Profesii

Veşti bune pentru angajaţii care lucrează în regim de telemuncă: 7 din 10 companii vor aplica facilitatea fiscală pentru salariaţii care lucrează de acasă

Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor fiscale şi juridice PwC România

Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor fiscale şi juridice PwC România

Autor: Cristina Bellu

21.01.2021, 12:01 2654

Majoritatea managerilor de companii sunt de părere că modificările recente aduse Codului fiscal vin în sprijinul instituţiilor pe care le conduc şi consideră că facilitatea care va fi aplicată cel mai mult vizează beneficiile pentru angajaţii aflaţi în telemuncă, indică datele unui sondaj realizat de PwC România.

Potrivit acestei facilităţi, angajatorii au posibilitatea de a acorda sume angajaţilor pentru susţinerea cheltuielilor pe care le au cu locul din care desfăşoară activitatea, respectiv cheltuieli cu utilităţi sau pentru achiziţia de echipamente de birou. Aceste sume trebuie să fie stabilite prin contractul de muncă în limita unui plafon lunar de 400 de lei şi pot fi acordate fără prezentarea de documente justificative, în funcţie de numărul de zile pe care angajatul le efectuează în telemuncă.

”Pe lângă o serie de clarificări şi îmbunătăţiri ale legislaţiei fiscale, multe dintre modificările publicate la finalul anului trecut fac parte dintr-un pachet mai amplu de măsuri care au fost propuse de mediul de afaceri în scopul modernizării legislaţiei fiscale. Adoptarea lor a dat încredere contribuabililor că procesul legislativ se poate desfăşura cu dezbatere publică şi transparenţă, nu doar cu decizii luate rapid, fără consultare, aşa cum s-a întâmplat adesea în ultimii ani”, spune Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor fiscale şi juridice PwC România.

Datele PwC România arată că doar 8% dintre participanţii la studiu sunt de părere că modificările nu le sunt utile, în vreme ce 38% încă le analizează pentru a vedea pe care dintre acestea le pot aplica. Dintre noile prevederi introduse cu prilejul acestor modificări,  67% dintre respondenţi spun că pot beneficia de facilităţile fiscale pentru angajaţii care aplică telemunca, 17% de consolidarea fiscală, iar 8% de măsura privind ajustarea TVA pentru creanţele neîncasate de la beneficiari persoane fizice.

Deşi ponderea celor care pot beneficia de consolidarea fiscală este mai redusă decât a celor care pot aplica facilităţile pentru angajaţi, atunci când au fost întrebaţi despre importanţa modificărilor, respondenţii au apreciat majoritar (50%) că impactul pe care îl generează măsura consolidării fiscale asupra companiilor este mai mare decât cel al măsurii privind beneficiile pentru angajaţi (30%).

Consolidarea fiscală în domeniul impozitului pe profit vizează consolidarea impozitului pe profit pentru grup, prin care profitul consolidat se compensează cu pierderile grupului. Măsura poate fi implementată de un grup fiscal dacă este îndeplinită condiţia de 75% deţinere directă sau indirectă, pe o perioadă de un an anterioară consolidării. Astfel, poate fi aplicată fie dacă societăţile se deţin între ele, fie dacă o persoană fizică română deţine 75% din amândouă, fie dacă sunt deţinute de o persoană dintr-un stat cu care România are tratat de dublă impunere. Grupul fiscal poate fi constituit doar din persoane juridice române sau cu sediul social în România, iar perioada de aplicare a măsurii este 5 ani, începând cu anul fiscal următor depunerii cererii. Astfel, că deşi intră în vigoare în 2021, consolidarea fiscală poate fi aplicată efectiv din 2022.

Rezultatele sondajului realizat de PwC mai arată că cele mai mari provocări pentru companii în 2021 din perspectivă fiscală sunt raportarea DAC6 privind aranjamentele transfrontaliere (39%), documentaţia serviciilor prestate între companiile aceluiaşi grup (38%), îmbunătăţirea fluxurilor de numerar (12%) şi inspecţiile fiscale (11%).

”Companiile consideră că raportarea privind cerinţele DAC6 este principala provocare a acestui an pentru că se confruntă cu o obligaţie nouă şi complexă. Societăţile din România ar trebui să demareze rapid, dacă nu au început deja, procesul de analiză a tranzacţiilor transfrontaliere iniţiate începând cu 25 iunie 2018, pentru a identifica eventuale aranjamente raportabile având în vedere că termenele se apropie cu paşi repezi”, explică Andreea Mitiriţă, Partener PwC România.

La rândul său, Ruxandra Târlescu, Partener PwC România, este de părere că şi în 2021, contribuabilii rămân la fel de preocupaţi de problematica serviciilor intra-grup şi de inspecţiile fiscale, două teme aflate în legătură directă şi care sunt recurente în relaţia cu inspectorii fiscali.

”Atât pregătirea documentaţiei pentru aceste servicii, cât şi a inspecţiilor fiscale sunt complicate şi necesită multă atenţie, efort şi resurse din partea societăţilor. După o perioadă mai calmă din cauza restricţiilor, activitatea de control fiscal devine tot mai intensă pe măsură ce economia se redeschide”, spune Ruxandra Târlescu.

Sondajul a fost realizat în cadrul unui eveniment online referitor la modificările recente ale legislaţiei fiscale, la care au participat peste 300 de reprezentanţi ai mediului de afaceri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO