Deşi românii văd în inteligenţa artificială (AI) o oportunitate importantă pentru economie şi societate, mulţi sunt preocupaţi de impactul acesteia asupra pieţei muncii. Potrivit celui mai recent studiu realizat de RoCoach şi Novel Research, 76% dintre respondenţi consideră AI-ul o oportunitate, însă peste o treime (35,7%) anticipează pierderi semnificative de locuri de muncă, ca efect direct al automatizării, chiar dacă vor apărea şi noi tipuri de joburi.
Cercetarea, derulată în perioada mai–iunie 2025 pe un eşantion de 800 de persoane din mediul urban, arată că reticenţa privind impactul AI asupra joburilor creşte odată cu vârsta şi este mai accentuată în rândul persoanelor cu educaţie preuniversitară. În schimb, în rândul utilizatorilor activi ai noii tehnologii aproape 67% văd AI ca o mare oportunitate, comparativ cu doar 18,7% în rândul celor care au auzit despre această tehnologie, dar nu au utilizat-o niciodată.
Nu doar locurile de muncă generează preocupări în rândul românilor, ci şi modul în care AI ar putea fi folosit în evaluarea performanţei profesionale. Doar 20,2% dintre cei chestionaţi sunt de acord ca AI-ul să facă singur evaluări, fără intervenţie umană, în timp ce aproape 40% acceptă ca AI-ul să contribuie la evaluarea lor doar împreună cu analiza superiorului ierarhic. Peste 35% dintre români declară că nu sunt confortabili cu evaluarea automată şi o resping total.
Studiul indică o aşteptare clară din partea populaţiei ca statul să se implice în adaptarea pieţei muncii la noile realităţi tehnologice. Peste 64% dintre români consideră că autorităţile ar trebui să sprijine formarea în domeniul AI, fie în industrii strategice (36,9%), fie pentru a preveni şomajul tehnologic (27,7%).
Segmentul tânăr (18–29 de ani) este cel mai vocal: 45% consideră că AI-ul poate deveni o componentă esenţială a competitivităţii României şi solicită o strategie naţională axată pe investiţii, inovaţie şi dezvoltarea capitalului uman.
„Cercetarea confirmă că românii nu sunt refractari la schimbare, dar cer echilibru şi protecţie. Vedem o societate care nu respinge AI-ul, ci caută repere clare pentru a-l integra sănătos în viaţa profesională. (...) Cred că România are oportunitatea de a construi un model de integrare inteligentă a noilor tehnologii: prin educaţie, reconversie profesională şi politici de reducere a decalajelor digitale”, spune Mihai Stănescu, fondatorul RoCoach, companie de coaching din România şi dezvoltator al Organizational Transition Quotient (ORQ).
La rândul său, Marian Marcu, Managing Partner la Novel Research, subliniază că AI-ul devine un barometru al încrederii sociale: „Rezultatele studiului arată o societate polarizată nu doar politic, ci şi digital. În acest context, AI-ul poate deveni fie catalizator al incluziunii, fie amplificator al excluderii.”, a concluizonat acesta.
Studiul a fost realizat pe un eşantion de 800 de persoane din mediul urban, cu vârste între 18 şi 64 de ani, active profesional şi utilizatoare de internet. Datele au fost colectate în perioada mai-iunie 2025, prin metoda CAWI (Computer Assisted WEB Interviews).