Proprietăţi

Ce directie vor lua banii de cumparaturi ai bucurestenilor odata cu deschiderea Sun Plaza

Ce directie vor lua banii de cumparaturi ai bucurestenilor odata cu deschiderea Sun Plaza
03.02.2010, 13:55 1965

Deschiderea proiectului Sun Plaza in Piata Sudului dinBucuresti, programata pentru sfarsitul acestei luni, va afectaintr-o prima faza traficul si vanzarile din toate centrelecomerciale aflate in sudul orasului, dar ar putea da totodata undram de optimism retailerilor din proiect, pe fondul emulatiei carese va crea in jurul deschiderii celui mai mare mall de pe piatalocala.

Ceimai multi consultanti apreciaza ca deschiderea Sun Plaza va afectain primul rand activitatea proiectului Grand Arena care, desi afost deschis de aproape doi ani, nu si-a gasit inca locul pe piata,gradul de ocupare a spatiilor fiind in continuare scazut.

De altfel, surse din piata spun ca numai in ultimele luni au maifost inchise in jur de 20 de magazine, o parte dintre acesteaurmand a se reloca inclusiv inspatiile create de proiectul Sun Plaza.

Tot in aria de cuprindere a Sun Plaza se afla si proiectele CityMall sau Vitantis, astfel ca patru proiecte se vor bate sa atragacirca 80.000 de oameni zilnic spre cumparaturi, intr-o zona cuaproximativ 400.000 de locuitori.

"Sun Plaza este un proiect cu foarte mult potential - primulcentru comercial modern din Bucuresti cu acces direct de la metrou,ancorat de chiriasi de top (Cora, Mobexpert, Inditex, GAP, bauMax)si cu o suprafata ce va suplimenta stocul de spatii comerciale dinBucuresti cu peste 12%. Sun Plaza va fi singurul proiect de maridimensiuni care va fi livrat in Bucuresti in urmatorii 2 - 3 ani",apreciaza Luiza Moraru, head of retail department in cadrul firmeide consultanta imobiliara CB Richard Ellis Eurisko.

"Concurenta" apreciaza insa ca accesul la metrou ar putea aveaun impact redus in vanzarile retailerilor cu articole scumpe, ci vaavantaja mai mult operatorii de restaurante si fast-food-uri saucinematograful. Potrivit reprezentantilor Sun Plaza, aproximativ25.000 de oameni tranziteaza zilnic statia de metrou Piata Sudului,prin care se poate traversa in mai putin de 30 de minute orasul dela sud la nord, pana in Pipera.

"Oamenii cu bani din Romania nu merg cu metroul, astfel caaccesul la statia Piata Sudului cred ca ii va ajuta doar pentruzona de food-court si entertainment. Ne asteptam la o scadere atraficului de 20% in preajma deschiderii, dar cred ca dupa aceea nevom reveni, iar clientii vor alege unde sa mearga la cumparaturi infunctie de proximitate", a declarat Vlad Dragoescu, manager deinvestitii in cadrul firmei care administreaza proprietatilefondului de investitii Equest, proprietarul centrului comercialVitantis.

Cele mai importante ancore din Vitantis - Carrefour (food),Praktiker (bricolaj), Technomarket (electrocasnice) si MobilaBontas - vor avea corespondenti in proiectul Sun Plaza unitati aleretailerilor Cora, bauMax, Flanco si Mobexpert, care vor ocupa mai mult de 30.000 de metri patrati incadrul proiectului.

Sun Plaza va avea in plus o reprezentare mai buna pe zona deimbracaminte si entertainment, prin aportul unor chiriasi precumInditex, C&A, GAP sau cinematograful Cinema City.

Vitantis are in momentul de fata un grad de ocupare de 95% aspatiilor, etajul superior al galeriei comerciale avand cele maimulte spatii disponibile, circa 30% din suprafata, potrivitreprezentantilor companiei.

Sun Plaza ar putea afecta insa in buna masura si primul centrucomercial modern construit in Romania, si anume Bucuresti Mall,detinut de Anchor Grup, care in perioada 1999-2004 nu a avutconcurenta pe piata Capitalei.

"Ca si impact asupra concurentei, credem ca Bucuresti Mall vaavea cel mai mult de suferit. Sun Plaza va fi centrul comercial demari dimensiuni cel mai apropiat de Bucuresti Mall, deschidereacelorlalte doua cu format similar - Baneasa Shopping City si AFIPalace Cotroceni - afectandu-l prea putin datoritadistantei relativ mari de fiecare dintre ele. Vor fi afectate cusiguranta si celelalte centre comerciale din zona, doua dintre eleaflandu-se in imediata sa vecinatate: Vitantis Shopping Center siCity Mall", apreciaza Roxana Stanciulescu, head of retaildepartment in cadrul firmei de consultanta imobiliara Jones LangLaSalle.

Pana la ora actuala niciun centru comercial deschis in sudulBucurestiului nu a "rupt gura targului" in materie de trafic sivanzari, astfel ca Sun Plaza ar putea profita tocmai de pe urmaacestui fapt. "Cat va reusi sa atraga din clientii mallurilor dinzona este greu de spus - depinde de numarul magazinelor care vor fiinaugurate in ziua deschiderii, de strategia de promovare si defelul in care il vor administra ulterior. Tinand cont dedimensiune, acesta va fi cu siguranta proiectul dominant din zona",spune Georgiana Andrei, care atrage insa atentia asupra faptului calocuitorii din sudul Capitalei au un nivel al veniturilor mairedus, astfel ca efectele crizei s-au simtit mai acut in aceastazona.

"O parte dintre centrele comerciale din zona nu au rezultatebune nici in prezent. Important este ca o buna parte din retaileriiproiectului Sun Plaza vor avea branduri axate pe profilullocuitorilor din zona respectiva", mai spune reprezentantulColliers.

Unsemn de intrebare ramane in dreptul unor magazine ale retaileruluiInditex sau GAP, care comercializeaza produse cu preturi mairidicate decat C&A, spre exemplu, toate cele trei companiiurmand sa se regaseasca sub acelasi acoperis al proiectului SunPlaza. Diversitatea ar putea fi insa un punct cheie al proiectului.In zona de sud, proiectele Grand Arena si Vitantis nu beneficiazade cinematograf, astfel ca cele 20 de sali anuntate in Cinema Cityar putea reprezenta un puternic element de atractie. Celelalteproiecte vor fi nevoite astfel sa vina cu ceva nou, sa se"reinventeze" dupa cum spune un alt consultant de pe piata.

"Mixul de retaileri internationali propus de Sun Plaza, axat inprincipal pe segmentul mediu de venit, precum si facilitatile dedivertisment oferite vor schimba, probabil, preferintele comercialesi obiceiurile de consum ale populatiei din zona de atractie amallului, in detrimentul celorlalte centre concurente care vatrebui sa se reinventeze pentru a-si putea pastra atractivitatea",apreciaza Aura Voiculescu, head of retail department in cadrulfirmei de consultanta imobiliara DTZ Echinox.

Pana in prezent, pe piata Capitalei au fost create doua-treipoluri importante de retail. Astfel, parcul comercial Baneasa, carecuprinde pe langa mallul Baneasa Shopping City si unitati aleretailerilor IKEA, Carrefour, Mobexpert sau Bricostore, acoperindastfel o buna parte a nevoilor de consum ale locuitorilor dinzona.

Un al doilea centru de consum important este reprezentat de zonacentral vestica a orasului - cu proiectele AFI Palace Cotroceni,Plaza Romania si hipermarketul Cora Lujerului cu galeriacomerciala, care acopera zona Cotroceni - Drumul Taberei -Militari, in timp ce la iesirea din oras spre Pitesti proiecteleMilitari Shopping, West Park si zona comerciala din jurulproiectului Carrefour de la Chiajna concureaza pentru baniilocuitorilor din vest. "Indubitabil, Sun Plaza, din punct de vederecomercial, va deveni atractia zonei de sud a Bucurestiului, dar nunumai. Cu siguranta va atrage si consumatori din zonele Unirii, Dristor sau Vitan, accesuldinspre aceste zone fiind foarte bun. Chiar daca zona estecompetitiva, Sun Plaza beneficiaza de un amplasament foarte bun side un mix de chiriasi superior centrelor comerciale inaugurate panain prezent in zona respectiva", mai spune Roxana Stanciulescu de laJones Lang LaSalle. Unul dintre cele mai mari reprosuri aduse laadresa dezvoltarii centrelor comerciale este legat de ingreunareatraficului rutier, in conditiile in care o buna parte dintrevizitatori aleg transportul cu masina in aceste proiecte.

Pe termen lung insa, in conditiile in care traficul in Bucurestiprobabil se va inrautati, in lipsa unor lucrari majore deinfrastructura, varianta deplasarii cu metroul ar putea fi luatamai mult in calcul.

"Accesul direct de la statia de metrou Piata Sudului inatrium-ul Sun Plaza va reprezenta pe termen lung un avantaj majoral acestuia, determinand o extindere a zonei de atractie comercialaa mallului, intrucat sistemul de transport subteran se va impune caoptiunea numarul 1 de deplasare in conditiile unui traficsuprateran aglomerat", conchide Aura Voiculescu de la DTZEchinox.

Sun Plaza pe scurt

Deschidere: februarie 2010

80.000 mp suprafata inchiriabila

210.000 mp suprafata construita

2.000 de locuri de parcare

2 etaje superioare si 2 in parcarea subterana

Acces: statia de metrou Piata Sudului prin pasaj direct

Ancore principale: Cora, bauMax, Mobexpert, Flanco, Cinema City,C&A

150 de magazine

1.200 de locuri in food-court

200 mil. euro investitie

Dezvoltator: EMCT

Beneficiar: Sparkassen Immobilien

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO