• Leu / EUR4.7509
  • Leu / GBP5.5172
  • Leu / USD4.1988
Profesii

Serban Cristea, director de resurse umane al Distrigaz Sud: In perioadele de restructurare se vede daca un lider este intr-adevar bun

Serban Cristea, director de resurse umane al Distrigaz Sud: In perioadele de restructurare se vede daca un lider este intr-adevar bun

Serban Cristea, director de resurse umane al Distrigaz Sud

Procesul de reorganizare pe care il traverseaza Distrigaz Sud, cel mai important distribuitor de gaze de pe piata locala, in urma preluarii de catre grupul francez Gaz de France in 2005, nu este usor, spune directorul de resurse umane al Distrigaz Sud, Serban Cristea, omul caruia managementul i-a increditat sarcina de a reorganiza din punct de vedere al resurselor umane compania.
"Restructurarile nu sunt privite de obicei cu simpatie, dar consider ca sunt sansa de a construi o lume noua, pe baze sanatoase. Perioadele de restructurare solicita la maximum abilitatile managerului de a decide, de a-si asuma, de a comunica si de a actiona decisiv. Este o chestiune de valoare adaugata. De vreme ce am ales sa fiu in Distrigaz in aceasta perioada de schimbare, ma straduiesc sa fac in asa fel incat sa aduc valoare adaugata mare in companie", spune Serban Cristea.
Pana la preluare de catre grupul francez, Distrigaz Sud a fost o companie de stat, aflata intr-o pozitie de monopol si acest lucru a generat o anumita cultura organizationala. "Trecem prin niste schimbari profunde, mai ales in ceea ce priveste necesitatea de a ne orienta catre nevoile clientului, de a creste competitivitatea si performanta individuala a angajatilor, de a-i recompensa in consecinta si de a face un management cat mai bun al resurselor. Pana in urma cu cativa ani aceste lucruri nu existau", afirma Cristea.
Pe de alta parte, reusita unui proces de reorganizare este data de claritatea obiectivelor, de comunicarea lor tuturor actorilor implicati in procesul decizional, de implementarea consistenta a planurilor de actiune si, nu in ultimul rand, de onestitatea managementului. "Managerii trebuie sa demonstreze zi de zi ceea ce declara", spune Cristea.
Lucrurile nu se intampla dintr-o data. "Suntem pe un drum bun. Ce ne-am propus pana acum se intampla, dar mai avem de lucru", afirma el, precizand ca unul dintre cele mai imbucuratoare lucruri este faptul ca a inceput sa se dezvolte in ultimul timp un spirit competitiv pozitiv in organizatie.
Distrigaz Sud, cu afaceri de aproape un miliard de euro anul trecut, a intrat in portofoliul grupului Gaz de France in luna iunie a anului 2005, francezii adjudecandu-si 51% din actiunile distribuitorului de gaze, restul de 49% impartindu-se intre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) - 37% si Fondul Proprietatea - 12%.
Prioritara dupa preluarea de catre Gaz de France a fost dezvoltarea competentelor manageriale, de gestiune si comerciale. Au fost dezvoltate competentele de lucrul in echipa, abilitatile de comunicare, atitudinea orientata catre client, implicarea, initiativa, spune Cristea, iar o atentie deosebita a fost acordata dezvoltarii competentelor de leadership si a unei atitudini deschise fata de schimbare in randul tuturor angajatilor.
"In perioadele de schimbare se vad cei care au un leadership foarte bun. Un astfel de lider trebuie sa fie hotarat, sa actioneze si sa-si sustina oamenii care trebuie sa aiba mereu alaturi de el sentimentul sigurantei", este de parere Cristea, care adauga ca odata respectate aceste lucruri, exista toate sansele ca un proces de schimbare sa aiba succes. Ramane apoi de vazut cat de repede poti sa finalizezi ce ai inceput.
Dupa preluare, Distrigaz a intrat, dupa modelul tuturor marilor privatizari din economie, intr-un proces de modernizare a sistemului de management si de reorganizare a tuturor activitatilor, iar una dintre consecinte a fost diminuarea numarului de angajati. De la 10.700 de oameni, cati lucrau pentru Distrigaz Sud in 2005, in prezent au mai ramas aproape 7.800, cu 2.900 mai putini.
La desprinderea din Romgaz, in anul 2000, Distrigaz avea aproximativ 10.000 de angajati, pentru ca mai apoi, la preluarea de catre Gaz de France in iunie 2005, sa ajunga la aproape 10.900 de oameni. "Acestea au fost cele doua momente-cheie din viata Distrigaz Sud. La inceputul procesului de reorganizare am constatat ca societatea era dimensionata conform unor principii si unui sistem de management pe care a trebuit sa le schimbam pentru a creste calitatea serviciilor si performant", afirma Cristea, precizand ca transformarea vizeaza indeosebi schimbarea metodelor de lucru, implementarea sistemului SAP si cresterea investitiilor in vedere reinnoirii retelei."Pentru optimizarea numarului de angajati a existat un program de plecari voluntare, care a inclus si o compensatie financiara", mai precizeaza directorul de resurse umane, care este si membru in comitetul executiv al distribuitorului de gaze.
Aproximativ 6.000 de angajati lucreaza in activitatea de distributie, 700 in activitatea de comercializare, si aproape 1.200 sunt in serviciile suport.
In jur de 300 de oameni (dintre care 12 francezi), respectiv 4% din totalul angajatilor, ocupa functii de management. "Pozitiile manageriale au evoluat o data cu reorganizarea. Numarul managerilor este in mare parte constant, datorita schimbarilor de posturi", spune Cristea.
Cand a venit in Distrigaz, la doar trei luni dupa ce compania intrase in portofoliul francezilor de la Gaz de France, spune ca activitatea de resurse umane era reprezentata de un serviciu de resurse umane, care se ocupa de gestiunea de personal si, partial, de relatia cu sindicatele. In acelasi timp, Gaz de France voia resurse umane puternice, cu rol strategic si astfel s-a luat decizia de a transforma "serviciul" intr-o "directie" cu patru servicii functionale: administrare de personal, recrutare, selectie si dezvoltare, compensatii si beneficii si relatii si responsabilitate sociala.
In prezent, exista servicii de resurse umane la nivel regional in cinci regiuni, adica inca patru pe langa Bucuresti, care au rol de implementare. In departamentul de resurse umane al Distrigaz Sud lucreaza 60 de angajati, 23 dintre acestia aflandu-se in Bucuresti.
Cel mai greu de gasit sunt oamenii pentru functiile suport, din marketing, financiar, resurse umane sau IT. "Avem competente tehnice foarte bune in interior pentru activitatea noastra de distributie de gaze. Dupa preluare au luat o mai mare amploare activitatile de vanzari, cele ce vizeaza relatia cu clientii, si cele de suport, care sunt mai greu de acoperit", spune Cristea.
In ceea ce priveste atractivitatea pentru candidati, Cristea spune ca provocarea posturilor din Distrigaz Sud este data de natura si amploarea proiectelor din organizatie. "Tot mai multi angajati constientizeaza ca aici se fac proiecte de anvergura, suntem intr-o perioada de mari transformari, si in aceasta perioada se fac lucrurile mari, nu atunci cand lucrurile sunt asezate", afirma directorul de HR. Una dintre principalele directii ale politicii de resurse umane este dezvoltarea competentelor manageriale, comerciale si de gestiune ale angajatilor in sensul ca oamenii vor trebui sa aiba responsabilitati mai complexe.
In acest context, bugetul anual de training al Distrigaz Sud este de aproximativ un milion de euro, la care se adauga aproximativ jumatate de milion de euro anual pentru dezvoltarea angajatilor in implementarea SAP. In acest an au fost planificate 45 de programe de training, care vor implica peste 2.000 de oameni. Cea mai mare parte a trainingurilor se fac cu firme specializate din exterior, mai putin formarile foarte specifice care se fac in interiorul Distrigaz.
De asemenea, compania a demarat programul de instruire Academia de Management Distrigaz Sud. "Este un program de dezvoltare manageriala care ofera o abordare unitara a principiilor managementului modern pentru toti managerii din companie", spune Cristea. Programul a fost creat tinand cont de specificul activitatii si culturii organizationale a Distrigaz Sud, are sapte module si patru niveluri, dureaza aproape cinci luni si este realizat in parteneriat cu compania de training si consultanta in resurse umane Ascendis.
Cristea este de parere ca un manager de resurse umane trebuie sa cunoasca foarte bine compania, in termeni de strategie si cultura organizationala, sa fie flexibil si adaptabil, in sensul in care va trebui sa actioneze ca un agent de schimbare, sa fie un bun negociator, pentru ca va fi mereu in mijlocul oamenilor din comapnie, fie acestia salariati, manageri sau membri de sindicat. "Managerii de resurse umane trebuie sa se concentreze pe rolul si obiectivele lor in organizatie si sa nu cada in extrema abordarii lucrurilor din perspectiva proceselor. Este important ca managerul de resurse umane sa isi doreasca sa construiasca o lume mai buna pentru angajatii din companie, dar si sa fie un om de business. De asemenea, sa-si pastreze coloana vertebrala".
Inainte de Distrigaz Sud, Cristea a mai trecut prin industria chimica (Erostar) si prin cea a materialelor de constructii (Holcim). Dincolo de specificitatea impusa de domeniul de activitate, in cadrul unui proces de reorganizare conteaza mult etapa in care se afla o companie. "Inainte de Distrigaz Sud, am contribuit la restructurarea unei societati care se afla deja in domeniul privat si trecuse deja printr-o reorganizare (Holcim - n.r.). In schimb, Distrigaz, care a fost o companie de stat se afla la primul proces de reorganizare", spune el.
Distrigaz Sud a trecut pe profit anul trecut, cu un castig net de 157,8 mil. lei (44,7 mil. euro), la afaceri de 3,2 mld. lei, in crestere cu 23%, determinata de majorarea preturilor la gaze naturale.


Cariera
1997 - a absolvit Facultatea de Stiinte Economice a Universitatii Babes-Bolyai, Cluj-Napoca
1999 - 2000: manager de resurse umane, Erostar, companie cu activitati in industria chimica, cu operatiuni in Romania, Bulgaria si Republica Moldova.
2000 - 2004: manager de resurse umane, Holcim, responsabil de restructurare in fabricile de la Alesd si Turda
2004 - 2005: director de resurse umane, Holcim, Croatia
2005: a infiintat propria firma de consultanta in resurse umane, Arise Management

Distrigaz Sud

7.800 de angajati
6.000 de angajati lucreaza in activitatea de distributie, 700 in activitatea de comercializare, si aproape 1.200 sunt in serviciile suport.
300 de oameni ocupa functii de management; dintre acestia 12 sunt francezi
60 de angajati lucreaza in departamentul de resurse umane, 23 dintre acestia aflandu-se in Bucuresti
un milion de euro, bugetul anual de training
afaceri de 3,2 mld. lei anul trecut si un profit de 157,8 mil. lei (44,7 mil. euro)

Principalele valute BNR - joi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7509
Diferență: -0,103
Ieri: 4.7558
Azi: 4.1988
Diferență: 0,5508
Ieri: 4.1758
Azi: 5.5172
Diferență: 0,5926
Ieri: 5.4847
Azi: 4.2187
Diferență: 0,4189
Ieri: 4.2011