Profesii

ZF Live. Andrei Goşu, director general al Ascendis: Siguranţa psihologică a angajaţilor este tema la zi în companii: cum să-ţi contrazici şefii fără să-ţi fie teamă, cum poţi să ai iniţiative care pot eşua fără ca apoi să fii arătat cu degetul

Autor: Bianca Dorobanţu

09.03.2017, 07:00 1047
Siguranţa psihologică a angajatului la locul de muncă, sesiunile scurte şi intense de învăţat (microlearning) şi dobândirea competenţelor în cât mai multe domenii sunt câteva dintre tendinţele de anul acesta în materie de programe de training pentru angajaţi, a spus Andrei Goşu, directorul general al Ascendis, cea mai mare companie de pe piaţa de training, invitat la ZF Live.
 
„Siguranţa psihologică este un concept scos în evidenţă de companii din tehnologie, de Google, care a încercat să găsească ingredientul echipei perfecte şi a găsit acest termen, de siguranţă psihologică, adică echipa în care oamenii se simt protejaţi din punct de vedere psihologic. Aceasta este preocuparea liderilor.“
 
Conceptul presupune crearea unui mediu la locul de muncă astfel încât angajaţii să poată eşua fără să fie mustraţi, să experimenteze, să înveţe lucruri noi, să ofere şi să primească feedback, să inoveze, să aibă iniţiativă şi să îşi contrazică şefii atunci când consideră că aceştia n-au dreptate, explică Andrei Goşu.
 
„Învăţăm şefii să creeze mediul acesta, să aibă preocuparea ca oamenii să se simtă în sigu­ranţă pentru că siguranţa generează produc­tivitate.“
 
Una dintre vulnerabilităţile românilor este hipercompetitivitatea şi tendinţa de a se compara cu ceilalţi, consideră Andrei Goşu, iar concur­su­rile organizate la locul de muncă de tipul „angajatul lunii“ nu sunt întotdeauna bene­fice deoarece creează competitivitate între angajaţi şi astfel creşte tendinţa de a se compara.
 
Un alt program de training solicitat anul acesta este microlearningul, adică sesiuni intense de învăţare de 5-7 minute petrecute online, timp de 21 de zile, în care angajatul pune în aplicare noţiunile teoretice învăţate în cadrul anumitor cursuri.
 
„Dacă aplici 21 de zile un lucru ai şanse ca acel lucru să-ţi intre în obicei, să-l faci în mod natural. Am încercat să facem programe de training urmate de o suită de interacţiuni online, follow-up digital. 21 de zile eşti provocat să aplici ce ai învăţat în sala de curs“.
 
Dobândirea competenţelor din cât mai multe domenii conexe cu cel în care angajaţii îşi desfăşoară activitatea este o altă tendinţă în materie de training, mai spune directorul general al Ascendis.
 
„Dacă lucrezi în vânzări trebuie să ştii din domeniul financiar sau project management. Din ce în ce mai mult trebuie să cunoaştem lucruri din domenii conexe, pentru că problemele cărora trebuie să le facem faţă în viaţa zilnică sunt complexe. Trebuie să avem habar despre toate. Noi vindem cursuri de project management oamenilor care nu fac asta, dar au nevoie pentru anumite proiecte, vindem <<finance for no finance>> echipelor de medici, de vânzări. Este o chestiune laterală, trainingul nu mai este doar despre vânzări. Indiferent de domeniu, trebuie să ştii tehnologie“. El mai spune că stagiile de practică efectuate în timpul facultăţii sunt benefice pentru că îi ajută pe tineri să experimenteze cât mai multe domenii şi să îşi dea seama ce spre ce domeniu să se orienteze, ulterior.
 
Grupul Ascendis este liderul pieţei locale de servicii de training, având afaceri de 5,4 milioane de euro în 2015. Printre competitorii Ascendis se află companii precum Trend Consult, Interact, TMI sau Stand for Development.
 
 
Singura cale de a creşte salariile este productivitatea
 
De asemenea, o altă temă existentă subliniată de Andrei Goşu este polarizarea pieţei muncii, tehnologia înlocuind calificările medii. Astfel, s-a creat nevoia existenţei de calificări înalte şi joase, cu impact în salarii. „Trebuie să ai competenţe, dar şi specializare. (...) Presiunea este mare, când cererea este mai mare decât oferta vor creşte salariile. (...) Singura cale de a creşte salariile este productivitatea.”
 
Totodată, în opinia sa, există domenii în care se fac multe angajări, precum IT sau retail.  „IT-ul este prortdrapelul economiei româneşti, transformă economia, leadershipul, managementul, cererea este foarte mare. (...) România este într-un moment foarte bun pentru angajat, cine vrea să muncească, poate.”
 
Referitor la intenţia ministrului comunicaţiilor, Augustin Jianu, exprimată ieri, de a elabora un ordin prin care să se elimine impozitul pe venit pentru toţi programatorii din România, Andrei Goşu spune că o astfel de măsură este bine-venită.
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO