Proprietăţi

Cât valorează mallurile fără cumpărători: ultimele nouă tranzacţii au costat 70 mil. euro, o treime din cel mai scump mall vândut local

Cât valorează mallurile fără cumpărători: ultimele nouă tranzacţii au costat 70 mil. euro, o treime din cel mai scump mall vândut local

Autor: Cristi Moga

01.12.2011, 15:02 1219

În ultimii doi ani pe piaţa locală a centrelor comerciale au fost vândute doar proiecte care aveau dificultăţi cu datoriile, cu lipsa chiriaşilor sau ambele probleme, astfel că valoarea cumulată a celor nouă tranzacţii realizate s-a ridicat la circa 70 mil. euro, potrivit unei analize a ZF.

Suma este de trei ori mai mică decât cel mai scump mall tranzacţionat vreodată pe piaţa locală: Polus Center din Cluj, vândut pentru 210 mil. euro către austriecii de la Immofinanz în 2007.

Diferenţele mari între preţurile solicitate de proprietarii mallurilor cu rezultate bune şi potenţialii investitori au făcut ca niciun proiect de top, precum Cotroceni Park, Băneasa Shopping City din Bucureşti sau proiectele Iulius Mall din Cluj şi Timişoara, să nu-şi schimbe proprietarii în această perioadă, majoritatea tranzacţiilor fiind forţate de împrejurări, astfel că discount-urile de preţ au ajuns şi la 90%.

Chirii de 2 euro/mp într-un mall din Braşov

Fondul britanic de investiţii Carpathian a renunţat recent pentru doar două milioane de euro la proiectul MacroMall din Braşov, proprietate achiziţionată cu 19 mil. euro în 2006. Reprezentanţii mallului confirmă tranzacţia, dar nu dau detalii legate de cumpărător, acesta fiind un investitor speculativ cu rădăcini în Cipru, potrivit informaţiilor ZF.

Mallul are o suprafaţă de aproape 8.000 de metri pătraţi, iar principalul chiriaş este retailerul de electronice şi electrocasnice Domo, dar din cauza numărului mic de clienţi, chiriile în cadrul proiectului au scăzut chiar şi la 2 euro/mp, fapt ce a tras în jos evaluarea proiectului. Proiectul se află pe un teren de aproape 2 hectare, situat la intrarea în oraş dinspre Bucureşti, într-o zonă în care se află şi magazine ale unor retaileri importanţi, ca Metro, Selgros, Praktiker, Carrefour şi Decathlon, aceasta fiind cea mai importantă aglomerare comercială din oraş.

În interiorul Braşovului, chiar lângă gară, se află proiectul Unirea al familiei Adamescu, iar cel puţin alte cinci terenuri sunt deţinute de investitori care vor să realizeze malluri "de la zero" în oraş, astfel că viitoarea destinaţie a proiectului MacroMall rămâne o necunoscută.

În ceea ce priveşte City Mall, proiect cumpărat pentru 17,3 mil. euro la sfârşitul lunii octombrie de către Ioannis Papalekas, toţi consultanţii din piaţă consideră că acesta îşi va păstra destinaţia comercială, dar trebuie realizate investiţii în modernizare de circa 10 milioane de euro pentru a putea atrage chiriaşi noi. Domo, care este prezent şi în MacroMall, are magazin şi în City Mall, alături de companii precum Billa, Sprider Stores sau House of Art.

Parcurile Era, vândute pe acţiuni

O altă tranzacţie importantă realizată în ultimele luni a fost cea prin care fondul de investiţii Argo Real Estate Opportunities Fund şi-a trecut în portofoliu parcurile comerciale ERA Oradea şi Iaşi, dezvoltate de compania Omilos, ai cărei acţionari au primit în schimb aproape 300 de milioane de acţiuni Argo. Ieri acţiunile Argo erau cotate pe Bursa de la Londra la 0,07 lire sterline, astfel că preţul plătit pentru cele două proiecte poate fi estimat la circa 20 mil. euro.

Preluarea de către George Teleman, la începutul acestui an, a 50% din proiectele Vitantis Bucureşti şi Moldova Mall din Iaşi pentru 5 euro poate fi considerată o altă tranzacţie aparte pentru piaţa locală de retail, în care multe proprietăţi valorează astăzi doar echivalentul datoriilor acumulate către bănci sau chiar mai puţin decât atât.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO