Profesii

„Un MBA full-time este ca un an în armată. Primeşti sarcini la 9 seara care trebuie să fie gata până a doua zi dimineaţa“

„Un MBA full-time este ca un an în armată. Primeşti...

Autor: Adelina Mihai

28.04.2016, 00:05 1677
Experienţa managerilor români care au decis să facă o pauză în carieră pentru a urma cursurile unui program de MBA de tip full-time în străinătate le-a oferit posibilitatea să îşi testeze limitele în materie de rapiditate în execuţia unor sarcini de serviciu.
 
Andreea Bulisache şi Andreea Papaghiuc au absolvit programul de MBA oferit de universitatea olandeză Nyenrode Business University, un program de educaţie managerială organizat în regim full-time, în cadrul căruia managerii sunt nevoiţi să facă o pauză de un an în viaţa profesională pentru a se ocupa de propria educaţie.
 
„Programul de MBA a fost similar unui an de armată, în care îţi iei adio de la familie şi de la prieteni pentru perioada în care stai în campus. A fost foarte intens, pri­meam sarcini seara la ora 9 pe care tre­buia să le terminăm până a doua zi la ora 10 dimineaţa. Acesta a fost şi scopul programului, de a oferi experienţă cât mai apropiată de ce se întâmplă în realitate în com­panii“, a ex­plicat Andreea Bulisache, ab­sol­ventă a programului de MBA oferit de universitatea olandeză Nyenrode Business University, care a obţinut o bursă integrală pentru a urma cursurile acestui program. Ea locuieşte în prezent în Olanda şi ocupă o poziţie regională într-o companie IT.
 
La rândul său, Andreea Papa­ghiuc, absolventă a aceluiaşi program de educaţie managerială, îi sfătuieşte pe cei care caută să urmeze cursurile unui astfel de program să pună în ba­lanţă „costurile totale“ ale unui astfel de MBA.
 
„Un program de MBA, pe lângă be­neficii profesionale şi personale, vine cu multe sacrificii: (uneori) între­ru­perea temporară a carierei, lipsă de timp liber, timp petrecut departe de fa­milie şi prieteni şi cerinţe de adaptare continue la situaţii uneori neaşteptate. Atât costurile tangibile şi mai puţin tangibile trebuie cântărite pentru a înţelege dacă beneficiile ce vor fi cumulate ulterior progra­mului de studiu vor depăşi sacri­fi­ciile“, a spus Andreea Papaghiuc, care în prezent este healthcare con­sultant pe regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu şi Africa) în ca­drul companiei Philips Heal­thcare Transformation Ser­vices. Ea le recomandă mana­gerilor care caută un program potrivit pentru dez­voltarea profesională să acorde  o atenţie deosebită către aspecte pre­cum: activitatea practică şi inter­ac­ţiunea cu companii externe faţă de par­tea teoretică, componenţa grupu­lui şi experienţa profesională a cole­gilor, parteneriatele cu univer­sităţile in­ter­na­ţionale şi existenţa unui depar­ta­ment de coaching profesional în cadrul universităţii.
 
Printre factorii care le-au determinat pe cele două absolvente să urmeze cursurile acestui program de educaţie se află modulele de studii internaţionale oferite în cadrul celor 12 luni de studiu la Nyenrode, având în vedere că programul include module în Belgia (Bruxelles), Africa de Sud (Cape Town) sau America (Oregon) şi în China (Shanghai).
 
„Mai mult de atât, în cadrul programului de studiu din Olanda, în fiecare vineri aveam un studiu de caz furnizat de o companie interna­ţio­nală distinctă, rezolvând astfel studii de caz pentru companii precum IBM, Microsoft, Philips etc.“, a mai explicat Andreea Papaghiuc, care şi-a finanţat programul atât din venituri proprii, cât şi cu o bursă parţială.
 
Pentru Andreea Bulisache, dimensiunea redusă a clasei formate din colegi de naţionalităţi diferite, programul Meet the CEO din cadrul MBA-ului (care presupune ca în fiecare zi de vineri studenţii să ţină prezentări în faţa unor CEO de la companii globale) şi modulele de studiu din străinătate au fost principalele motive care au stat la baza selecţiei acestui program de educaţie.
 
„În cadrul unei prezentări din seria evenimentelor «Meet the CEO», echipa din care făceam parte a avut de susţinut o prezentare în faţa CEO-ului Heineken. Am făcut un studiu de caz pentru extinderea producătorului de bere în Africa, pornind de la preferinţele de consum ale potenţialilor clienţi din această piaţă, în urma căruia am constat că le place gustul mai dulce şi am sugerat CEO-ului Heineken un alt ingredient pentru înlocuirea hameiului din bere. Perspectivele diferite de abordare a unei probleme ca urmare a mixului de studenţi de la MBA, precum şi expunerea cursanţilor la interacţiunea cu manageri de top au fost punctele forte ale acestui program“, a mai spus Andreea Bulisache.
 
Taxa de şcolarizare pentru programul de MBA oferit de universitatea olandeză Nyenrode este de circa 35.000 de euro, însă costurile totale, care includ şi cheltuielile de întreţinere şi costurile asociate călătoriilor din străinătate ajung la circa 75.000 de euro.
 
Acest articol este extras din Suplimentul Top MBA 2016 publicat de Ziarul Financiar. Citiţi aici întregul supliment in format e-paper
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO