• Leu / EUR4.9207
  • Leu / GBP5.7178
  • Leu / USD4.6726
Profesii

Supliment Top Employers. Cum arată viitorul muncii: Hibrid, adaptat la nevoile individuale, centrat pe retenţia angajaţilor

Supliment Top Employers. Cum arată viitorul muncii: Hibrid, adaptat la nevoile individuale, centrat pe retenţia angajaţilor

Autor: Ramona Cornea

25.11.2022, 00:07 298

♦ „La nivel global, 27% dintre angajatorii de top certificaţi le permit angajaţilor să lucreze de acasă pentru 20% - 50% din orele lor de lucru. În România, modificarea acestui procent este destul de remarcabilă, este o creştere până la 39%“ ♦ „Principala preocupare a multor angajatori rămâne fidelizarea, retenţia celor mai buni salariaţi“ ♦ „Angajatorii îşi doresc ca angajaţii să se întoarcă la birou, însă doar puţini angajaţi mai acceptă acest lucru“.

Viitorul muncii va fi unul hibrid, adaptat nevoilor angajaţilor şi specificului activităţii angajatorilor şi centrat pe retenţia angajaţilor, cred specialiştii de pe piaţa muncii locală şi de pe cea internaţională.

„La nivel global, 27% dintre angajatorii de top certificaţi le permit angajaţilor să lucreze de acasă pentru 20% - 50% din orele lor de lucru. În România, modificarea acestui procent este destul de remarcabilă, este o creştere până la 39%. Aceasta este o consecinţă clară a dificultăţilor pe care le întâmpină companiile româneşti de a-şi menţine talentele, pentru a evita efectele fenomenului «great resignation». Este clar că angajaţilor le place această bună practică de resurse umane şi este dovedit de faptul că cei 52% dintre cei mai buni angajatori din România au înregistrat o creştere puternică a tendinţei de implicare a angajaţilor faţă de datele globale, care sunt egale cu 23%“, afirmă Davide Banterla, senior HR account manager la Top Employers Institute.

Oana Botolan Datki, country manager al CTeam, companie de consultanţă în domeniul resurselor umane, este de părere că viitorul muncii va fi unul hibrid, dar centrat atât pe nevoile angajaţilor, cât şi pe cele ale angajatorilor.

„Aşa cum ne aşteptam cu toţii, viitorul mod de lucru va fi hibrid, adaptat la nevoile individuale şi de business. Dar semnificaţia exactă a acestui lucru poate să varieze destul de mult, de la modele în care se vine la birou două sau trei zile pe săptămână până la cele în care se vine o zi pe lună, în funcţie de realităţile din companie, specificul jobului, nevoile echi­pei şi tot aşa. Partea bună este că ten­dinţa este de a im­plementa clar un mod de lucru hibrid, dar şi de a avea flexibilitate, dacă pentru anumiţi angajaţi este important să lucreze doar remote, iar nivelul de pregătire şi produc­tivitatea o permit şi justifică“, a explicat ea.

Raluca Pârvu, business manager al BPI România, companie de consultanţă în management şi resurse umane, susţine şi ea că viitorul muncii este unul în regim hibrid pentru mulţi ani de acum înainte.

„Cel puţin în corporaţiile din România, încercările de a readuce integral salariaţii la birou n-au prea avut succes, mai ales în condiţiile traficului infernal din oraşele noastre“, detaliază ea.

Principala preocupare a multor angajatori rămâne fidelizarea, retenţia celor mai buni salariaţi, adaugă reprezentanta BPI.

„Studiile la nivel global arată că salariul este atractiv pentru angajare, dar nu neapărat şi pentru retenţia angajaţilor. Suprapunerea de crize diverse prin care trecem de peste trei ani impune găsirea unui nou mod de lucru, mai flexibil, mai aproape de nevoile propriilor salariaţi şi mult mai atent la dezvoltarea carierelor în cadrul organizaţiei“, afirmă Raluca Pârvu.

A doua tendinţă ar fi regândirea modului în care se fac reorganizările, mai spune ea.  „Este un soi de lege a gravitaţiei: când economia este sus, facem angajări, iar când economia se contractă, numărul de salariaţi scade. Noutatea provine din anticiparea crizei: nu mai aştepţi ca piaţa să se prăbuşească, iei măsuri preventive, de dimensiuni moderate şi tratezi salariaţii – pe cei care pleacă, dar şi pe cei care rămân – cu tact şi empatie. Ambele tendinţe sunt legate de firul roşu conductor, consolidarea brandului de angajator“, a concluzionat reprezentanta BPI. 

Oana Popescu, managing director în cadrul companiilor de recrutare Humangest Group şi IHM Total Consult, spune că în ultima perioadă observă că angajatorii care au practicat lucrul remote 100% în contextul pandemiei încearcă pas cu pas să treacă la un program hibrid sau chiar revenirea la birou.

„Este evident că lucrul la distanţă, deşi nu a afectat productivitatea, a scurtcircuitat comunicarea din echipe şi mulţi încearcă să îşi reconsolideze astfel echipele. Viitorul are multe elemente care vor redefini opţiunile companiilor (automatizarea proceselor, modul în care companiile îşi planifică activităţile, stilul de management, domeniul în care activează compania, dar şi specificul postului) însă cu siguranţă că flexibilitatea programului va fi un beneficiu care va face diferenţa în recrutare. Ne aşteptăm ca angajatorii să încerce să găsească soluţii care să răspundă acestei nevoi şi să menţină un program cel puţin hibrid, dar şi să vină cu soluţii de tip o zi mai scurtă sau posibilitatea ca angajaţii să lucreze pe proiecte personale o fracţiune de timp“, detaliază ea.

Sorina Faier, executive manager în cadrul companiei de recrutare Elite Searchers spune că viitorul mod de lucru va fi hibrid. Angajatorii îşi doresc ca angajaţii să se întoarcă la birou, însă doar puţini angajaţi mai acceptă acest lucru.

„S-au obişnuit cu beneficiile aduse de munca de acasă şi peste 60% dintre angajaţi preferă această variantă. De exemplu, angajaţii nu mai petrec atâta timp în trafic şi se bucură de acel timp economisit alături de familie, prieteni sau să îl dedică unor hobby-uri. Cea mai populară metodă de lucru în 2023 va fi cea hibrid. Este posibil totuşi să crească uşor procentul celor care se vor întoarce la birou în 2023, dar asta în principal pentru că vor fi obligaţi de către angajatori. Angajaţii vor să aleagă când şi pentru ce activităţi merg să lucreze de la birou, avantaj pe care îl au datorită modului de lucru hibrid“, afirmă ea.

La nivel global, 27% dintre angajatorii de top le permit angajaţilor să lucreze de acasă pentru 20% - 50% din orele lor de lucru. În România ponderea lor a ajuns la 39%.

Angajatorii îşi doresc ca angajaţii să se întoarcă la birou, însă doar puţini angajaţi mai acceptă acest lucru. Peste 60% dintre angajaţi preferă lucrul de acasă.

Suprapunerea de crize diverse prin care trecem de peste trei ani impune găsirea unui nou mod de lucru, mai flexibil, mai aproape de nevoile propriilor salariaţi şi mult mai atent la dezvoltarea carierelor în cadrul organizaţiei.

 
 
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9207
Diferență: -0,1826
Ieri: 4.9297
Azi: 4.6726
Diferență: -0,2668
Ieri: 4.6851
Azi: 5.7178
Diferență: -0,4197
Ieri: 5.7419
Azi: 4.9903
Diferență: -0,4766
Ieri: 5.0142