sau chiar cercetători cu experienţă, cu vârsta de până la 36 de ani.

"Cred că nivelul de influenţă asupra participanţilor a fost diferit depinzând de vârsta şi momentul în carieră a respectivilor studenţi. Cei din anul întâi au avut oportunitatea de a urma cursuri cu predare în limba engleză, dar poate la un nivel tehnic mai ridicat decât cel al cunoştinţelor lor, cei de la master putând să înţeleagă trendurile în cercatare şi să poată face o alegere pentru viitor, iar cei de la doctorat şi cercetătorii au avut şansa să aprofundeze sau să descopere noi idei în propriile lor domenii de cecetare", a explicat Hanea.

Taxa de participare la program pentru studenţii străini a fost de 400 de euro pentru studenţi şi de 700 de euro pentru cercetători, iar studenţii români au beneficiat de burse.

"Scopul final al şcolii de vară este informarea studenţilor din România despre posibilităţile de aplicabilitate a matematicii în diferire domenii de actualitate în România, ţinând cont că în fiecare an în care am predat matematica am fost întrebat: «De ce învăţăm noi integrale duble şi triple?»", a adăugat Hanea.

Tot anul acesta, 40 de tineri au participat în perioada 26 iulie - 3 august la o şcoală de vară organizată la Poiana Braşov, unde cinci profesori de la universitatea americană Harvard i-au învăţat cele mai bune practici despre antreprenoriat, în cadrul proiectului Aspire Academy, gândit de tineri care studiază la universităţi de prestigiu din străinătate.

Şi Academia de Studii Economice, una din cele mai prestigioase universităţi locale, organziează de câţiva ani şcoala de vară "Bucharest Summer University", la care particopă 55 de tineri şi profesori din străinătate specializaţi în domeniul energiei dezbat teme legate de energie şi creştere economică.

AFACERI DE LA ZERO