Profesii

Tinerii care au renunţat la locurile de muncă pentru a face produse românesti pentru clienţii sătui de produsele din export

Tiana Momirov, fondator Momirov Cosmetics: „România are cam tot ce-i trebuie, mai puţin ambalaje calitative. A fost greu să găsim o companie care să ni le asigure, iar apoi a venit pandemia, ni s-au terminat stocurile şi nu puteam să importăm ambalaje ca să facem loturi noi de produse, aşa că am cam stat pe tuşă. Acesta e dezavantajul când lucrezi cu cantităţi mai mici.”

Autor: Andra Stroe

25.10.2020, 09:21 1998

În urmă cu un an, arădeanca Tiana Momirov lansa primul produs românesc al unei mici firme de cosmetice pe care o pornise alături de soţul său şi căreia a ales să i se dedice full-time, renunţând la un post în care petrecuse ultimii şapte ani din carieră. Deşi pandemia a prins-o la început de drum, nu regretă că „a dat” jobul din CV pe antreprenoriatul cu multe provocări, ci spune că noua criză i-a dat curajul de a se baza mai puţin pe import şi de a lansa „linii serioase de produse locale”.

Ideea de a fonda Momirov Cosmetics ne-a venit pentru că eu şi soţul meu călătorim foarte mult, de fiecare dată când avem ocazia, mai ales în destinaţii mai puţin populare, iar de fiecare dată când mergem undeva ne uităm după două lucruri: condimente şi cosmetice. Am găsit de-a lungul călătoriilor foarte multe cosmetice care ne-au plăcut, produse pe care nu le găsim în România, iar unele din ele nici măcar în Europa, aşa că ne-am spus: «hai să vedem dacă putem să aducem câteva branduri aici», iar apoi ne-am întrebat: «dar de ce să nu facem în România, de ce să doar importăm când există loc pe piaţă”, povesteşte Tiana Momirov cum a luat naştere afacerea sa.

Deşi firma a fost lansată la sfârşitul anului 2018, antreprenoarea spune că abia în iulie 2019 a început să se ocupe serios  de business, după ce a renunţat la jobul de manager de marketing în care lucra deja de şapte ani. „Eu speram să le pot face în paralel, doar că, pentru a fi la curent cu ce se întâmplă – să vezi ambalaje, să vezi ingrediente, să vezi ce circulă pe piaţă, care sunt cerinţele, trebuie să participi la conferinţe de beauty, să călătoreşti, şi toate aceste lucruri nu sunt compatibile cu un job full time.” La început businessul a fost gesionat doar de cei doi soţi, însă ulterior li s-a mai alăturat un angajat, iar în viitorul apropiat antreprenorii iau în calcul să mai aducă încă o persoană în echipă. „Încercăm să creştem treptat, sustenabil, nu vrem salturi uriaşe pe care să nu le putem gestiona.”

În primele şase luni de activitate, din iulie până în decembrie 2019, businessul a înregistrat o cifră de afaceri de 26.000 de euro, iar în primul semestru al acestui an veniturile au ajuns la 62.000 de euro, ceea ce o face pe fondatoarea afacerii să estimeze că va încheia anul cu circa 140.000 de euro. Încă dinainte de pandemie, provocările nu au lipsit. „O primă provocare a pornit de la faptul că oamenii sunt uneori reticenţi faţă de produsele locale, pentru că nu avem foarte multe businessuri care să facă producţie în România, iar unii preferă produse de import, pentru că există firme care aduc un produs similar cu al nostru, tot pe bază de aur, din China, dar care nu este calitativ, însă lumea nu face neapărat diferenţa, în ciuda faptului că România este foarte competitivă ca şi preţuri.”

O altă problemă, spune antreprenoarea, este cea a ambalajelor. „România are cam tot ce-i trebuie, mai puţin ambalaje calitative. A fost greu să găsim o companie care să ne asigure ambalajele, iar apoi a venit pandemia, când nu se făceau exporturi spre România, aşa că ne-a pus frână din punctul acesta de vedere, pentru că la puţin timp după ce a început pandemia ni s-au terminat stocurile şi nu puteam să importăm ambalaje ca să facem loturi noi de produse, aşa că am cam stat pe tuşă. Acesta e dezavantajul când lucrezi cu cantităţi mai mici. Lockdown-ul ne-a luat pe nepregătite.”

Investiţia iniţială în lansarea companiei s-a ridicat la circa 20.000 de euro din fonduri proprii şi, iniţial, soţii Momirov au vândut doar produse de import. Spre sfârşitul verii trecute au lansat primul produs propriu, fabricat local – un ser facial cu aur, iar de curând au lansat şi o cremă marcă proprie, urmând ca până la sfârşitul acestui an să extindă gama de articole româneşti cu alte două produse. „Vom lansa un ser depigmentant şi o cremă antirid pentru ochi, care sperăm să fie gata cât mai repede. Încă suntem în faza de calibrare a reţetei pentru ambele produse, dar până în iarnă vrem să le avem online.” Partea de producţie a hotărât să o externalizeze către un partener din Timişoara care are un laborator, deoarece, spune ea, „în România există oameni care fac o treabă genială şi preferăm să lăsăm pe fiecare să îşi facă bucata la care este bun, deşi ne implicăm 100% în tot procesul şi lucrăm la fiecare reţetă împreună cu o echipă de chimişti din ţară”.

Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro