ZF 24

Compania de drumuri vrea să construiască variantă de ocolire la Satu-Mare, dar nu are bani pentru centura Capitalei

Compania de drumuri vrea să construiască variantă de...

Autor: Andreea Neferu

28.12.2012, 07:00 56

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a publicat în luna decembrie un anunţ de intenţie privind licitaţia de construcţie a centurii oraşului Satu-Mare, ce ar urma să coste între 262,9 şi 309,8 milioane de lei (60-70 de milioane de euro), potrivit informaţiilor de pe Sistemul Electronic de Achiziţii Publice. Cu alte cuvinte, CNADNR intenţionează să scoată la licitaţie curând contractul pentru această variantă de ocolire.

La polul opus, centura Capitalei, care ar trebui să fie principala rută comercială a agenţilor economici care fac business în Bucureşti, a rămas în 2012 cu un buget de doar 3 milioane de euro, după rectificarea bugetară din vară.

În acest context, întrebarea care se pune este care a fost logica din spatele prioritizării contractelor de infrastructură, în condiţiile în care Centura Capitalei are un trafic mult mai mare decât cel din Satu-Mare. De asemenea, o altă întrebare este legată de modul în care CNADNR va face rost de finanţare pentru centura Satu-Mare. “Realizarea variantei de ocolire vizează micşorarea congestiei şi îmbunătăţirea traficului din municipiul Satu Mare, având în vedere traficul greu de tranzit (naţional şi internaţional). Subliniem faptul că execuţia acestui obiectiv se va realiza din economiile înregistrate în cadrul contractelor POS-T”, potrivit reprezentanţilor CNADNR. Pentru construcţia variantei de ocolire a Satu Mare, oraş de baştină al lui Ovidiu Silaghi, ministru al transporturilor în perioada în care s-a publicat anunţul de intenţie pentru această centură, se va stabili un buget în urma revizuirii şi actualizării studiului de fezabilitate.

Pe de altă parte, viitorul centurii Capitalei sună din ce în ce mai gri: deşi în prezent doar 20 din cei 72 km ai acestei şosele sunt rea­bi­li­taţi, şansele ca lucrările la ceilalţi peste 50 km să înceapă în curând sunt incerte. CNADNR, în subordinea că­reia se află cen­tura, nu are altă so­luţie decât să suspende con­tractele până în mo­mentul în care varianta de ocolire a Capitalei va primi din nou bani. În 2012 alocările pentru modernizarea centurii rutiere a Capitalei s-au ridicat la doar circa 12,8 mil. lei (2,9 mil. euro) după rectificarea bugetară din vară, în condiţiile în care la începutul anului pentru această şosea se alocaseră 209,4 mil. lei (47,6 mil. euro). Iar aceasta în condiţiile în care CNADNR a semnat din 2008 până acum cinci contracte pentru reabilitarea a 50 km din centură, pe care nu are cu ce să le finanţeze însă.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO