Profesii

Va lasa criza in urma o noua generatie de antreprenori? Cum comentati?

Va lasa criza in urma o noua generatie de antreprenori? Cum comentati?
15.03.2010, 00:00 95

Pariul pe antreprenori. "Experimentati, experimentati,experimentati!" este sfatul pe care il da Silviu Hotaran, fostulCEO al Microsoft Romania, tinerilor care vor sa isi deschida inprezent o afacere. Fostul sef al Microsoft este unul dintre ceicare au ales sa isi deschida o noua afacere in plina criza, optandpentru domeniul educatiei. In prezent, el este general manager incadrul Gustav Kaser Training International (GKTI) Semper Human sitraining leader al GKTI.

Hotaran nu crede ca valul de antreprenori din anii '90 ar puteareprezenta un model pentru noua generatie de oameni debusiness.

"Atunci (in anii '90 - n.red.) a fost o perioada de capitalismsalbatic. In acea perioada putea fi antreprenor oricine avea putinainitiativa, iar cadrul legislativ era mult mai permisiv, ceea ce nuse intampla si in prezent", spune Hotaran.

Cu toate acestea, businessurile romanesti s-au dovedit inultimele luni cele mai vulnerabile la efectele crizei economice.Companii mari precum retailerii Spar, Trident, Pic sau retailerulde elctrocasnice Flamingo au intrat in vartejul blocajuluifinanciar in ultima perioada.

Argumente incurajatoare pentru cei care se gandesc sa inceapta oafacere insa exista:

"Vesteabuna este ca modelele de business care vor fi create cu succes inaceasta perioada vor fi cu siguranta afacerile «castigatoare» dinperioadele urmatoare", adauga Michael Weiss, vicepresedintelecompaniei de consultanta in management A.T. Kearney.

"Cei mai buni antreprenori au trecut cu bine printr-ocriza"

Businessurile antreprenoriale au rezultate mai bune decat celenonantreprenoriale in perioade economice dificile, arata un studiurealizat de scoala de business americana Babson College, pe unesantion de 27.000 de companii.

Cercetarea a relevat ca in decembrie 2009 businessurileantreprenoriale au depasit cu mult performantele obtinute defirmele cu traditie (care nu mai sunt considerateantreprenoriale).

"Antreprenorii cei mai buni sunt cei care trec cu bine printr-operioada de criza. Este un test cat se poate de real, asa incatputem spune ca sunt sanse mari sa apara o noua generatie deantreprenori mai buni dupa aceasta perioada, nu atat pentru ca araparea noi antreprenori in plina criza, ci pentru ca toti cei caretrec cu bine de criza vor iesi mai puternici, deci mai valorosi dinaceasta incercare", spune Marius Ghenea, unul dintre cei maicunoscuti oameni de afaceri locali.

In prezent, Ghenea este presedinte al companiei FITDistribution, fiind implicat in mai multe businessuri, detine maimulte magazine online si are afaceri in domeniul distributieiIT&C.

Este posibil ca in aceasta perioada antreprenorii sa identificenoi oportunitati pe fondul modificarii din mediul de business,modificari la care companiile mai mari se adapteaza mai greu. Cutoate acestea, perioada profiturilor obtinute rapid si usor atrecut.

"In Romania s-a incheiat perioada in care se puteau promovamodele de business simple, dar fara sustenabilitate, care erauconcentrate mai mult pe activitati de retail cu valoare adaugatafoarte limitata si cu viziunea unor profituri extraordinare", estede parere Weiss, de la A.T. Kearney.

Disponibilitatea de a deschide o noua afacere nu este suficientapentru cei care vor sa devina antreprenori, pentru ca, pe langaaceasta, mai este nevoie de o idee originala, abilitati demanagement si un plan solid de business.

Unii dintre viitorii antreprenori sunt in prezentangajati in corporatii

Sorin Matei, Internationally Certified Business Mediator siexecutive coach, crede ca este absolut necesar sa se nasca un nouval de antreprenori, pentru ca o astfel de criza nu poate fidepasita daca nu se fac progrese pentru eficientizare.

"O parte din cei care vor forma noua generatie de antreprenorilucreaza deja ca angajati in companiile mari si sunt nemultumiti depozitia actuala pe care o au in companie. Totusi, se pare ca uniinu sunt inca dispusi sa isi asume riscuri", spune Matei, careorganizeaza pe piata locala programul international de dezvoltareantreprenoriala si relationare in business Empretec, derulat subegida Conferintei Natiunilor Unite pentru Comert si Dezvoltare sisustinut de Guvernul Romaniei. Programul se deruleaza sub formaunui workshop pentru dezvoltarea competentelor antreprenoriale,bazat pe o metodologie folosita de scoala de business americanaHarvard.

O mare parte din cei care vor forma viitoarea generatie deantreprenori au lucrat cativa ani in corporatii si au ales criza camoment pentru un start-up pentru ca au identificat nisteoportunitati, este de parere si Marius Persinaru, vicepresedinteoperational in cadrul Xerox, functie din care coordoneazaoperatiunile grupului din aproximativ 100 de tari, cu un businesscumulat de 1,5 mld. dolari.

Persinaru crede ca idei de antreprenoriat pot exista in oricesegment de afaceri, desi poate unii oameni de afaceri s-ar puteagandi ca segmentul consumului a fost mai grav afectat, iarbusinessurile din zona de FMCG nu ar fi rentabile.

"Daca mi-as deschide un business, m-as uita spre zona deconsultanta in management sau spre zona de industrie alimentara siagricultura. Dupa ce am vazut cum este in afara, m-am gandit la ceoportunitati imense ar putea fi in aceste sectoare in Romania",spune Persinaru, care a adaugat ca in prezent nu se gandeste sarenunte la pozitia pe care o are acum pentru a-si deschide unbusiness.

IT&C sau educatie, domeniile pe care ar miza fostulsef la Microsoft

"Sunt multi tineri optimisti, plini de incredere si curaj carear putea sa inceapa noi businessuri in aceasta perioada. Mutareadin lumea fizica in lumea virtuala face ca multi sa aleaga domeniultehnologiei informatiei si comunicatiilor. Si domeniul educationaleste unul destul de interesant, pentru ca este pentru prima data inistorie cand profesorii au de invatat de la elevi", a spusHotaran.

Tinerii antreprenori ar trebui sa se orienteze spre domeniilecare necesita un capital de inceput destul de mic, spunspecialistii. Cei care vor sa-si deschida un business ar trebui sase orienteze spre zona serviciilor, pentru ca este mai ieftin, dartotodata sa ofere preturi mai accesibile decat furnizoriitraditionali, de tip "low-cost". "E preferabil ca un tanarantreprenor fara resurse financiare importante sa se orientezecatre un business de servicii bazat in primul rand pe capitalul demunca al sau si al echipei sale, acestea fiind afacerile cu celemai mici solicitari de capital financiar", mai spune Ghenea.

Vicepresedintele operational al Xerox a subliniat faptul cafacilitatile financiare se acorda mai ales antreprenorilor tineri,pentru ca cei cu experienta se descurca, in general, cuinvestitiile initiale necesare unui start-up.

"Bani exista, dar pofta de risc a finantatorilor, a bancilor,este mult mai scazuta. Alte probleme pe care le-ar putea intampinaantreprenorii sunt legate de birocratie si de desfacereaproduselor", a mai spus Persinaru.

De altfel, un proiect de lege recent vizeaza acordarea defacilitati la plata impozitelor pentru tinerii de pana in 35 de anicare vor sa-si deschida o afacere.

Antreprenoriat nu inseamna obtinerea imediata devenituri

Antreprenoriatul nu se mai practica din dorinta de a face bani,spun specialistii, in conditiile in care, uneori, investitiileinitiale sunt minime.

"Antreprenorul de criza este foarte deschis la schimbare sifoarte flexibil si nu este interesat de obtinerea imediata devenituri. Viitorii antreprenori sunt antreprenori ai creatiei, aigandirii «outside the box», care nu isi vor deschide o afacerepentru a face bani", spune Matei.

Totusi, inca mai exista afaceri care necesita investitiiinitiale semnificative, iar una dintre trasaturile care iidiferentiaza pe "antreprenorii de criza" de cei din generatiileanterioare este apetitul mai mare pentru risc.

"Sunt afaceri care pot fi pornite, chiar si intr-o perioada decriza, cu cateva mii de euro, dar multe proiecte start-up necesitain realitate investitii totale de ordinul a sute de mii de euro sipeste aceasta suma, daca ne gandim nu doar la banii utilizati inprima zi, ci la sumele necesare pentru a acoperi un an pana la doiani de activitate curenta (salarii, chirii etc.)", mai spuneGhenea.

Pe de alta parte, el apreciaza ca in perioadele de criza estemai usor pentru antreprenori sa isi formeze o echipa buna de lucru,pentru ca exista mai multi candidati buni disponibili in piata,fara pretentii salariale exagerate. Un alt avantaj alantreprenorului de criza este acela ca in cadrul unui businessantreprenorial este mai usor sa motivezi oamenii valorosi.

AFACERI DE LA ZERO