Profesii

Studiu: În România, digitalizarea companiilor va avea un uşor impact negativ pe termen scurt

Studiu: În România, digitalizarea companiilor va avea...

Autor: Bianca Ciocotisan, Mediafax

24.04.2018, 16:09 280

Studiul „Revoluţia Competenţelor 2.0”, lansat marţi de ManpowerGroup, arată că 81% din angajatorii români şi 86% la nivel global spun că digitalizarea va menţine sau va creşte dimensiunea forţei de muncă. Impactul va fi, totuşi, „uşor negativ” arată autorii studiului.

„Cu toate acestea, 17% dintre angajatorii români consideră că automatizarea îi va determina să-şi scadă numărul total de angajaţi în următorii doi-trei ani, faţă de doar 10% la nivel global, şi doar 14% consideră că-şi vor mări numărul de angajaţi în urma robotizării, faţă de 20% la nivel global, impactul net per ansamblu fiind unul uşor negativ”, arată studiul.

Potrivit specialiştilor, automatizarea va avea un efect diferenţiat asupra diverselor funcţiuni şi departamente din organizaţii, iar din punct de vedere al rolurilor cele mai vulnerabile la automatizare vor fi cele care vizează activităţi de rutină sau cu valoare adăugată redusă pentru clienţii companiei.

„Doar 5% din angajatorii români chestionaţi consideră că-şi vor creşte echipa din funcţiunea administrativă şi de suport, iar 14% anticipează scăderi, în timp ce referitor la funcţiunea de resurse umane ponderea angajatorilor care prevăd creşteri este de 1%, dar alţi 5% preconizează că-şi vor scădea echipele de HR ca rezultat al automatizării. Mai mult de 1 din 3 angajatori (36%) se aşteaptă să-şi crească personalul din producţie, însă alţi 2 din 5 (41%) cred că în următorii doi-trei ani vor face reduceri de personal în această funcţiune, pe fondul automatizării”, arată studiul ManPoewr.

Transformarea digitală a organizaţiilor necesită competenţe IT, 11% din angajatori preconizează că-şi vor mări departamentele IT, şi numai 2% anticipează o micşorare a acestora, impactul net fiind pozitiv, de +9%.

Potrivit raportului, robotizarea şi digitalizarea companiilor produc transformări şi asupra necesarului de competenţe, iar angajatorii pun din ce în ce mai mult preţ pe capacităţile specific umane, acestea fiind de natură să potenţeze utilizarea tehnologiei, în combinaţie cu cunoştinţele specifice profesiei şi cu abilităţile digitale.

„În ansamblu, angajatorii români preţuiesc cel mai mult colaborarea, organizarea muncii şi soluţionarea problemelor, peste 4 din 5 menţionând importanţa acestor abilităţi, pe care le consideră însă destul de rar întâlnite printre candidaţi, cele mai dificil de găsit fiind organizarea muncii (43%), comunicarea (42%) şi soluţionarea problemelor (40%)”, arată studiul.

„Există şi unele diferenţe între funcţiuni, atât în ceea ce priveşte topul abilităţilor necesare, cât şi al celor mai greu de găsit. Astfel, 93% dintre angajatorii din IT care preconizează creşteri ale forţei de muncă spun că pentru ei cea mai valoroasă abilitate este comunicarea, la egalitate cu organizarea muncii şi colaborarea. În schimb, comunicarea este deopotrivă şi abilitatea pe care o găsesc cu cea mai mare greutate la candidaţii pentru posturile vacante”, potrivit studiului.

Raportul ManpowerGroup subliniază că revoluţia competenţelor va fi benefică pentru cei care au competenţele necesare şi căutate, ridicând însă probleme pentru cei ce au competenţe depăşite sau disponibile pe scară largă, în contextul în care automatizarea va influenţa nu atât dispariţia anumitor poziţii, cât schimbarea conţinutului de activităţi şi competenţe necesare pentru aceste roluri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO