Profesii

Un fost sportiv de dinainte de 89 a investit în piaţa auto românească iar acum locuieşte într-unul din cele mai scumpe apartamente din Dubai

Un fost sportiv de dinainte de 89 a investit în piaţa...

Autor: Bogdan Alecu

05.10.2015, 17:05 7079

Gheorghe Dolofan, omul de afaceri care controlează compania Trust Motors, importatorul mărcilor Peugeot şi Citroen pe piaţa locală, care mai deţine şi dealerul Eurial Invest, unul dintre cei mai mari din cadrul reţelei celor două branduri, şi-a stabilit domiciliul într-unul dintre cele mai exclusiviste oraşe din lume.

Omul de afaceri român locuieşte în Dubai, în complexul Jumeirah Beach Residence potrivit datelor publicate în Monitorul Oficial,, în cadrul cărora un apartament de două camere pleacă şi de la peste un milion de euro.

Gheorghe Dolofan s-a născut în comuna Moşoaia judeţul Argeş , aflată la 10 km de Piteşti. Trust Motors a rulat anul trecut afaceri de aproape 310 mil. lei şi a înregistrat un profit net de 7,6 milioane de lei. Totodată, Trust Motors este singurul importator de pe piaţa locală, deţinut de un om de afaceri român care a preluat un brand auto de la o reprezentanţă locală.

Compania a devenit de la 1 ianuarie 2013 importator oficial şi al mărcii Citroen,  după ce Grupul PSA Peugeot-Citroen a închis reprezentanţa Citroen România. Anterior Citroen România preluase activitatea de import de la Automotive Trading Services (ATS) controlată de fostul premier Călin Popescu Tăriceanu.

Alături de Ion Ţiriac, doar câţiva importatori şi dealeri de maşini au reuşit să construiască în România, începând din anii ‘90, afaceri care acum trec de câteva zeci sau chiar sute de milioane de euro anual. O mică elită a marilor comercianţi de maşini, care au profitat din plin de absenţa de pe piaţă a unor filiale proprii de vânzări ale producătorilor internaţionali şi, mai apoi, de explozia din ultimii ani a vânzărilor de automobile din import.

Gheorghe Dolofan este totodată şi unul dintre cei mai discreţi oameni de afaceri din industria auto locală, iar interviurile oferite au fost extrem de rare. În cadrul unuia acordat ZF în 2008 fostul bober din lotul Olimpic al României povestea cum “la bob există, în funcţie de partie, o porţiune de vreo 30 de metri unde trebuie să alergi, să împingi bobul şi să te urci în el. Îţi trebuie oameni cu forţă, dar în acelaşi timp oameni cu viteza”. Pentru fostul sportiv de performanţă Gheorghe Dolofan, cei 30 de metri de la bob pot fi asimilaţi în afaceri perioadei de după anul 2000, când a început unul dintre cele mai curajoase planuri de extindere ale unui dealer auto român.

Peugeot a fost printre primele mărci care a dezvoltat o reţea de dealeri în România în anii 90. Francezii nu doreau însă că importatorul (deţinut de Gheorghe Dolofan – n. red.) să aibă o poziţie foarte importantă în cadrul reţelei de dealeri. Dar, având în vedere valoarea investiţiei – atunci un milion de euro erau bani mulţi -, nu prea au fost găsiţi parteneri, iar aşa Gheorghe Dolofan a avut strategia care i-a permis să ajungă în prezent cel mai mare comerciant român de maşini după Ion Ţiriac.

Cei doi sunt şi singurii dintre investitori români care au intrat în afaceri cu maşini în anii ’90 şi au reuşit să îşi păstreze statul de importator pentru unul dintre producătorii din top 10 la nivel mondial (Peugeot în cazul lui Dolofan, Hyundai şi Ford pentru ţiriac).

Cum a reuşit discretul om de afaceri piteştean Gheorghe Dolofan să ajungă la afaceri cu maşini de 350 de milioane de euro anual în 2007?

“Eu am fost în lotul olimpic de bob. Am făcut atletism la început, după care s-a făcut o selecţie şi am trecut la bob. În 1975, americanii au fost primii care au selecţionat pentru bob atleţi”, povestea în cadrul interviului omul de afaceri.

În afaceri nişa pe care a găsit-o Dolofan la începutul anilor 90 nu au fost maşinile, ci benzinăriile. În 1992-1993 era singurul din ţară care importa pompe de benzină. În anul 1990 PECO avea 550 de staţii, iar până în anul 1997, când s-a înfiinţat Petrom, s-au făcut 900 sau 1.000 de staţii. O staţie avea cel puţin 6 sau 8 pompe, toate fiind până atunci mecanice, astfel că a trebuit să fie schimbate. O pompă costă între 3.000 de dolari şi 17.000 de dolari şi în plus, normele noi de mediu însemnau că era nevoie şi de anumite accesorii.

Intrarea să în domeniul auto a fost mai degrabă conjuncturală. La jumătatea anilor ’90, vânzările totale de maşini de import erau situate la câteva mii de unităţi, singurele mărci care se apropiau de 500 de maşini vândute fiind, potrivit statisticilor disponibile, Ford şi Skoda. Era vremea afacerilor de apartament. Un dealer de maşini însemna de fapt două camere printr-un bloc la Unirii. Iar un dealer de succes avea vânzări de ordinul zecilor de masini.

Grupul de firme al omului de afaceri Ion Ţiriac era de departe cel mai mare comerciant român de maşini de import, fostul sportiv deţinând importul şi distribuţia pentru mărci precum Ford, Mercedes sau Chrysler şi încerca să îşi adauge noi branduri în portofoliu precum Peugeot. În aceste condiţii, Peugeot făcea presiuni asupra importatorului de atunci, Eurial Invest, să se extindă. Compania era deţinută la momentul respectiv de Pierre Poidevin, care mai deţine 3% din Trust Motors, un francez implicat în afaceri cu maşini încă dinainte de 1990, când ducea Dacii în Franţa, de unde le exportă mai departe în Algeria.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO