Proprietăţi

Când vom putea merge pe autostradă de la Nădlac la Constanţa: abia peste un deceniu

 Când vom putea merge pe autostradă de la Nădlac la Constanţa: abia peste un deceniu

Autor: Andreea Neferu

08.02.2011, 23:57 1145

Autostrada Nădlac-Constanţa, care tranzitează ţara de la vest laest, are finalizaţi în prezent doar circa 280 de kilometri din ceipeste 850 pe care îi va avea în cele din urmă. Astfel, doartronsoanele Piteşti-Bucureşti (111 km) şi Bucureşti-Cernavodă (151km), alături de centura Sibiului (20,8 km) se află în acest momentîn exploatare.

Dacă în ultimele luni Ministerul Trans-porturilor şiInfrastructurii a luat măsuri pentru a se asigura că măcarlicitaţiile pentru celelalte tronsoane vor demara în perioadaurmătoare, tronsonul Sibiu-Piteşti rămâne încă sub semnulnecunoscutului, având în vedere costurile extrem de ridicate,estimate la circa 3,2 miliarde de euro, pentru care încă nu s-augăsit surse de finanţare.

Cu alte cuvinte, numai acest tronson "înghite" peste 35% dincosturile totale, de 8,5 mld. euro, estimate de CNADNR pentruconstrucţia Coridorului IV. Varianta cea mai plauzibilă pentrurealizarea tronsonului Sibiu-Piteşti rămâne cea a parteneriatuluipublic-privat, însă până acum nimeni nu şi-a anunţat intenţia de ase implica într-un astfel de PPP, cu toate că, teoretic, legea dinacest domeniu a fost schimbată recent.

"Vor fi făcute până în 2015 eforturi susţinute pentrufinalizarea Coridorului IV. Privind realitatea românească însă,fără promovarea parteneriatelor public-private pe acest coridorşansa noastră de a merge de la Bucureşti prin Valea Oltului până laNădlac este minimă înainte de 2020", consideră Ionel Giuglea,director general al Alpine România, filiala locală a grupuluiaustriac de construcţii Alpine. De altfel, şi Daniela Drăghia,director general adjunct proiecte cu finanţate externă în cadrulCompaniei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România(CNADNR), arăta în urmă cu două luni că abia în 2020 autostradaNădlac-Constanţa va fi finalizată integral.

Premierul Emil Boc a propus o soluţie pentru Sibiu-Piteşti,adresându-le oamenilor de afaceri chinezi invitaţia de a participala parteneriate public-private pentru construirea acestuitronson.

Dacă autostrada ce străbate Valea Oltului rămâne în principiusingura necunoscută în ecuaţia Coridorului IV, tronsoaneleArad-Timişoara (32,3 km) şi Cernavodă-Constanţa (50,8 km), la carese adaugă variantele de ocolire pentru oraşele Arad (12,3 km) şiConstanţa (22,1 km), sunt în construcţie în acest moment, iarCNADNR estimează că le va finaliza în 2011.

De asemenea, construcţia tronsonului Deva-Orăştie urmează săînceapă, în condiţiile în care acest contract, în valoare de 180mil. euro fără TVA, a fost deja atribuit în 2010 consorţiuluiStrabag-Straco. De altfel, la finalul lui 2010, instituţia a maiscos la licitaţie încă 183 de kilometri din Coridorul IVpaneuropean, al căror cost total a fost estimat la aproape 1,4 mld.euro, însă din această sumă 85% sunt bani europeni, restul fiindcontribuţie de la bugetul statului.

Dacă lucrările vor demara anul acesta, iar estimările MTI vor firespectate, în 2015 va fi gata autostrada Nădlac-Arad, iar în 2015,Timişoara-Sibiu se va finaliza integral.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO